Der har været mange fejl og forsinkelser på Kystbanen siden maj. (Foto: arkiv)

Af Victor Kuhlman

Det kører sgu ikke på skinner for tiden

Lank Guldsmed, 374401, 1723974, 12.000 visninger logobanner

Livet som pendler på Kystbanen er ikke en dans på roser.

HELSINGØR: DSB og Banedanmark kæmper hele fredagen med at få ryddet op efter en omfattende netværksfejl, der startede torsdag.

Fejlen betyder, at der er fejlagtige oplysninger i Rejseplanen og på perronernes infoskærme over hele landet samt i højttalerkaldene.

Fredag morgen, da jeg tager toget, står det helt galt til. En nedfalden køreledning gør, at der ikke kører tog mellem Rungsted Kyst og Helsingør Station, men i stedet togbusser.

Jeg er en af dem, der loyalt bruger det offentlige så meget jeg kan, og specielt Kystbanen.

Jeg tager nemlig Kystbanen hver dag til og fra mit arbejde på Helsingør Dagblad, og for det meste er jeg ganske tilfreds med turen, men jeg er også afhængig af, at jeg kan stole på, at toget kører til tiden.

Min tur til Helsingør Dagblad tager 29 minutter fra Hellerup Station til Snekkersten Station, og så bruger jeg 10 minutter på at cykle til Klostermosevej 101.

En lang tur forude

Turen tager altså normalt omkring 39 minutter, når alt kører, som det skal, hvilket har været en sjældenhed den sidste lange periode.

Fredag står jeg og blomstrer på Hellerup Station klokken 10.15, da jeg skulle møde klokken 11.00.

Toget skal efter planen først køre 10.23, så jeg er faktisk i overraskende god tid.

Jeg har læst mig til, at DSB regner med, at togdriften vil køre normalt igen efter klokken 10.00, men når noget lyder til at være for godt til at være sandt, så er det det også ofte.

Toget er selvfølgelig forsinket, og jeg har ingen chance for at vide, hvor lang tid jeg skal vente.

Lykkens gudinde tilsmiler mig dog, og jeg venter kun i 15 minutter, før toget ruller ind på perronen til stor glæde for mig og ikke mindst alle dem, som har stået og ventet i endnu længere tid.

Da jeg først har sat mig ind i toget med de mange andre passagerer, lyder det over højtalersystemet, at toget kun kører til Rungsted Kyst, og at man derfra må tage en togbus, hvis man skal videre.

Toget standser ikke normalt på Rungsted Kyst, så mit gæt er, at omkring 100 procent af mine medrejsende skal videre fra Rungsted Kyst.

Da toget standser på stationen er klokken 10.45, og jeg fornemmer hurtigt, at jeg får svært ved at nå til Helsingør på 15 minutter.

Folk stormer ud af toget, og alle er irriterede og frustrerede.

Der hersker en stemning af anarki, og der er ingen togbus i nærheden til at redde os.

- Jeg har stået her de sidste timer og informeret folk om, hvordan busserne kører. Jeg forstår dog ikke, hvorfor her ikke er nogle lige nu, de burde køre hvert tyvende minut, forklarer en DSB-ansat, der virkelig har fået sin sag for og febrilsk løber fra stoppested til stoppested.

Misset midsommerfest

Klokken 11.00 kommer der endelig en togbus, af typen der normalt kører turister til og fra Tyskland.

Den bliver hurtigt fyldt op, og så går turen ellers mod Helsingør.

I bussen møder jeg den svenske Annelie Zuber og hende søn, der har haft en mere kaotisk formiddag end mig.

- Vi tog afsted klokken 09.00 i morges, så vi var sikre på at være fremme i god tid.

- Der fejres Midsommer i Sverige i dag, og vi skulle være til middag klokken 11.00, og det når vi ikke.

- Først ventede vi på toget på Nørreport Station og ingen af tavlerne virkede, så vi vidste ikke, hvornår toget kom.

- Da det endelig kom, blev vi sat af på Rungsted Kyst, hvor vi fik af vide, at der ville komme togbusser.

- Der må være gået noget galt med dem, for vi ventede altså på Rungsted Kyst i 40 minutter før der kom en bus.

- På det tidspunkt, var der kommet så mange mennesker, der ventede på en togbus, og alle kæmpede for at få en plads på bussen.

- Jeg er faktisk lidt skuffet over de mange spidse albuer, for vi er jo alle i samme situation og havde noget, vi skulle nå.

- Vores tur fra København til Helsingør ender med at tage over to en halv time, og det er altså for meget af det gode.

- Jeg kører sjældent med Kystbanen, men den anden gang i år, hvor jeg har brugt den, har den også været forsinket, siger Annelie Zuber, der arbejder på Niels Brock.

Endelig fremme

Efter omkring 30 minutter i togbus, hvor man trods alt sad meget behageligt, befandt jeg mig på Helsingør Station.

klokken var 11.38, og næste bus, der kører til en destination i nærheden af min arbejdsplads kører klokken 11.46 til Prøvestenscenteret.

Klokken 12.16 kan jeg så endelig træde ind og tænde for min computer efter en rejsetid, hvor jeg kunne være nået til Bruxelles og tilbage igen med fly.

Normalt tager det mig 39 minutter at komme på arbejde. Fredag morgen brugte jeg to timer.

Så det bliver spændende, når der fra den 29. juni til den 12. august kun kører togbusser mellem Helsingør og Hellerup.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

• Søg i vores arkiv

Den gode tone

• Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt