Henrik Møller ved værftshallerne lige henne om hjørnet fra de parkeringspladser, han gerne vil have betaling for: ”Et frisk bud på betalingen kunne jo være 10 kroner i timen. Det er en attraktiv plads, som næsten altid er fyldt, og der er ofte ingen pladser tilbage til gæsterne til Kulturværftet og biblioteket og de andre tilbud i området. Betalt parkering vil måske løse det problem.” (Foto: Torben Sørensen)

Af Jesper Munch Nielsen

Indfør betalt P ved Kulturværftet – brug pengene til værftshallerne

Trykkeriloftet, Kundenr. 500319, Ordre 1725167, 25.000 visninger side/logo

PARKERING: De 100 parkeringspladser på kommunal grund bag porten ind til værftsområdet i Helsingør er fyldt op med biler stort set hver dag og hele dagen. Bagved står en række enorme, vedligeholdelses-krævende værftshaller, som kommunen benytter til forskellige kulturelle formål. Den socialdemokratiske Henrik Møller, partiets ordfører og formand for Helsingør Byråds udvalg for kultur- og turisme, sender nu et opsigtsvækkende forslag på banen:

Gør alle parkeringspladserne på arealet ved værftshallerne til betalte parkeringspladser. Brug parkeringskronerne på at sætte værftshallerne i stand!

- Forslaget er inspireret af en tur til Liverpool, hvor man i de gamle haller og bygninger ved havnefronten har skabt Albert Dock, et stort område med kultur og handel og meget andet. Parkeringshuset ved siden af har en årlig omsætning på otte millioner pund, som er med til at finansiere driften af stedet, siger Henrik Møller.

Den model kan Helsingør Byråd godt overføre til Helsingør og værftshallerne bag kulturcentret Kulturværftet, mener Møller.

Som tidligere omtalt i Helsingør Dagblad trænger værftshallerne voldsomt til at blive klima-sikret, renoveret og opgraderet på forskellige faciliteter.

Indtægten fra betalt parkering på pladsen rundt om hallerne ville kunne være med til at løfte den opgave, er meldingen fra socialdemokraten.

- Det er et forsøg at være kreativ i forhold til at skaffe penge til kulturen. Betalt parkering vil kunne være med til at betale for den nødvendige vedligeholdelse af bygningerne og måske også til at betale for nogle aktiviteter i hallerne, siger han.

Kreativiteten skal også en tur forbi kommunens jurister. Det er nemlig sådan, at staten ikke tillader kommuner at bruge betalt parkering som en pengemaskine til at fylde kommunekassen, og derfor snupper staten cirka halvdelen af P-overskuddet.

Henrik Møller forestiller sig af den grund, at kommunen forærer P-pladsen ved værftshallerne til en fond eller lignende, som etableres med det formål at skaffe økonomi til hallerne ved hjælp af den betalte parkering. Det vil kunne lukke kredsløbet og sikre, at staten ikke tager en stor del af de penge, som skal hentes i lommerne på de lokale bilister.

- Vi skal finde en konstruktion, der passer. Grunden skal kommunen have 100 procent garanti for at få tilbage den dag, hvor der ikke er betalt parkering længere. Om det så skal være en fond, et selskab eller noget tredie, det overlader vi til juristerne. Normalt er jurister gode til at finde ud af, hvad der ikke kan lade sig gøre. Her beder vi dem om at finde ud af hvad, der kan lade sig gøre, konstaterer Henrik Møller.

Forleden holdt byrådets partier en workshop om værftshallernes fremtid. Planen er lige nu at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal se på og regne på behovet for vedligeholdelse i hallerne.

Skal der bruges så få penge som muligt, så man blot sikrer, at hallerne ikke falder sammen? Skal der investeres lidt mere i faciliteterne? Eller skal kommunen skaffe penge til en omfattende renovering af hallerne, så de for eksempel kan være opvarmede året rundt uden, at varmen fiser ud.

- På nuværende tidspunkt ved vi ikke, hvad de forventede udgifter er. Skal vi klare det på en gang, så er det mange, mange penge, men måske skal vi gøre det i små bidder. Derfor er det jo også, at parkeringsmodellen er rigtig interessant, fordi de penge kan hjælpe til hen ad vejen, siger Møller.

Et Henrik Møller-gæt kunne være, at det kan give omkring et par millioner kroner om året med betalt parkering på pladsen. Og hvad skal bilisterne i givet fald betale for at stille bilen på en af de 100 parkeringspladser ved værftet? Ifølge politikeren ikke en formue!

- Et frisk bud på betalingen kunne jo være 10 kroner i timen. Det er en attraktiv plads, som næsten altid er fyldt, og der er ofte ingen pladser tilbage til gæsterne til Kulturværftet og biblioteket og de andre tilbud i området. Betalt parkering vil måske løse det problem, siger Henrik Møller.

Ved et kommende møde i Helsingør Byråd vil Henrik Møller præsentere sit forslag om, at Helsingør Kommune skal undersøge muligheden for at indføre betalt parkering på pladsen ved værftshallerne via en fond eller lignende, der kan kanalisere pengene videre til renovering med mere i hallerne.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 26. maj 2018 04:40

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Smoke n Steam  logo  384849 1723552 25.000 win win 18/4 18- april 19
Backe vin 374334 1725521 7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000 delt i 2 mat. Vin logo og top. Gin sky og side
AH modegarn 39169 1723845 logo 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo
AH modegarn 39169 1723845  top 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu