Af Victor Kuhlman

Kommunen beklager koks i e-Boks

Helsingør Svømmehal, Ordre 1725841 kunde 655501, 25.000 visninger side

Der skete en menneskelig fejl, da Helsingør Kommune i sidste uge sendte 664 digitale breve til de forkerte borgere.

Helsingør: I sidste uge gik det galt for Helsingør Kommune, da 664 standard-velkomstbreve til et arrangement på Kulturværftet for nye borgere var forsynet med forkerte navne og adresser og derfor røg ud til de forkerte.

Det hele foregik digitalt i e-Boksen, og brevene kunne ikke trækkes tilbage. I kommunen beklager man episoden, der mest af alt skyldes en menneskelig fejl.

– En medarbejder er kommet til at rykke ved regnearket, der bruges til at sende de her standard-breve ud, så det hele bunder i en menneskelig fejl. Det er selvfølgelig ikke okay, at det sker, og det beklager vi naturligvis også, men vi arbejder på, at det ikke sker igen. De, der skal sidde med opgaven, skal også være trænet og rustet til at sidde med den.

– Vi har i denne sag sendt oplysningerne videre til Datatilsynet for at sikre os, at alt foregår som det skal, og vi har ikke hørt noget fra dem om, hvordan vi skal agere i sagen endnu, forklarer Pernille Madsen, der er centerchef for Center for Borgerservice, It og Digitalisering i Helsingør Kommune.

Der gik ikke længe fra brevene var sendt ud, til kommunen var klar over problemet.

– Et digitalt brev kan ikke stoppes, men der var heldigvis borgere, der var venlige at ringe ind og gøre os opmærksom på fejlen allerede efter 10 minutter. Det var ikke utilfredse borgere, bare folk der gjorde os opmærksomme på problemet.

– Fra kommunens hånd gjorde man det, at man samme dag skrev en undskyldning til de berørte borgere og sendte invitationerne ud til de rigtige. Det var heldigvis bragt i orden hurtigt, siger Pernille Madsen.

Tryghed for borgerne

Den 25. maj træder nye EU-regler i kraft, der skal hjælpe med at beskytte danskernes dataoplysninger, hvor virksomheder blandt andet kan pålægges bøder, hvis de laver fejl med folks persondata.

Allerede nu arbejder de i Helsingør Kommune for at passe så godt på borgerens data som muligt.

– Borgerne kan som udgangspunkt være trygge i forhold til, hvordan deres data opbevares i kommunen. Med alt det data-flow, der er hver dag, er antallet af fejl fra kommunens side minimal. Det klinger nok lidt hult, hvis man lige har været udsat for det her, men det er vigtigt, og det forstår jeg også godt. Det er vigtigt, at vi lærer af fejlene, for hvor der er mennesker, er der fejl.

– Det er rigtig vigtigt for hele kommunen som organisation, at de personer der laver de her generelle fejl, siger det videre, så den kan rettes op, siger hun.

Artiklen sidst ændret: 28. marts 2018 12:46

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19 nyt top 20/12

Job i Nordsjælland

Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger logo
Cahetu 395194 1723549  side 25.000 win win 18/4 18-april 19
Jobo vaskeklub logo april 17-april 18 40.000 win win 1723108
Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu