Af Niels Berg

Helsingørcykler til flere hundrede tusinde samler støv

Viridis 25.000 visninger fra 1/5. Kunde 369687 ordre 1724844 logo/side

I 2011 kunne borgerne i Helsingør Kommune låne en foldecykel, som kunne tages med i toget. Samtidig fik de foræret cykelhjelm og en mobiltelefon. Hvad udmøntede det kostbare projekt sig i, spørger læserne.

BERGS BUREAU: I 2010 blev Helsingør kåret som Årets Cykelby. Beruset af den store hæder besluttede byrådet sig året efter for at følge op med - blandt andet - Helsingørcyklen.

Læs også: Flere skal op på cyklen igen

Det var en cykel, der kunne foldes sammen og tages med under armen ind i toget eller bussen uden yderligere billetomkostninger. Sådan en lille jernpony kostede 6.800 kroner og kommunen købte 100 af dem for at se, om det var en vej at cykle for byens pendlere.

Trafikstyrelsen bidrog med 50 procent af udgifterne til cykelindkøbene, så kommunens andel endte på sådan cirka 350.000 skattekroner.

38 kvinder og 62 mænd blev forsøgskaniner. De fik udleveret en foldecykel, som de skulle cykle på i et halvt år.

Bagefter var det så meningen at cyklen skulle leveres tilbage. Var prøvekørerne interesseret i at købe foldecyklen efter testperioden kunne de få den til markedspris.

Men det var ikke det hele - prøvefoldecykelkørerne fik også udleveret en skatteyderbetalt mobiltelefon i form af en Sony Xperia X8 til omkring 1.000 kroner - og i modsætning til foldecyklen, så skulle den ikke leveres tilbage igen.

Mobiltelefonen var udstyret med en GPS, så trafikplanlæggerne kunne se, hvor meget cyklen var blevet brugt i løbet af prøveperioden. Endelig blev prøvekørerne forsynet med en cykelhjelm, som de også kunne beholde.

Jo, det var tider ...

Stjålet og købt

Men hvad udmøntede Helsingørcykel-projektet sig så i, og hvad er der blevet af alle cyklerne, spørger flere læsere. Bureauet har gravet lidt i sagen.

Det står dog klart, at seks af cyklerne blev købt af prøvekørerne efter testperioden. Tre af dem blev stjålet og 21 af dem blev og bliver brugt som transportmiddel for kommunens ansatte.

Så er der 70 foldecykler til en samlet værdi af cirka 476.000 kroner tilbage. Nogle af dem har været udlånt til Passage Festivalen sidste år, og kommunens Center for by, land og vand oplyser, at andre bliver brugt til at lære flygtninge at køre på den tohjulede. Men den gode idé blev aldrig til en fast låneordning.

Ingen af de personer, som Bergs Bureau har talt med om sagen, og som kunne tænkes at have været inde over det gavmilde Helsingørcykel-forsøg dengang, blandt andre Johannes Hecht-Nielsen, Per Christensen og Erling "Skipper" Hansen, har så forfærdeligt meget at bidrage med af oplysninger om projektet.

International betydning

Der blev dog lavet en evaluering af Helsingørcykel-forsøget.

I den kan man finde udtalelser fra et par glade foldecykelførsøgskaniner, og det bliver konkluderet, at "selv om deltagerne i forsøget i forvejen cyklede mere end dobbelt så meget som resten af borgerne i kommunen, formåede de gennem brugen af Helsingørcyklen at fordoble deres andel af cyklede ture. Helsingørcyklen blev særligt brugt i kombination med tog og ret ofte også i kombination med bil".

I en samtidig pressemeddelelse om Helsingør-cykelforsøget stod der blandt andet, at: " (...) resultaterne kan få stor betydning for andre byer i ind- og udland. Projektet er led i Helsingør Kommunes store satsning på fremme af cykeltrafikken".

Foldet sammen og glemt

Men selv om forsøgets resultater ifølge kommunen har givet gode fingerpeg om, hvordan en kombinationsløsning med foldecykler og offentlige transportmidler kunne skrues sammen, og i øvrigt også dannede grobund for Cykeltek-idéen og indgik i dets forråd af cykler, blev Helsingørcyklen reelt foldet sammen efter forsøget.

I de følgende år begyndte der at blæse koldere politiske vinde ind over de mange cykelprojekter, der var sat i søen for at fastholde Helsingørs position som den førende cykelby.

Som man kunne læse i gårsdagens udgave af Helsingør Dagblad, så er Cykelteket nu også fortid og dets cykler skal sælges. Men foldecyklerne fra 2011 er ikke med i den pulje, fordi der er tale om to forskellige projekter, erfarer Bergs Bureau.

Status er, at der her små syv år senere står for mange hundredetusinde kroner foldecykler og kukkelurer på værftet. Kommunen er ved at "idéudvikle på", hvad der skal ske med dem, men som det kan læses andetsteds på siden så er cyklerne åbenbart blevet glemt af politikerne i mellemtiden.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 18. april 2018 10:56

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Verona Pizza og Kebab 20.000 win win 23/5 18-23/5 19 1726656 logo
https://www.kunstnershoppen.dk/
Smoke n Steam  logo  384849 1723552 25.000 win win 18/4 18- april 19
HF Byg 353825 1723481  logo 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu