Pendlertalsmand Michael Randropp.

Af Pernille Hermann

Kystbanens pendlere betaler mest

Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo

TRANSPORT: Kystbanens pendlere betaler 20 procent mere per kørt kilometer end pendlerne andre steder, og vi har ingen Orange billetter i hovedstadsområdet.

Det betyder, at en billet til Kastrup koster mere – 116 kroner for en kontantbillet – end en orange tur til Odense. Og nu skal vi så også leve med togbusser til samme pris.

Det var nogle af de argumenter, som Kystbanens pendlertalsmand Michael Randrupp havde med i ærmet, da han i går var på Christiansborg og fik foretræde for Folketingets Transportudvalg.

– Anledningen var, at vi i Kystbanens pendlerklub gerne ville give vores kommentarer til den nye trafikplan, og mit hovedbudskab var, at de under ingen omstændigheder må skære ned på den nuværende trafik på Kystbanen.

– Vi døjer allerede med økonomisk ulighed, hyppige driftsforstyrrelser og kaos i trafikinformationen. Der er tværtimod brug for resurser til at gøre noget ved problemerne, så flere kan tage toget og afbøde presset på motorvejen.

Michael Randropp gjorde også Transportudvalget opmærksom på, at en del af Kystbanens problemer skyldes generelle trafikpropper på sporene i Kastrup og omkring Hovedbanegården.

– Det ville være bedst med en ekstra station i Kastrup, men det projekt er megadyrt, så det er måske mere realistisk at få ombygget et godsspor til passagertrafik. I hvert fald må der gøres noget, siger Michael Randropp.

– Desværre har jeg ikke nogen løsning på, at det for tiden går helt elendigt med trafikinformationen. Rejseplanen viser ikke det samme som skærmene på perronen, der er fejl i informationerne, og nogle gange falder tog helt ud af visningen, selv om de kører.

– Det er alt sammen med til at skræmme folk væk fra togene, og det håber jeg, at jeg fik ørenlyd for. Jeg var der jo kun for at fremlægge vores synspunkter. Der var ingen dialog, forklarer Michael Randropp.

– Jeg bad også om at få en anden løsning på finansieringen af Metrocityringen end den, der er lagt frem, tilføjer han.

– Det er jo Folketinget, der har bestemt, at en del af pengene skal hentes hos brugerne, men det duer simpelthen ikke med den tilkøbsordning, der er lagt frem. Den er baseret på, at alle har et rejsekort, og sådan er det bare ikke gået.

– Det er trods alt bedre at lægge en lille stigning på alle kort og billetter og øremærke den til Metroen. Men måske er det slet ikke nødvendigt, for sidste år tjente Movia for eksempel 67 mio. kroner ekstra ved, at mange stadig køber de dyre kontantbilletter. Det gør de andre selskaber så også, og de penge kunne man måske begynde med at se på, siger Michael Randropp

Artiklen sidst ændret: 25. maj 2018 04:00

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Rusmiddel 1727211, 25.000 vis 29/5 18-29/5 19 top

Job i Nordsjælland

Living Invest, Kundenr 280833, Ordrenr 1725103, 25.000 visninger side/logo
Dutrupgaard, 500128, 1723793, 20.000 visninger logo
Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger logo
Bruuns rengøring logo  25.000 april 17 og 1 år frem win win 1722013
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu