Af Josephine Vedel

Klumme: Øvelse gør mester

Smoke n Steam  logo  384849 1723552 25.000 win win 18/4 18- april 19

Joy Christensen arbejder for et lokalt firma, Dose System i Espergærde, er mor til to teenagebørn, og er uddannet sygeplejerske. Joy er involveret i alverdens aktiviteter i Helsingør. Hun går for at være en fighter med en stædig vedholdenhed.

I kender det sikkert alle sammen. Man møder på arbejde glad og veloplagt. Ind kommer en kollega, der har fået det forkerte ben ud af sengen. En kollega, som bare oser langt væk af negativitet. Kropssprog, ansigtsudtryk og tonefald. Alt er negativt. Det smitter for wupti,  så er denne persons sindstilstand givet videre til resten af gruppen.

Det får mig til at tænke på romanen ”En mand der hedde Ove” af Frederik Backman.

Ove er mand der altid ser negativt på alting. En person, der altid brokker sig og endda også på forskud. Folk kalder ham bitter og en nabos værste mareridt. Men Ove er for helvede ikke bitter, bare fordi han ikke smiler fra morgen til aften!

Jeg tror, at alle kender ”en Ove”.

Det er drænede. Det suger energien ud af en og af omgivelserne. Tænk at bruge så meget energi på at tænke over, hvad der måske kan gå galt, og hvad der måske kan ske hvis sådan og sådan. Jak, jak, jak. Brok, brok, brok.

Kradser man i overfladen, så er de egentligt ikke sure, men det er hele deres tilgang til deres omverden og dem selv, der er negativt ladet. De kan ganske enkelt ikke lade være. Det er blevet en (dårlig) vane.

Jeg er efter 8 år som sundhedsfarlig konsulent i det private tilbage på Gentofte Hospital som kardiologisk Sygeplejerske. I de 8 år jeg har arbejdet som konsulent var en stor del af mit arbejde salg og undervisning. Specielt i undervisnings situationen blev det meget tydeligt, at hvis bare en person var negativt indstillet så smittende det big time på resten af holdet. Personen fik lov til at fylde rigtigt meget, hvis man ikke fik afgrænset vedkommende.

Som sygeplejerske har jeg oplevet flere gange, at en kollega, der har haft en hård og travl vagt får givet frustrationer videre til alle i det nye vagt hold. Det behøver i virkeligheden blot at kropssprog og toneleje får sagt: ”God vagt” på den forkerte måde

Vi kan alle have en dårlig dag, men jeg tror på, at vi som mennesker selv kan gøre rigtigt meget for os selv og andre, hvis vi bliver mere bevidste om, hvad det er for sindsstemning, vi udstråler.  Det kan godt være, at dagen er dårlig og at man har brug for at komme af med sine frustrationer, men jeg mener, det er meget vigtigt, at man overvejer tid og sted for sin negative udladning, så man ikke får revet andre med på den negative bølge.

Prøv at tænk på det modsatte. Tænk på de gange, hvor du har hørt en anden person virkeligt grine, højt og hjerteligt. Den latter, der kommer helt inde fra hjertet. Man kan næsten ikke lade være med at grine med og blive i godt humør. Og med den, kan der opstå en fed stemning og dynamik.

Sjovt nok oplever jeg, at det er betydeligt svære at puste til den positive gnist og få den til at vokse og sprede sig. Den negative spreder sig med lynets hast og sætter sig i krogene.

I ens arbejdsliv er der en forventning om, hvordan man agerer i mødet med andre. Vi repræsenterer vores firma og arbejdsplads.

Jeg møder i mit arbejde mange forskellige mennesker og pårørende, når jeg er i kitlen, repræsenterer jeg mit fag og min arbejdsplads. Det samme gjorde sig gældende, da jeg arbejdede som konsulent i det private.

Vi møder mennesker hele tiden, men hvor bevidste er vi egentligt om selve mødet. Hvad er det for signaler vi sender til hinanden, og hvad gør det ved os?

Jeg har fra naturens side en mund, der vender ned af. Da jeg var i 20 års alderen blev jeg så træt af at hører på spørgsmålet: ”Er du sur? ”, at jeg øvede mig på at smile. Og det hjalp. Jeg får så mange smil tilbage,. Det åbner større mulighed for at falde i snak med andre, og så tror jeg faktisk, at jeg selv er blevet mere positiv i min egen tilgang til mit liv og hverdag.

Så øvelse gør mester. Start med at smile. Det kommer tilbage, så smiler verden nemlig tilbage.

Artiklen sidst ændret: 21. juni 2018 14:52

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Prøvestenen. Kundenr 373163, Ordre 1725089, 40.000 visninger, ikke win-win Top

Job i Nordsjælland

Tagsjakket  side+logo  26/3 18-31/3 19 win win 1721578
Stengade apotek 68802 25.000 win win 22/5 18-22/5-19 1726512 logo
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo
Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger logo
BAAGØ, 127683, 1724217, 40000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu