DSB-folk hjælper kunderne med at finde de rigtige busser. Medarbejderen på billedet er ikke på det autonome morgenhold. (Foto: Lars Johannessen)

Af Pernille Hermann

Hvem bestemmer over togbussens køreplaner?

KV-Revision, Kunde nr. 280954, Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger side

Alle gør tingene i bedste mening, og busserne kører fint. Men stadig ikke som der står i Rejseplanen.

HELSINGØR: “Brug Rejseplanen – hver gang”. Sådan har opfordringen lydt fra DSB, siden Kystbanen lukkede ned for snart fire uger siden. Der er nemlig også faste køreplaner for togbusserne, og Rejseplanen hjælper med at finde de forbindelser, der passer bedst.

Frem skal man nok komme – spørgsmålet er hvordan. Og selv om busserne kører ude i trafikken, har det vist sig, at de ofte kører mere stabilt, end togene har gjort her i foråret. Det beretter flere pendlere, som Dagbladet har konsulteret i den mærkværdige sag om togbussernes køreplaner.

4 eller 9

Det mærkværdige består i, at togbusserne på Grøn linje – dem, der kører uden stop mellem Helsingør og Ryparken – konsekvent kører på andre tider om morgenen, end der står i Rejseplanen.

Der er bus hvert tiende minut – ifølge Rejseplanen på 09-19-29 osv. om morgenen og resten af dagen på 4-taller. Men busserne kører altså hele dagen 04-14-24 osv., også om morgenen. Og det er DSB’s egne folk, der sender dem af sted, med fuldt overlæg.

– Det er noget rod med forskellige minuttal, det kan kunderne ikke finde ud af, forklarer de til Helsingør Dagblads agenter på sagen. Og henviser desuden til, at Rød linje kører med afgang på 9-tallerne. De kan ikke hjælpe kunderne to steder på en gang.

Kortere køretid

DSB-personalet i busterminalen har også forklaret, at de har forsøgt at få ændret Rejseplanens tider, men indtil videre uden held.

– Vi har lagt fem minutter til køretiden om morgenen af hensyn til myldretidstrafikken, forklarer DSB’s pressemedarbejder, som har haft mange gode bud på, hvorfor “nogle busser” måske ikke når at komme af sted til rette tid. Nu viser det sig så, at det er medarbejderne på stedet, der har besluttet noget andet. 4-tallerne er bedst, siger de.

De pendlere, vi har talt med, er dog ikke helt enige. Dels fordi man så ikke kan regne med Rejseplanen, dels fordi 9-tals-køreplanen passer bedre til S-togene fra Ryparken Station. Der er ikke brug for de ekstra fem minutters køretid i morgentrafikken – tværtimod når man ofte et tog tidligere, end Rejseplanen angiver, og når dermed ti minutter tidligere frem.

Det sku’ være så godt

Forvirringen er derfor total:

DSB i København lægger køreplanen ind i Rejseplanen, og DSB i Helsingør laver sin egen køreplan.

Busserne får ekstra køretid, selv om de reelt kommer hurtigere igennem trafikken end beregnet.

Hvis busserne kørte på 9-taller hele dagen, kunne mange kunder spare 10 minutter ved at nå et tidligere S-tog. Men nu har de kørt på 4-taller i snart en måned, og der er kun tre uger tilbage. Så sådan går det jo nok ikke.

Artiklen sidst ændret: 23. juli 2018 11:45

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Forsyning 375774 25.000 win til og med juni ´19. 1729995

Job i Nordsjælland

Sport direct, Kundenr: 378087, Ordrenr 1725531, 25.000 visninger logo
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Malerfirmaet Nordkysten side+logo 26/3-18-31/3-19 win win 1721580+81+82
Lynhjem  Kunde nr. 34254  Ordre nr. 1725515  Antal visninger: 30.000 side/logo
Lynhjem  Kunde nr. 34254  Ordre nr. 1725515  Antal visninger: 30.000 Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu