Selfie på selfie bliver nu vist i Kina.

Af Kirsten Moth

Kinesisk turist-invasion eksploderer

Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753436, alt bestilt 2x

TURISME: For knapt fire år siden overnattede 347 kinesiske turister i Helsingør Kommune på et helt år. I år har 6.025 kinesere besøgt Helsingør og taget en eller flere overnatninger på hotel eller lignende.
Hovedparten af kineserne gæster Helsingør i de traditionelle højsæson-måneder juni og juli.

Det viser en ny opgørelse for overnatninger for hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne 2012-2016.

Det er tal, som selv den mest optimistiske turistchef må overraskes over og som må få byrådspolitikerne til at overveje, om der skal opsættes skilte med kinesisk tekst rundt omkring i Helsingør.

Den kinesiske turistinvasion er massiv og vækker glæde hos turistorganisationerne og Helsingør Kommune.

Nu skal det i kommunens center for kultur og turisme, idræt og medborgerskab, undersøges, hvad de kinesiske turister mere specifikt efterspørger, når de vælger at overnatte i Helsingør.

Det er Visit Nordsjælland, Wonderful Copenhagen og Visit Denmark, der i samarbejde med Helsingør Kommune vil indsamle mere viden og udvikle nye produkter.

De nye tal er blandt andet resultatet af de 300.000 kroner, som kommunen i 2014 bevilgede til en turismefremme-indsats for netop kineserne frem til udgangen af dette år.

Birgitte Bergman, udvikling- og marketingchef i Visit Nordsjælland, har de sidste par år rejst meget til Kina for at skabe kontakter til agenter og samarbejdspartnere på turistmarkedet. Hun har deltaget i workshops i Shanghai, Guangzhou og Beijing og de mange initiativer giver nu fuld valuta. Og nu skal hele regionen gøres mere Kina-klar med blandt andet kurser i »do`s and don`ts.«

Med andre ord kurser om, hvordan vi fremover gebærder os, når der kommer endnu flere kinesiske turister.

– Jeg taler med utroligt mange turist-folk på de rejser. Der er ingen tvivl om, at topattraktionen er Kronborg. Men jeg har meget andet materiale med, som jeg informerer om. For eksempel Hamlet Live, M/S Museet for Søfart og Han-skulpturen, der med sit blinkende øje er et kæmpe hit hos kineserne. Mange af dem er meget overtroiske og når Han blinker, betyder det lykke, fortæller Birgitte Bergman.

Kineserne rejser mere og mere individuelt og en af de nye varer på hylderne, som turistfolkene vil introducere på det kinesiske marked hedder »educationel destination.« Også summercamps kan blive en vare, der bliver efterspurgt af kineserne. Det er camps, hvor gæsterne netop også får mulighed for at involvere sig selv aktivt i leg og læring, måske over et bestemt tema.

– Når kinesere rejser individuelt med deres ene barn, så går de meget op i leg og læring. Og netop her har vi jo i Helsingør og det øvrige Nordsjælland fantastiske muligheder, blandt andet i Louisianas børnehus, på slottene, hvor man kan lege historien ind og på M/S Museet for Søfart, hvor man kan lære at handle. Vi gør også meget ud af at forklare om historiens mange handels-relationer mellem Kina og Danmark, fortæller Birgitte Bergman.

Formand for Helsingør Kommunes kultur- og turismeudvalg, Henrik Møller, Socialdemokratiet, tror dog ikke, at Helsingør i fremtiden skal vrimle med skilte på kinesisk. Den såkaldte »Blå tur« rundt i byen er allerede udgivet på kinesisk, både på nettet og som en lille brochure, man kan samle op på biblioteket og andre steder.

– Skiltning kan godt være lidt af et ømt punkt. Det skal gøres ordentligt og rigtigt. Og skilte alene gør det ikke, siger formanden, der i øvrigt ikke er nervøs for, at Helsingør på et tidspunkt bliver for oversvømmet af turister, ligesom meldingerne lyder fra byer som Barcelona, Berlin og Reykjavik.

– I Helsingør er vores vigtigste og allermest dominerende turistmarked fortsat gæster fra det øvrige Danmark, fra Norge, Sverige og Tyskland. Kineserne er mere en slags flødeskum, men med et meget stort potentiale. Og vi har slet ikke nået et mætningspunkt. Slet ikke, understreger kultur- og turismeformanden.

Artiklen sidst ændret: 2. januar 2018 14:53

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Sørensen Byg. 501385 ordre 1757541 15.000 win juni 19/20

Job i Nordsjælland

Stengade apotek 68802 15-20.000 win juli 19/20 1757905, solcreme 4/7-1/9 19, skift 19/7
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Trykkeriloftet/Kasper Adrian 500319, 1753689, 15-20.000 win maj 19/20
Berner Pedersen, maj 19/20,  15-20.000  win ordre 1752756, skift juni
Nybolig april 19/20 10-15.000 win 1753046

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu