Masser af mennesker valfartede i går til de lokale strande. (Foto: Torben Sørensen)

Af Kirsten Moth

Mobildækning svigter på overfyldte strande

Nsnet.dk – læs online

Livredderne opfordrer især mennesker med dårligt helbred til at tænke sig om, før de tager til strande uden mobildækning.

MOBILDÆKNING: Tæt på en million mennesker har indtil nu besøgt de nordsjællanske badestrande de sidste uger, hvor hedebølgen er skyllet ind over landet. Alligevel er mobildækningen mangelfuld på de tæt pakkede badestrande.

Derfor opfordrer Den Nordsjællandske Kystlivredningstjeneste bade- og strandgæster med dårligt hjerte til som en tommelfingerregel at tænke sig om, når man tager til stranden.

– Vi har generelt problemet på de store strande, hvor der er allerflest mennesker. Værst er det dog på Tisvilde og Liseleje. Vi oplever, at systemerne ikke kan bære den mængde telefoni, som de mange mennesker genererer. Om det er en teknisk korrekt måde at forklare det på ved jeg ikke, men det er den oplevelse, vi har, forklarer cheflivredder John Mogensen, Den Nordsjællandske Kystlivredningstjeneste.

VHF-radioer

Han betegner situationen for en vigtig sag og der har også været løbende debat med myndigheder, mobilselskaber og så vdiere.

-De har også forsøgt med løsninger, men mange menensker vil jo ikke have mobilmaster i deres baghave. Desuden er nogle af de beørte områder tyndt befolkede om vinteren, siger John Mogensen, der til alt held endnu ikek har stået i en situation, hvor han ikke var i stand til at få den fornødne assistance.

– Men vi har da været i situationer, hvor vi skulle flytte os til et bestemt sted for at kunne ringe 112.

På de største strande har livredderne installeret vhf-radio, der igen kan kontakte Lyngby Radio og på den måde tilkalde akut nødhjælp og assistance.

Op på taget

– Vi livreddere skal sørge for at stå rigtigt.

– Kravle op på taget af livredderhuset, vende ansigtet ud mod vandet eller lignende. Vi prøver os frem. Jeg har lige været i Tisvilde, hvor jeg skulle op i fire meters højde for at opnå telefoni, fortæller John Mogensen.

Han opfordrer til, at strandgæster, der allerede ved, at de har nogle helbredsmæssige udfordringer, installerer den type apps på telefonen, der gør det lettere at rekvirere den relevante hjælp.

Artiklen sidst ændret: 26. juli 2018 12:54

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
AH modegarn 39169 1723845  top 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19

Job i Nordsjælland

Helsingør Bistro, 398962, 1724216, 20.000 visninger side
Living Invest, Kundenr 280833, Ordrenr 1725103, 25.000 visninger side/logo
Nsnet.dk – læs online
Louise Klinikken, Ordre 1725086, kunde 397931, 25.000 visninger logo/side
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu