Den 12. september 1949 var der stadig ingen Helsingør-historier på forsiden af Helsingør Dagblad. Dagens lokale hovedhistorie var en politijagt fra Helsingør til København, og en helt spalte på bagsiden blev brugt til tog- og færge-køreplaner.

Af Klaus Dalgas

150 år med Helsingør Dagblad

Trykkeriloftet, Kundenr. 500319, Ordre 1725167, 25.000 visninger side/logo

Kære læser.

Den 21. oktober 1867 udkom det første eksemplar af Helsingør Dagblad.

Om en måned minus en dag er det 150 år siden, og det vil vi gerne fejre sammen med læsere, abonnenter, kunder og venner ved en festlig reception i Helsingør Værftshaller den 21. oktober 2017 oklokken 14 til 17. I er alle inviteret, og I skal nok få mere information om arrangementet.

Allerede i dag åbner vi for en særlig jubilæums-side på vores hjemmeside, hvor vi fortæller om Helsingør Dagblad og de 150 år, avisen har været omdrejningspunkt for vores lokalsamfund.

Læs fortællinger fra Helsingør dagblads farverige historie.

Tidligere chefredaktør John Bech har gravet i arkiverne og fundet de spændende fortællinger frem om avisens udvikling og de mennesker, der gennem årene har sat kursen for Dit Dagblad.

Fortællingerne bliver løbende bragt i Helsingør Dagblad og på jubilæums-siden. Det kan også meget vel blive til en bog i den nærmeste fremtid.

Helsingør Dagblad er i dag en sund virksomhed. Den redaktionelle kvalitet holder højde og niveau, selv om ressourcerne er små. Et læsertal på knap 20.000 om dagen (Index Danmark/Gallup) vidner om stor interesse for avisens indhold fra borgerne i Helsingør Kommune. Og økonomien holder sig sund takket være mere end 5.000 faste abonnenter og en god opbakning fra byen på annoncefronten.

Det danske medielandskab er imidlertid i rivende udvikling. Intet er som før, eller som det var for bare 10 år siden. Dengang eksisterede Facebook, Instagram og Twitter slet ikke, og den elektroniske nyhedsformidling foregik på fjernsynet eller i radioen.

I dag er de sociale medier de største nyhedsformidlere for de fleste danskere, og nettet indtager en større og større plads i folks medieforbrug.

Helsingør Dagblad er en del af denne udvikling. Vi har de seneste år udviklet vores medie på flere platforme, både på nettet og på facebook. Og i den kommende tid vil vi udvikle os endnu mere på disse platforme.

Vores mål er, at alle borgere i Helsingør skal have mulighed for at være en del af Dagbladets univers, uanset om man læser papiravis eller orienterer sig via nettet og de sociale medier. Alle skal have mulighed for at få del i Dagbladets redaktionelle indhold via alle former for medier.

Den teknologiske udvikling gør det muligt at formidle vores indhold på en anden måde end tidligere, og det vil vi benytte os af.

Det er indholdet, der tæller. Helsingør Dagblad vil fortsætte med at være en kritisk og konstruktiv lokalavis, der på borgernes vegne skaber viden og indblik i lokale forhold, og som gennem mennesker skildrer udviklingen i vores lokalsamfund. Vi er uafhængige af politiske og økonomiske interesser. Vi er borgernes avis - Dit Dagblad!

Selv om den elektroniske tidsalder er over os, vil vi også modernisere selve avisen. Vi arbejder i øjeblikket med et layout-løft af Dagbladet, som senest fik et facelift for syv år siden. Vi har set de første udkast. Det ser spændende ud - der er noget at glæde sig til. Måske vi er klar med det nye »look« til jubilæet.

Den 21. oktober holder vi jubilæum for Helsingør Dagblad. Det gør vi i bevidstheden om, at Dagbladet er i god gænge og med ambitionen om, at avisen skal eksistere mange år ud i fremtiden.

Vel mødt til jubilæet den 21. oktober og god fornøjelse med de mange farverige historier fra Helsingør Dagblads lange historie.

God weekend
Klaus Dalgas
Chefredaktør

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 25. september 2017 14:28

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Sport direct, Kundenr: 378087, Ordrenr 1725531, 25.000 visninger logo
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo
Backe vin 374334  1725521  7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000
Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger logo

Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

close-link

hovedmenu