Foto: Torben Sørensen

Af Helsingør Dagblad

Klumme: Her er der ikke plads til ”snejegaster”

Backe vin 374334 1725521 7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000 delt i 2 mat. Vin logo og top. Gin sky og side

Hans Froholdt er skibsreder og direktør i Sundbusserne. Han er gift med Lisa Loloma Froholdt. De har tre børn. Hans er uddannet kaptajn, og har en lang karriere som chef og leder bag sig.

Rejse rejse rejse, op og skaffe, skide, splejse ...... den tunge luft på agterbanjen, også kaldet banjepasaten, slår dig som en mur efter den friske luft på dækket. Men ingen af de 40 unge mænd, der sover i hængekøjer, der som omvendte penduler i et ur hænger stille, medens skibet ruller i søen, lægger mærke til stanken. De sover simpelthen for fast i de få fritimer, der er, i det fuldt besatte døgn.

Rejsen går fra Sydlige Italien via Gilbraltar mod Sankt Thomas i Caribien, den gamle danske koloni - videre mod østkysten af USA, hvor alle elsker skibet, da det var kadetskib under Anden Verdenskrig og derfra over Atlanterhavet tilbage til Danmark. Vi har fundet Passaten, en støt Nord Østlig vind med styrke 4-5. Røjlerne er bjærget for natten, men skipperen har valgt at holde bramsejl på i nat, så vi skyder godt syv knob med masser af morild om boven – alt i alt en rigtig god nat.

Scenen kunne være foregået for 200 år siden. I sejlskibenes storhedstid, men året er 1986, og stedet er Skoleskibet Danmark. Banjen er ca 9 x 9 meter og fungerer som soveværelse, spisestue og klasseværelse i fem måneder for de 40 unge mennesker, der udgør bagbord vagt på Skoleskibet. Kammeraterne fra styrbord vagt venter på afløsning og glæder sig til at komme ned på deres banje og til køjs efter hundevagten. Der er ikke meget liv i hængekøjerne, så jeg råber igen – ”rejse, rejse, rejse op og ud af køjerne – op til en ny og dejlig dag på ”Spuleskibet Danvask” - olietøjsmønstring om 5 minutter”.

Jeg har selv været møllen igennem, startede som elev på skoleskibet og efter nogen tid som styrmandsaspirant i store fragtskibe, vendte jeg tilbage som kvartermester. Senere blev jeg bådsmand og efter et par år på navigationsskole i Svendborg er jeg nu tilbage – altså i 1986 - som styrmand.

Jeg elsker dette job – for selvom kulissen er fra det forrige århundrede, så er projektet tidsløst. Alle, på denne lille plet midt i Atlanterhavet, er utroligt afhængige af hinanden, for hvis én er en såkaldt ”snejegast”, så går det ud over de andre, og i yderste konsekvens kan det blive farligt for alle. Den enkeltes bidrag er vigtig for helheden, og helheden er mere end summen af de enkelte dele. Vores opgave er at få ”drengene” til at forstå og efterleve dette vigtige budskab.

Der er løbet meget vand i åen siden 1986, og jeg har haft mulighed for at arbejde i den maritime verden i flere større danske rederier. Nu bor og arbejder jeg i den skønne maritime by Helsingør, hvor vi i sommer fik besøg netop af Skoleskibet Danmark, og jeg var så heldig at blive inviteret med til en reception på skibet. Jeg spurgte, om det var muligt med en rundvisning og var så heldig at få en tur rundt på min gamle arbejdsplads igennem 10 år af en ”nutidig elev”. Naturligvis var der sket ændringer – eleverne bliver i dag kaldt ved deres navn – ikke nummer. Mange af eleverne er piger, der er rigtige vaskemaskiner og varmt vand i hanerne– ikke mere koldt saltvand.

Men banjerne var indrettet præcist som for 30 år siden – hængekøjerne lå i samme rum, over og undermærse . Ræerne var trimmet snorlige, og der var stadig baksmønstring på dækket.

Det, der imidlertid gjorde mig virkelig glad, var den stolthed og entusiasme, jeg kunne mærke både hos den elev der viste mig rundt men også hos dem, der hjalp til ved receptionen. Ja, alle dem, jeg mødte på min rundvisning. Alle havde en rolle til receptionen, og som et hold viste de mig deres sted – deres skib. Det stod tydeligt for mig, at nutidens elever havde taget nøjagtigt det samme budskab til sig, som vi forsøgte at give vores elever for 30 år siden, og som man formodentlig gjorde det mange generationer før. Læringen om, at alle er vigtige. Alle bidrager, da helheden er mere end summen af de enkelte dele.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 23. juli 2018 11:31

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Skal man tvinge flygtning til at dele bolig?

Job i Nordsjælland

Franci, 1720789, 345901, 20000 visninger logo/side
Stengade apotek 68802 25.000 win win 22/5 18-22/5-19 1726512 logo
prøvestenen logobanner
Rasmus Ebbe 388428 1723690 logo  25.000 win win 19/4 18-april 19
Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu