DSB-folk hjælper kunderne med at finde de rigtige busser. Medarbejderen på billedet er ikke på det autonome morgenhold. (Foto: Lars Johannessen)

Af Pernille Hermann

Hvem bestemmer over togbussens køreplaner?

Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19

Alle gør tingene i bedste mening, og busserne kører fint. Men stadig ikke som der står i Rejseplanen.

HELSINGØR: "Brug Rejseplanen - hver gang". Sådan har opfordringen lydt fra DSB, siden Kystbanen lukkede ned for snart fire uger siden. Der er nemlig også faste køreplaner for togbusserne, og Rejseplanen hjælper med at finde de forbindelser, der passer bedst.

Frem skal man nok komme - spørgsmålet er hvordan. Og selv om busserne kører ude i trafikken, har det vist sig, at de ofte kører mere stabilt, end togene har gjort her i foråret. Det beretter flere pendlere, som Dagbladet har konsulteret i den mærkværdige sag om togbussernes køreplaner.

4 eller 9

Det mærkværdige består i, at togbusserne på Grøn linje - dem, der kører uden stop mellem Helsingør og Ryparken - konsekvent kører på andre tider om morgenen, end der står i Rejseplanen.

Der er bus hvert tiende minut - ifølge Rejseplanen på 09-19-29 osv. om morgenen og resten af dagen på 4-taller. Men busserne kører altså hele dagen 04-14-24 osv., også om morgenen. Og det er DSB's egne folk, der sender dem af sted, med fuldt overlæg.

- Det er noget rod med forskellige minuttal, det kan kunderne ikke finde ud af, forklarer de til Helsingør Dagblads agenter på sagen. Og henviser desuden til, at Rød linje kører med afgang på 9-tallerne. De kan ikke hjælpe kunderne to steder på en gang.

Kortere køretid

DSB-personalet i busterminalen har også forklaret, at de har forsøgt at få ændret Rejseplanens tider, men indtil videre uden held.

- Vi har lagt fem minutter til køretiden om morgenen af hensyn til myldretidstrafikken, forklarer DSB's pressemedarbejder, som har haft mange gode bud på, hvorfor "nogle busser" måske ikke når at komme af sted til rette tid. Nu viser det sig så, at det er medarbejderne på stedet, der har besluttet noget andet. 4-tallerne er bedst, siger de.

De pendlere, vi har talt med, er dog ikke helt enige. Dels fordi man så ikke kan regne med Rejseplanen, dels fordi 9-tals-køreplanen passer bedre til S-togene fra Ryparken Station. Der er ikke brug for de ekstra fem minutters køretid i morgentrafikken - tværtimod når man ofte et tog tidligere, end Rejseplanen angiver, og når dermed ti minutter tidligere frem.

Det sku' være så godt

Forvirringen er derfor total:

DSB i København lægger køreplanen ind i Rejseplanen, og DSB i Helsingør laver sin egen køreplan.

Busserne får ekstra køretid, selv om de reelt kommer hurtigere igennem trafikken end beregnet.

Hvis busserne kørte på 9-taller hele dagen, kunne mange kunder spare 10 minutter ved at nå et tidligere S-tog. Men nu har de kørt på 4-taller i snart en måned, og der er kun tre uger tilbage. Så sådan går det jo nok ikke.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 23. juli 2018 11:45

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Casper Andersson  24/5  18 – 24/5 19 25.000 1726606 logo
Låsesmeden, 279278,1724845, 25.000 visninger Logo
prøvestenen logobanner
Franci, 1720789, 345901, 20000 visninger logo/side
Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu