Af Pernille Hermann

400 mennesker omkring en bro

AH modegarn 39169 1723845 side 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19

Det blev et tilløbsstykke, da Banedanmark torsdag ved middagstid flyttede den nye betonbro over Nivåvej på plads.

KYSTBANEN: Over 400 mennesker fandt i går vej til Banedanmarks store arbejdsplads på Møllevej i Nivå for at se den nye bro under Kystbanen blive skubbet på plads.

Avisens udsendte fik at mærke, at vi var uden for den sædvanlige andedam – vi kørte ind fra vandsiden og blev mødt af en afspærret byggeplads, lige som enkelte andre, der også måtte hele vejen op om Kongevejen og ned igen for at være med i det gode selskab. Belønningen var oplevelsen af den meget idylliske Møllevej, der af gode grunde er spærret for gennemkørende trafik i et par måneder.

10 millioner

Antallet af gæster var der usædvanlig godt styr på, for det kommer fra Hjem Is-manden Bjarne Smed, der stod ved indgangen med sin vogn og delte is ud til alle. Børn, unge og ældre i feriehumør stimlede sammen med rækværkerne og fik et par hyggelige timer ud af det.

– Uha, det bliver dyrt for Banedanmark, grinede han. De gratis is er “flødeskum” på et projekt til omkring de 10 millioner kroner.

En halv milliard

Den nye bro er støbt ved siden af den 99 år gamle bro, som nu er knust til skærver og kørt væk. 500 tons – eller en halv milliard kilo – vejer den nye model, sum nu blev skubbet på plads på skinner ved hjælp af et hydraulisk stempel.

Ganske lydløst gled broen på plads med en hastighed på fem meter i timen – kun så det lige kunne ses med det blotte øje. Indimellem hørtes dog et svagt dunk, når stemplet trak sig tilbage efter en meter. Efter et par timer var broen på plads. Nu går arbejdet i gang med at genopbygge banedæmningen omkring den, og lægge skærver og skinner på.

Lidt mere plads

– I princippet har vi lavet en én-til-én-løsning, men den nye bro er nok en anelse mere rummelig end den gamle, så det bliver lidt lettere at passere viadukten, fortæller Banedanmarks projektleder på broerne, Thomas Prahl.

– Vi har ti bro- og tunnelarbejder på Kystbanen her i sommer, men det er kun de to bærende broer ved Møllevej i Nivå og Dageløkkevej i Humlebæk, der skiftes helt ud på denne måde. De andre bliver renoveret, så de kan klare mange år endnu, siger han.

Ikke flere planer

Broerne i Nivå og Humlebæk er næsten 100 år, og det gælder også flere andre broer langs Kystbanen. Dem på Klosermosevej i Snekkersten er for eksempel fra 1923.

– Men det er ikke alderen, der er afgørende. Nogle broer kan holde i flere hundrede år, mens andre er færdige efter tres år. Det handler blandt andet om betonkvaliteten, siger Thomas Prahl.

– Vi holder løbende øje med alle vores broer og tunneler, og på Kystbanen har vi ikke flere broprojekter i kikkerten, når vi er færdige i år. Ikke af dem, vi råder over – enkelte broer er ejet af kommunerne, tilføjer han.

Ti broarbejder i år

Sidste sommer var det kun den sydlige ende af Kystbanen, der var spærret, og da blev den sydlige perronbro på Kokkedal Station skiftet ud. I år er turen så kommet til den nordlige, og Hørsholm Kommune benytter anledningen til at udskifte stibroerne over banen ved Rungstedvej.

Perrontunnelerne på stationerne i Snekkersten, Espergærde og Vedbæk får “regnfrakke” på som isolering under skinnerne, og det samme gælder broerne over Torpenvej i Humlebæk, Nive Å i Nivå og Ullerødvej i Kokkedal. Isoleringen skal først og fremmeste beskytte betonen mod vandskader og gør det samtidig lettere at holde passagen ren. Det tiende broarbejde er betonrenovering på Hvidørevej i Klampenborg.

Artiklen sidst ændret: 19. juli 2018 21:30

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
HF Byg 353825 1723481 top 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19

Job i Nordsjælland

Helsingør Bistro, 398962, 1724216, 20.000 visninger side
https://www.kunstnershoppen.dk/
AH modegarn 39169 1723845 logo 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19
Låsesmeden, 279278,1724845, 25.000 visninger Logo
Euronics  win win top  30.000 16/4- 18-april 19 1723144

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu