Af Victor Kuhlman

KMD-Champagne skal sætte fokus på diabetes

Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger side

Di-wine vil være til steder under KMD Ironman og sælge champagne. Overskuddet går til børn og unge med diabetes.

HELSINGØR: Det er efterhånden kutyme, at man skyller triumfen efter et godt løb ned med champagne.

Det kan den lokale Frank Adler Gottlieb nu hjælpe atleterne med til ved KMD Ironman både fredag og søndag med champagne importeret direkte fra det verdenskendte distrikt i det nordlige Frankrig.

Det har han gjort sammen med sin familie i et koncept, de har valgt at kalde Di-wine.

– Vi har jo fået lavet en helt unik rosé-champagne til lejligheden, og jeg er meget glad for at få mulighed for at stå så tæt på mållinjen og sælge den.

Flasken har en etikette, der viser, at man har været en del af KMD Ironman, og så får man også to glas med.

– Overskuddet går udelukkende til børn og unge med diabetes, og det er virkelig vigtigt, at vi får samlet penge ind, for der er ikke nogen andre sponsorer til den her gruppe.

– Vi samler ind for, at børnene kan få et netværk, så de får et tredje ben af stå på, når de ikke gider lytte til deres forældre og andre voksne længere, siger Frank Adler Gottlieb, der ved sin af sit virke i d er lods-inspektør i søfartsstyrelsen og fra Snekkersten.

Kontant afregning

Flere og flere børn og unge bliver af uforklarlige årsager ramt af diabetes.

Fra 2000 til 2016 er det samlede antal børn og unge fra 0 til 19 år med type 1-diabetes vokset fra omkring 1.675 til 3.150.

Derudover har omkring 175 børn og unge type 2-diabetes, viser tal fra diabetesforeningen.

Frank Adler Gottlieb har selv oplevet, hvilken konsekvens diabetes kan få, da hans søn blev ramt af den kroniske tilstand i en ung alder.

– Min søn var 10 år, da man fandt ud af, at han led af type 1-diabetes.

– Gulvtæppet blev fuldstændig revet væk under os, da vi opdagede det. Lige pludselig drejede alt sig om diabetes og alt skal tilpasses den tilstand.

– Vi var heldige at opdage min søns diabetes, mens vi stadig kunne forklare det til ham, hvor han ville lytte på os.

– De, der får det som teenagere, fornægter det ofte, og så får de kontant afregning i slutningen af 20’erne med rigtig mange sygdomme.

– Det er enormt hårdt som familie, og derfor har vi det her netværk, hvor man som familie kan stå sammen med andre.

– Min søn er i dag 23 år, og det var på en tur med ham til Frankrig, at vi faldt over champagnen. Den smagte godt og ejeren ville gerne være med til at støtte det gode formål, siger Frank Adler Gottlieb.

Vil med til mere

Di-wine er lavet i samarbejde med Diabetes Netværket, der er en samling af næsten 1000 familier og 3000 mennesker. I år kan de fejre 10 års jubilæum, og Frank Adler Gottlieb er glad for, at han kan være med til at sætte fokus på området.

– Nogle af de andre familier kommer og hjælper til med at sælge champagnen og sprede det gode budskab.

– Jeg håber på en god modtagelse, og at folk er glade for det og synes, at det er en sjov ide.

– Lige nu er vi i opstartsfasen, men jeg håber da at vi på den lange bane kan være med til lignende arrangementer i fremtiden.

– Jeg er bare glad for, at vi får muligheden for at være til stede under Ironman, og så håber jeg, at så mange som muligt køber en flaske.

– Den speciallavede champagne koster 300 kroner og derudover har vi også tre andre med. Man kan få alle fire flasker for 1.000 kroner, fortæller Frank Adler Gottlieb.

Artiklen sidst ændret: 15. juni 2018 11:30

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Holmen, 1723975, 12.000 visninger top

Job i Nordsjælland

Låsesmeden, 279278,1724845, 25.000 visninger Logo
Verona Pizza og Kebab 20.000 win win 23/5 18-23/5 19 1726656 logo
Nsnet.dk – læs online
Living Invest, Kundenr 280833, Ordrenr 1725103, 25.000 visninger side/logo
Euronics  win win top  30.000 16/4- 18-april 19 1723144

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu