Af Niels Berg

Naturstyrelsen gør langsomt skaden god igen

Nsnet.dk – læs online

De skarpe flintestensskærver, som er spredt ud over kilometervis af skovstier i Helsingør, er flere steder blevet erstattet af et jævnt underlag. Det glæder brugerne.

HELSINGØR: Helsingør Dagblad spurgte på vegne af læserne tidligere på sommeren Naturstyrelsen Nordsjælland, hvorfor den havde spredt et lag cykeldækflænsende flintestensskærver ud over kilometervis af stier i Helsingørs skove lige op til sommersæsonen.

Forklaringen var, at skærverne skulle "pakke" sig så der senere kunne lægges et mere jævnt og gang-, barnevogns-, kørestols- og cykelvenligt lag ovenpå.

Problemet var bare at det var skovens gæster, der skulle trampe og køre laget ned, og at det ville tage omkring et halvt års tid eller mere.

Senere erkendte styrelsen i en mail til Helsingør Dagblad, at valget af dæklag måske ikke var lige heldigt alle steder, og at det rigtignok ikke var egnet til to-hjulede køretøjer.

Utilfredsstillende

- Naturstyrelsen Nordsjælland må desværre erkende, at der i forbindelse med vores seneste udbud af vejvedligeholdelse er blevet udlagt en belægning, som vi ikke er helt tilfredse med. Materialet har haft et for stort indhold af skarpe og større sten, og det har vist sig, at det ikke pakker så godt.

- Med disse erfaringer i baghovedet vil vi fremover øge vores fokus på, at de materialer, som udlægges, har den rette kvalitet, udtalte chefkonsulent Jan Kidholm Christensen fra Naturstyrelsen, som administrerer knap 23.000 hektar skove og naturarealer i Nordsjælland.

800 kilometer skovstier

- Skovveje og stier er helt afgørende for, at friluftslivet kan udfolde sig på disse arealer, og vi prioriterer derfor vedligeholdelsen højt. Men vi må også erkende, at med 800 km grusveje kan alle veje ikke fremstå med den optimale belægning med et toplag med fint grus, siger Kidholm Christensen.

- Når vi planlægger vejvedligeholdelse, har vi fokus på, at de gennemgående og mest benyttede cykelruter, så vidt det er muligt, får et toplag af fint grus, som er det ideelle for cyklister – og som også er behageligt for skovens andre brugere. Andre mindre benyttede veje, som primært bruges af gående og som arbejdsveje, må ”nøjes” med den mere grove belægning, tilføjer chefkonsulenten.

"En super oplevelse"

Siden har skovens folk været flittige med at få dækket flintestensskærverne på skovstierne i Helsingør med en mere jævn grusbelægning.

Blandt andet i Horserød Hegn og fra Nygård og ud til den tidligere Hellebæk avlsgård.

- Det er en super oplevelse at køre på disse stier nu, siger familien Knudsen fra Helsingør, som er ivrige cyklister i skovene.

Helt generelt vil Naturstyrelsen Nordsjælland gerne have forslag, hvis skovens brugere har kendskab til skovveje, der har væsentlig betydning for cyklister, og som trænger til en opgradering.

- Vi kan naturligvis ikke love at imødekomme alle ønsker, men vi vil rigtig gerne inddrage brugernes oplevelser i vores planlægning, så vi får de bedst mulige skovveje for de ressourcer, vi har. Hvis du har et forslag, kan du sende det til Naturstyrelsen, Nordsjællands postkasse nsj@nst.dk, pointerer Jan Kidholm Christensen.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 16. juli 2018 14:19

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Multiflyt 24.5 18-24.5 19 25.000 win win 1726605 logo
Cafe Hammermøllen Logo, side og artikkelbanner
Casper Andersson  24/5  18 – 24/5 19 25.000 1726606 logo
rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side

BAAGØ, 127683, 1724217, 40000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

close-link

hovedmenu