Pendlertalsmand Michael Randropp.

Af Pernille Hermann

Kystbanens pendlere betaler mest

Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger side

TRANSPORT: Kystbanens pendlere betaler 20 procent mere per kørt kilometer end pendlerne andre steder, og vi har ingen Orange billetter i hovedstadsområdet.

Det betyder, at en billet til Kastrup koster mere - 116 kroner for en kontantbillet - end en orange tur til Odense. Og nu skal vi så også leve med togbusser til samme pris.

Det var nogle af de argumenter, som Kystbanens pendlertalsmand Michael Randrupp havde med i ærmet, da han i går var på Christiansborg og fik foretræde for Folketingets Transportudvalg.

- Anledningen var, at vi i Kystbanens pendlerklub gerne ville give vores kommentarer til den nye trafikplan, og mit hovedbudskab var, at de under ingen omstændigheder må skære ned på den nuværende trafik på Kystbanen.

- Vi døjer allerede med økonomisk ulighed, hyppige driftsforstyrrelser og kaos i trafikinformationen. Der er tværtimod brug for resurser til at gøre noget ved problemerne, så flere kan tage toget og afbøde presset på motorvejen.

Michael Randropp gjorde også Transportudvalget opmærksom på, at en del af Kystbanens problemer skyldes generelle trafikpropper på sporene i Kastrup og omkring Hovedbanegården.

- Det ville være bedst med en ekstra station i Kastrup, men det projekt er megadyrt, så det er måske mere realistisk at få ombygget et godsspor til passagertrafik. I hvert fald må der gøres noget, siger Michael Randropp.

- Desværre har jeg ikke nogen løsning på, at det for tiden går helt elendigt med trafikinformationen. Rejseplanen viser ikke det samme som skærmene på perronen, der er fejl i informationerne, og nogle gange falder tog helt ud af visningen, selv om de kører.

- Det er alt sammen med til at skræmme folk væk fra togene, og det håber jeg, at jeg fik ørenlyd for. Jeg var der jo kun for at fremlægge vores synspunkter. Der var ingen dialog, forklarer Michael Randropp.

- Jeg bad også om at få en anden løsning på finansieringen af Metrocityringen end den, der er lagt frem, tilføjer han.

- Det er jo Folketinget, der har bestemt, at en del af pengene skal hentes hos brugerne, men det duer simpelthen ikke med den tilkøbsordning, der er lagt frem. Den er baseret på, at alle har et rejsekort, og sådan er det bare ikke gået.

- Det er trods alt bedre at lægge en lille stigning på alle kort og billetter og øremærke den til Metroen. Men måske er det slet ikke nødvendigt, for sidste år tjente Movia for eksempel 67 mio. kroner ekstra ved, at mange stadig køber de dyre kontantbilletter. Det gør de andre selskaber så også, og de penge kunne man måske begynde med at se på, siger Michael Randropp

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 25. maj 2018 04:00

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Skal man tvinge flygtninge til at dele bolig?

Job i Nordsjælland

Hgør Teater, Kulturnat 1734966 til 28/9
Lynhjem  Kunde nr. 34254  Ordre nr. 1725515  Antal visninger: 30.000 side/logo
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725098. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. side/logo
vind salaer

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu