Flyvebåden ”Tranen” fotografet i Helsingør Havn, mens den var i rute på HH-overfarten i oktober 1991. (Foto: Jørn-Bent Jensen)Annoncen i Helsingør Dagblad fra 1991. (Foto: Lars Johannessen)

Af Niels Berg

Bergs Bureau: Mystisk fartplan fundet i bog

Louise Klinikken, Ordre 1725086, kunde 397931, 25.000 visninger logo/side

Bergs Bureau er Helsingør Dagblads lokale detektivbureau, hvor journalist Niels Berg går på jagt efter svar på små og store spørgsmål fra læserne. Bureauet kan kontaktes på n.berg@hdnet.dk.

Denne gang er Bergs Bureau sat på arbejde af Birthe fra Helsingør. Hun sad en dag og bladrede i en gammel bog. Ud faldt en annonce fra DSB for en flyvebådsrute mellem Helsingør og Helsingborg. Det undrer Birthe, der ikke erindrer, at der har sejlet flyvebåde over sundet. Hun bad derfor Bergs Bureau om at undersøge sagen.

Der har sejlet mange typer færger mellem Helsingør og Helsingborg gennem tiderne, men flyvebåde, det har Birthe, som bor på Pontoppidansvej, aldrig hørt om.

Det havde Bureauet heller ikke, indtil hun forsynede os med en DSB-annonce for flyvebådsruten mellem de to byer som var indrykket i Helsingør Dagblad.

Annoncen var revet ud af avisen og dukkede op mellem siderne i en gammel bog, som Birthe sad og bladrede i forleden.

Her kan man læse at flyvebådsruten begyndte sine sejladser den 19. august, og at det kun tog ti minutter at sejle mellem Helsingør og Helsingborg.

Det er dog det hurtigste vi endnu har været ned på endnu. Uheldigvis var det ikke muligt at se, hvilket år annoncen var indrykket.

Det har vi aldrig hørt om
Bureauet gik i gang med at undersøge sagen, og vi henvendte os helt naturligt til Færgehistorisk Selskab.

Men selv om der normalt ikke er den færge eller den færgerute ja, ikke den færgeskrue i dansk trafikhistorie, som det gode selskab ikke kan gøre rede for, så have formanden aldrig hørt om en flyvebådsrute på HH-overfarten, før Bureauet begyndte at plage ham med det.

Men han henviste os til en ekspert, som selv arbejder i DSB, nemlig sektorchef Morten Salicath. Og det var en god henvisning. For han kunne på stående fod sætte Bureauet ind i sagens rette sammenhæng.

- Annoncen er indrykket i 1991 mens opførelsen af Knutpunkten i Helsingborg Havn stod på, fortalte Salicath.

Annoncen i Helsingør Dagblad fra 1991, som Birthe for nylig faldt ud af en bog, da Birthe bladrede i den. (Foto: Lars Johannessen)

Tryglede om at lade dem fortsætte
- Byggeriet betød, at HH-færgerne ikke kunne lægge til i den gamle havn i Helsingborg. Derfor satte DSB flyvebåden "Tranen" ind på ruten som erstatning for færgerne "Kronborg" og "Holger Danske", fortsatte sektorchefen.

Flyvebåden, eller rettere katamaranen, blev hentet fra overfarten mellem København og Malmø, og som nævnt skulle den ikke bruge mere end ti minutter på at få passagererne fra Helsingør til Helsingborg.

Rutesejladsen med flyvebådene blev så populær, at borgerne på begge sider af sundet tryglede DSB om at lade dem fortsætte også efter at Knutpunkten var opført, men det blev ikke til noget.

- Flyvebådene sejlede kun i cirka to og en halv måned indtil det igen blev muligt at lægge til i den svenske havn for de traditionelle HH-færger fortæller Salicath.

Det stemmer også overens med den offentliggjorte fartplan, som altså kun gjaldt fra den 19. august til den 4. november 1991.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 20. december 2017 00:00

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger logo
Bruuns rengøring logo  25.000 april 17 og 1 år frem win win 1722013
Backe vin 374334  1725521  7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000
Nsnet.dk – læs online

kompost top, bund og midterbanner

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

close-link

hovedmenu