Chefredaktør Bo Christensen (Foto: Lars Johannessen)

Af Bo Christensen

Leder: Stå op for dem, der ikke kan selv

Trykkeriloftet, Kundenr. 500319, Ordre 1725167, 25.000 visninger side/logo

Leder: I gårsdagens avis stod flexchauffør Allan Voldfrom frem i Helsingør Dagblad med en kritik af, at de ældre han kører med i det daglige, i hans øjne for ofte bliver svigtet på plejehjemmet eller af hjemmehjælpen. Det kan dreje sig om meget håndgribelige ting som en dørtelefon, der hænger for højt, en altandør der ikke kan lukkes eller problemer med forliste nøgler. De små ting betyder ofte, at de ældre ikke kan komme med på tur den dag. Og for mange er det et af dagens eller ugens højdepunkter.

Som flexchaufføren selv er inde på, så kører han med en generation af ældre, som ikke har for vane at råbe op. Det er en generation, der i højere grad end senere generationer er autoritetstro og stiller beskedne krav. Derfor har Allan ofte påtaget sig at gøre opmærksom på de små problemer, der kan fikses relativt let, men som har konsekvenser for den enkelte, hvis det ikke bliver klaret. Han oplever venlighed og imødekommenhed, når han gør opmærksom på et konkret problem. Men alt for ofte bliver der ikke rettet op på problemet. Chaufføren har mange gange forsøgt, at gøre opmærksom på problemerne på plejehjemmene eller i hjemmeplejen, og nu har han fået nok. Derfor tog han kontakt til avisen.

Det er prisværdigt, at en mand som Allan på vegne af de ældre tør stille sig frem og sige: Det her er ikke godt nok. Det må vi gøre bedre. Det kan godt være, at kritikken er ubehagelig i situationen, men man bør sætte pris på den. For det giver mulighed for at rette op på de små ting, der tilsyneladende ikke tages hånd om – selv når der gøres opmærksom på dem. Og noget tyder på, at der er et mere systemisk problem, når der ikke bliver handlet på den type henvendelser.

I denne sag er det ikke et spørgsmål om ressourcer. Der er i højere grad tale om, at de tilsyneladende banale problemer ikke bliver taget alvorligt eller at kommunikationen internt blandt kommunens ansatte ikke fungerer. Helsingør Kommune er nu ved at undersøge, hvad der er gået galt. Men kommunen bør ikke kun se på de helt konkrete sager men også kigge på, om der er et mere generelt problem med kommunikationsvejene i kommunen eller at man simpelthen ikke tager de ældres problemer alvorligt nok, fordi de ikke selv insisterer på at få dem løst.

Artiklen sidst ændret: 10. juli 2018 12:38

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Rusmiddel 1727211, 25.000 vis 29/5 18-29/5 19 top

Job i Nordsjælland

HF Byg 353825 1723481  logo 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19
Stengade apotek 68802 25.000 win win 22/5 18-22/5-19 1726512 logo
Living Invest, Kundenr 280833, Ordrenr 1725103, 25.000 visninger side/logo
Viridis 25.000 visninger fra 1/5. Kunde 369687 ordre 1724844 logo/side
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu