Mads Lind er direktør for Mystery Makers, der har udviklet skattejagten "Kronborgs Hemmelighed". Regn med, at der skal danses undervejs. (Foto: Lars Johannessen)

Af Claus Kjærsgaard

Mysterie-lege indtager Kronborg

AH modegarn 39169 1723845 logo 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19

Mellem 5.000 og 10.000 gæster ventes hvert år at deltage i en skattejagt på Kronborg. Jagten er skabt af firmaet Mystery Makers.

Der står nogle mennesker på Kronborg og kigger på et eller andet. Pludselig begynder de at udføre nogle små dansetrin.

Går det som Mads Lind håber og forventer, bliver det noget, man regelmæssigt kommer til at se på det hæderkronede gamle slot fremover.

De gæster, der begynder at steppe, er hverken tissetrængende eller danseglade. De er i gang med en skattejagt.

Gylden kuvert
Det hele starter med en kuvert der udleveres. Den er gylden og er lidt typen, der bruges, når man uddeler film- eller musikpriser.

Men inden i kuverten er der ingen svar, snarere kimen til nogle spørgsmål. Hvis man vil videre skal man afkode de gulnede dokumenter, træsnittene eller kobberudskæringerne i kuverten.

Mere end underholdning
Løser man gåden eller koden, når man frem til næste kuvert, og så videre til man til sidst har fundet skatten.

Det er selskabet Mystery Makers, der har lavet skattejagten "Kronborgs Hemmelighed".

Mads Lind, der er direktør og skattejagtudvikler, fortæller, at skattejagten er ren underholdning, men at man også bliver klogere undervejs.

Mystery Makers har eksisteret siden 2010. Selskabet har lavet lignende skattejagter på på Christiansborg Slot, i Kongens Have og på Kastellet.

I den forbindelse har Mystery Makers arbejdet sammen med Nationalmuseet, som Kronborg nu hører under.

For spiludviklerne er det en ekstra fjer i hatten at have fået grønt lys på at bruge Kronborg som en kulisse.

- Det har da været en stor drøm for os at få lov til at bruge Kronborg. Kronborg Slot er noget af det største og vigtigste vi har i Danmark, og det vil helt sikkert åbne døre for os, siger Mads Lind.

Det unge firma er allerede i gang med at overføre konceptet til udlandet, og det bliver formentlig i Wien som det første sted.

Man skal helst blive glad
Det tager mellem et halvt og et helt år at udvikle en skattejagt. Gåderne og udfordringerne skal være så svære, at man bliver glad, når man har løst dem. De må til gengæld ikke være så svære, at man opgiver ævred undervejs.

Skulle man gå i stå i spillet, så er der både hjælpelodder og en facitliste til rådighed for deltagerne.

- Vi har forsøgt at finde den rigtige historiske tone, og der er tale om en 100 procent analog skattejagt, siger Mads Lind. I denne sammenhæng er mobiltelefoner og tablets ikke til nogen nytte.

Deltagerne skal finde vej gennem slottets sale og ned i Kronborgs dunkle underverden, hvor der skal afkodes hemmelige beskeder i olielampernes skær.

Undervejs bliver deltagerne præsenteret for skæve og overraskende udpluk fra danmarkshistorien.

Drama, storhed og fald
Gennem gåder om de syv dyder og syv dødssynder bliver deltagerne taget med til danmarkshistoriens største drama om storhed og fald.

Man skal købe billet til Kronborg for at kunne spille skattejagten. Den skal i øvrigt bookes på forhånd hos Mystery Makers, og prisen er mellem 200 og 400 kroner, afhængig af hvornår man vil spille.

For Mystery Makers er den individuelle bestilling med til at sikre, at oplevelsen bliver unik, så man ikke kommer til at opleve at være omgivet af mange andre skattejægere.

Mads Lind forventer at mellem 5.000 og 10.000 personer vil deltage i "Kronborgs Hemmelighed" i løbet af et år.

Erik Als, der er slotschef på Kronborg, er meget positiv over for det nye initiativ.

- På Kronborg Slot er vores ambition at gøre historien levende, og her passer skattejagten perfekt ind. Jeg håber, at rigtig mange gæster vil opleve slottets iboende mystik, drama og storhed på en helt ny måde, udtaler han i en pressemeddelelse.

Skattejagten er udviklet til voksne, og børn anbefales at være mindst 12 år og i følgeskab med voksne.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 29. december 2017 14:44

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side
Multiflyt 24.5 18-24.5 19 25.000 win win 1726605 logo
Cafe Hammermøllen Logo, side og artikkelbanner
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger logo

Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

close-link

hovedmenu