Af Kirsten Moth

Blå maling løber direkte ud i havnen: “Det virker ikke særligt betryggende”

rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side

Det ser giftigt ud, når blå bundmaling fra lystbådene på Nordhavnen siler hen ad pladsen og ud i havnen.

HELSINGØR: Belægningen på pladsen på Søndre Mole, Nordhavnen i Helsingør, er blå. Det er ikke asfalten, der er blå. Derimod er det den bundmaling, der spules af lystbådene, når de forårsklargøres, der farver belægningen. Men det er faktisk ikke i strid med gældende regler. Det er resterne under båden, der er kobberholdigt, siger direktør for Foreningen af Danske Lystbådehavne, Jesper Højenvang.

Derefter løber det blå vand videre ud i havnen.

– Sådan har det været i mange år. Man kan se, hvordan de blå strømme af vand løber hen over pladsen og direkte ud i havnen. Det virker ikke særligt betryggende, siger Michael Nielsen, daglig bruger af havnen, hvorfra han også, ligesom mange andre, bader dagligt en stor del af året.

Han undrer sig samtidigt over, hvorfor flere andre havne, blandt andre Gilleje, i mange år har haft spulepladser, hvor den afspulede bundmaling bliver opsamlet eller ledt ind i kontrollerede systemer.

At der ikke findes spulepladser på Nordhavnen i Helsingør er dog ikke i strid med gældende regler. Det oplyser direktør i Flid, Foreningen af Danske Lystbådehavne, Jesper Højenvang, til Helsingør Dagblad.

– De blå aflejringer, man kan se, er farvepigment og uskadeligt. Det ser, populært sagt, værre ud end det er. Det er sådan, at partiklerne ryger af og lægger sig under båden under spulingen. Hvis man fejer det affaldsmateriale sammen, der har samlet sig under båden efter spuling, så viser undersøgelser, at man har samlet 99 procent af kobberindholdet op, siger direktør Jesper Højenvang.

– Vandet kan farves rødt og blåt af spulingen. Men de miljøskadelige komponenter, der består af kobber, bliver liggende tilbage. Vores anbefaling er derfor at få fejet det afspulede materiale af og få det bragt hen på en depotplads, hvorfra det håndteres efter gældende regler.

Mere effektive anlæg

Det er langtfra alle danske havne, der ifølge direktør Jesper Højenvang, har spulepladser.

– Der er meget mere ræson i for havnene at investere i store støvsugeranlæg, når bådene slibes af under forårs-klargøringen. Slibemaskinerne kobles direkte på støvsugerne og på den måde opnår man en kæmpe miljøgevinst.

Helsingørs havnechef Jesper Schrøder siger, at så snart der er luft i økonomien, så vil hans anbefaling være at etablere en spulingsplads, eller en vaskeplads med sandfang.

– Den koster omkring to millioner kroner og de penge har vi slet ikke i havnen i øjeblikket. Vi kan simpelthen ikke løfte den opgave økonomisk efter at havnekassen er blevet tømt på adskillige byudviklingsprojekter.

Om det er en kommunal opgave eller udelukkende havnens økonomiske ansvar at etablere vaskepladser på Nordhavnen, er formanden for Helsingør Kommunes udvalg for by, plan og miljø, Christian Holm Donatzky, usikker på.

– Det lyder ikke, som om det her er holdbart. Det er noget, vi bliver nødt til at diskutere under budgetforhandlingerne og finde ud af, om kommunen skal finansiere det her, hvis havnen ikke selv har mulighed.

Christian Holm Donatzky forventer, at der kommer et anlægsønske fra Helsingør Havne og at det herefter tages op til politisk behandling.

Artiklen sidst ændret: 15. juni 2018 11:29

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Cafe Hammermøllen Logo, side og artikkelbanner
Nsnet.dk – læs online
Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo
rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side
Cafe Hammermollen top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu