Af Claus Kjærsgaard

Prinsessen, der også kan være en heks

Lank Guldsmed, 374401, 1723974, 12.000 visninger logobanner

SNEKKERSTEN: - Det er aldrig for sent at begynde, siger Susanne Grinder. Hun var selv fire år gammel, da hun startede sin balletkarriere i Snekkersten, men så tidligt behøver man altså ikke nødvendigvis at starte.

I dag er Susanne Grinder 36 år gammel og solodanser på Det Kongelige Teater. Hun er en af de dansere, der i disse dage i en balletfestival slår et slag for at lære flere danskere at danse ballet.

Det var storesøsters Anne Mies skyld, at Susanne i dag er balletdanser. Da hun begyndte at gå til ballet, så blev Susanne Grinder også interesseret, og så fik hendes forældre meldt hun til en lokal balletskole, hvor hun startede med en veninde.

Mens storesøster og veninden på et tidspunkt faldt fra, så blev Susanne Grinder ved. Hun viste sig at have talent og blev anbefalet at søge ind på Det Kongelige Teaters balletskole. Det gjorde hun som 7-årig.

Hun har været på Det Kongelige Teater siden 1998, hvor hun startede som aspirant.

- Jeg havde vel en lille prinsessedrøm, som mange andre små piger, fortæller Susanne Grinder, der var fascineret af scenelivet.

Prinsessedrømmen kan let få et skud for boven, når de unge piger i deres strutskørter og balletsko møder det hårde arbejde og den disciplin, der også hører med.

Susanne Grinder skønner selv, at det nok højest er mellem 5 og 10 procent af dem, der starter i en balletskole, der går hele vejen.

Der er mange ting, der undervejs kan ske. Først og fremmest skal kroppen være med. Det vil både sige, at man skulle kunne holde til det fysiske pres, som kroppen udsættes for. Og ikke mindst skal man have en krop, der er egnet til ballet.

Der er ingen formelle krav til hvordan en balletdanser ser ud, men man skal have en krop, der kan klare den fysik og fleksibilitet, som dansen kræver. Derfor sker der ofte en gradvis frasortering i takt med at det for nolge bliver for svært at være med.

Med teenagealderen kommer også den udfordring, at der kan være andre ting, der trækker som alternativ til de mange træningstimer.

- Jeg har da absolut været i tvivl om det var det rigtige nogle gang. For eksempel som teenager, hvor hvor hormonerne går i gang, og hvor man har følt sig stiv i leddene, eller i de perioder, hvor man er skadet. Heldigvis er jeg sluppet for alt for mange skader, fortæller hun.

Som 26-årig var hun dog væk fra ballettens verden et stykke tid, da det viste sig, at hun havde den sjældne sygdom Lemierre´s syndrom. Behandlingen og genoptræningen kostede et år, inden dansen kunne genoptages for fuld kraft..

For Susanne Grinder var valget af ballet som en karriere dog det helt rigtige. For balletten er også en eventyrlig og udfordrende verden med et stærkt sammenhold og gode venskaber.

Som ung balletdanser fravælger man ting, men får tilgengæld en nær tilknytning til dem, der lige som en selv bruge så mange timer på en fælles passion.

- Den er også med at skabe en kropsbevidsthed, og fremmer en klassisk etikette, siger Susanne Grinder.

Susanne var kun 16 år da hun forlod Snekkersten og fik et kollegieværelse i København, dahun begyndte som aspirant på Det Kongelige Teater.

- Et af mine forbilleder var Heidi Ryom, tidligere solodanser, og hende fik jeg som instruktør, fortæller Susanne Grinder, der også nævner den tidligere solodanser Rose Gad som en af inpirationerne.

Som aspirant er man ikke garanteret ansættelse, men Susanne Grinder var en af dem, der fik en kontrakt som 18 år.

Siden da har hun befundet sig i en verden, der set udefra ser magisk og eventyrlig ud, men som også, bag kulissen er benhårdt arbejde, og hvor smerter og ømhed er noget, men helt automatisk tager med.

I 2005 blev hun udnævnt til solist og i 2010 til solodanser.

Trods den unge alder, nærmer pensionen sig så småt for Susanne Grinder. Balletdansere stopper, når de bliver 40 år, og så er spørgsmålet, hvad der så skal ske. Det er nu ikke noget, som Susanne Grinder lige nu tænker så meget over. Hun fokuserer sig i stedet på sin karriere.

Det startede i prinsesseuniverset, men med årene har Susanne Grinder også fået smag for mere komplekse roller.

- Jeg vil lige så gerne spille en heks, eller en mere kompleks rolle, siger hun, og fremhæver, at man kan give de enkelte rolle sin egen fortolkning, hvor dansen og udtrykket også formes af, hvor man selv er i livet.

I sin balletkarriere har Susanne Grinder haft mange af de store roller. Hun har været prinsesse flere gange for ekspempel svaneprinsessen Odette og Aurora i Tornerose. Hun har også spillet kurtisanen Marguerite i Kameliadamen, Julie i Romeo og Julie, Sylfiden og Giselle i stykkerne af samme navn, pigen Teresina i Napoli, bjergpigen Hilda i Et Folkesagn og mange andre roller.

Når der skal tages en timeout, så er det stadig familien i Snekkersten og Helsingør Susanne vender tilbage til.

- Det er nærmest meditativt at komme væk fra København, siger Susanne Grinder.

Lørdag aften deltager Susanne Grinder i Bournonvilleana, der er en hyldes til August Bournonville, der har spillet en afgørende rolle for udviklingen af ballet i Danmark.

Balletfestivalen løber i Købehavn frem til den 9. juni, der afsluttes med en stor gallaforestilling.

Også her kan man møde Susanne Grinder.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 4. juni 2018 10:47

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Viridis 25.000 visninger fra 1/5. Kunde 369687 ordre 1724844 logo/side
Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo
Rasmus Ebbe 388428 1723690 logo  25.000 win win 19/4 18-april 19
Lynhjem  Kunde nr. 34254  Ordre nr. 1725515  Antal visninger: 30.000 side/logo
AH modegarn 39169 1723845  top 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu