Shakespeare

Debat: Unge i Helsingør lever i et kulturelt centrum uden at vide det

Det er 400 år siden, at Sir William Shakespeare døde. Hans værker har inspireret mennesker verden over, og de har været en inspirationskilde for mange af Hollywoods store kærlighedsfortællinger. Et af Shakespeares mest berømte værker er stykket Hamlet, der tager udgangspunkt på slottet Kronborg her i Helsingør, som af turister bliver kaldt Hamlets Castle. Det er en obligatorisk del af det almene gymnasium at have et forløb om Shakespeare, men interessen omkring Shakespeare og Hamlets slot deler størstedelen af de unge indbyggere i Helsingør ikke. Så hvorfor skal man have et forløb om en forfatter, der døde for 400 år siden?

Helsingør kommune forsøger at øge interessen for Hamlet og hele Shakespeares univers for borgerne. Det er ikke lykkedes at få de unge med, da størstedelen af de unge ikke finder Shakespeares værker relevante eller interessante.

I Shakespeares værker møder vi alt fra konger og dronninger til lommetyve og prostituerede. Godt og ondt bliver spejlet, og alle karakterer viser deres menneskelighed. En stor mangfoldighed kommer derfor til udtryk i hans værker. I Shakespeares samtid samt i det senmoderne samfund er det værdier som åbenhed, tolerance samt status, der spiller en stor rolle i samfundet.

Shakespeares værker belyser menneskers værd, og der er derfor mange, som finder det relevant, at unge skal have et forløb om Shakespeare i gymnasiet. Idealerne i det senmoderne samfund, der blandt andet indebærer, at man er ansvarlig for egen læring, gør det svært for samfundet at påvirke unge i den “rigtige” retning.

Ønsket om forståelsen for Shakespeares værker bliver nødt til at komme fra individet selv.

Der er også et spørgsmål om, hvor stor en rolle den kulturelle kapital har for individet. Her gælder det om ressourcer i form af kulturel viden, kendskab til litteratur, kunst og bestemt også uddannelse.

Kommer du fra en familie, der har diskussioner om kultur over middagsbordet om aftenen, vil din kulturelle horisont blive udvidet. Altså handler det meget om individets egen evne til at sætte sig ind i kulturen og samtidig også det miljø, som man befinder sig i. Hvis man ikke kommer fra en familie, der indbyder til kulturelle diskussioner, må man selv søge den.

Men hvorfor er Hamlet ikke relevant for Helsingørs unge? En del af grunden skal findes ved den generelle opfattelse hos ungdommen. De unge i Helsingør lever i en selvforskyldt uvished om den store kulturelle situation, som omhandler Helsingør og Kronborg.

De er nødt til at indse, hvilken storhed Helsingør gemmer på. Uvisheden skyldes en naturlig ændring af unges interesser. Kulturen fylder en lille del af de unges dagligdag. Denne kulturelle barriere skyldes Shakespeares specielle sprog og fortolkning – unge har svært ved at relatere til fortællingerne. Hvis denne barriere derimod brydes, vil de unge lære af Shakespeares fortællinger, da han som tidligere nævnt, beskriver individets værd og hvordan man gør op med statussen i det senmoderne samfund. Shakespeare kan inspirere de unge, hvis de bare vil lytte og lære.

Vi har stillet en gymnasieelev, der er bosat i Helsingør en række spørgsmål omkring Shakespeare, Hamlet, og hvordan forholdet mellem forfatteren og byen har indflydelse på indbyggernes viden og interesse om Shakespeare.

– Det er især de unge, hvis viden er begrænset, da man er nødsaget til at vokse op med Shakespeare for at have et større kendskab til hans værker og Shakespeare som forfatter, siger Sofie.

Men hvordan vokser man så op med dette, og kan man overhovedet komme tættere på Hamlet og forfatteren bag end ved at bo i stykket hjemby? Hvem er det så, som har ansvar over at give de unge en kulturel indsigt i dette forfatterskab? Er det folkeskole, Helsingør Kommune eller forældrene?

– Internettet og især de sociale medier. Helsingør Kommune bør gøre mere ud af reklameringen af Kronborg og Hamlet ved hjælp af: Facebook kampagner, grupper, links osv. Flere plakater i områder domineret af unge. Og så skal der også oprettes en række events med Kronborg og Hamlet som tema, der tiltrækker de unge, mener Sara.

Der skal altså ske en markant ændring i unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i vores kultur, som Shakespeare er en del af. Både individet og samfundet bør agere anderledes for, at Shakespeares værker kan leve videre. Helsingørs kommune har også en stor del af ansvaret for, at inddrage flere i de kulturelle begivenheder, der gør sig gældende.

Artiklen sidst ændret: 25. april 2016 08:52

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Dagens samtale

Forbedrer den teknologiske udvikling ældres livskvalitet, fordi de bliver mere selvhjælpende eller er det »en vitaminfattig erstatning« for menneskeligt nærvær og omsorg?

  • Det styrker ældres evne til at klare sig selv. (0%, 0 Stemmer)
  • Det er en vitaminfattig erstatning. Menneskelig omsorg må altid være at foretrække. (0%, 0 Stemmer)
  • Det ved jeg ikke. (0%, 0 Stemmer)

Antal Stemmer: 0

Loading ... Loading ...
helsingordagblad (1)