Af Pernille Hermann

Hul i asfalten og bump imod bommen

HF Byg 353825 1723481  logo 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19

Der er flere forklaringer på sidste uges kaos omkring den lysregulerede baneoverskæring i Hornbæk, men nu skulle tingene være i orden. Kryds fingre!

HORNBÆK: Både Lokaltog, Banedanmark og aktive naboer har været involveret før, under og efter sidste uges problemer med den lysregulerede jernbaneoverskæring i Hornbæk - der, hvor Hornebyvej støder op til Strandvejen.

Torsdag i sidste uge måtte en nabo springe til og dirigere trafikken, da bommene ikke gik ned, selv om advarselslamperne virkede. Det bimlede pg bamlede, og køerne voksede, mens naboen forgæves forsøgte at alarmere politiet via 112.

- Jeg blev aldrig stillet igennem, og politiet kom aldrig. Til gengæld kom der en tekniker. Han stod så og skruede med en nøgle, hver gang der kom tog. Og hele fredagen blev der arbejdet med teknikken, så der virkede det heller ikke normalt, fortæller han.

Fakta og torier

Vi har været i Hornbæk for at tale med naboerne og har ringet hid og did for at finde ud af, hvad der i grunden er glat med den overskæring. Den gode nyhed er, at der er gjort noget ved tingene, så det gerne skulle fungere fra nu af.

Hvordan og hvorfor det så gik galt, er til gengæld baseret på en blanding af kolde fakta og teorier. Nogle af dem fra naboer, der gerne bidrager til opklaringen, men ikke vil i avisen.

Til en start kan vi fortælle, at Banedanmark har registreret problemer på stedet fire gange i 2018 - to gange i juni og to gange i juli. Statistikken er baseret på indberetninger fra Lokaltog, der får dem fra lokomotivførerne.

- De har udstyr, der fortæller dem, om alt er i orden, når de nærmer sig en overskæring. Hvis der er så meget som en pære, der ikke lyser, som den skal, skal de bremse ned og fløjte og passere overskæringen "i skridtgang", oplyser trafikinspektør Mogens Meyer i Lokaltog.

Den regel gjorde det hårdt at være nabo til banen i sidste uge, da der passerer tog to-fire gange i timen fra tidlig morgen til sen aften. Det er endnu værre, når veterantoget bruger hornet, bemærker en nabo.

Sikkerhedsinstruktionen er den samme for alle baneoverskæringer i hele landet, godkendt af Trafikstyrelsen. Ved selv den mindste episode skal lokomotivføreren give melding til Lokaltog, der sørger for at få det ordnet straks og give besked til den næste fører på strækningen.

Bil mod bom?

På Hornbækbanen er det Banedanmark, der er ansvarlig for alle overskæringer, og her har presseafdelingen fået oplyst, at der i nu er blevet udskiftet to motordrev til bommene. Kun det ene var defekt, så bommen ikke gik ned, men det andet havde fået et tryk - muligvis ved at en bil på et tidspunkt er bumpet ind i bommen.

- Siden har vi ikke hørt, at der skulle være problemer, men vi overvåger alle overskæringer løbende, lyder meldingen fra den bomtekniske afdeling.

Alarmen gik i gang

Overskæringens nærmeste nabo kan samtidig oplyse, at der hele fredagen var vejarbejde på stedet. Det var han som udgangspunkt rigtig glad for, for der har meget længe været et stort hul i asfalten helt tæt på skinnerne.

- Huset rystede, når tunge lastbiler kørte over hullet, og det blev efterhånden sådan, at min vibrationsalarm gik i gang flere gange om dagen. De seneste to måneder har jeg ikke kunnet forlade huset, fordi jeg skulle være klar til at slå alarmen fra, fortæller han.

Denne nabo foreslår, at de mange bump måske også har påvirket teknologien i jernbaneoverskæringen. Han har desuden fået oplyst, at vejarbejderne kom til at fræse et kabel over. Det skulle dog være en af de følere i asfalten, der påvirker lysreguleringen lige efter overskæringen. Altså ikke hverken bomme eller advarselslamper. Men mange bilister har svært ved at skelne imellem den ene og den anden lysregulering, bemærker en tredje nabo, Lars Hastrup. Når bommene går op, kører bilerne frem, selv om lyskurven viser rødt.

- At ingen er slået ihjel i denne overskæring er utroligt, siger han. Der burde være en bedre koordinering mellem lyskrydset og baneoverskæringens bomme og blinklys.

Der burde være et særligt advarselsskilt eller en bedre styring, så der er grønt, når bommene går op, mener Lars Hastrup, der opfordrer de ansvarlige til at finde sammen om at løse problemerne.

- Jeg kender ingen lokale, der ikke har oplevet ovenstående. Heldigvis reddes situationen ofte ved, at de bagvedholdende dytter. Men farligt er det.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 31. juli 2018 10:47

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

AH modegarn 39169 1723845 logo 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19
Rusmiddel 1727211, 25.000 vis 29/5 18-29/5 19 side artikel logo
Backe vin 374334 1725521 7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000 delt i 2 mat. Vin logo og top. Gin sky og side
vind salaer – logo
Hornbæk Dyreklinik, Kunde nr. 397804, Ordre nr. 1724863, 30.000 visninger

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu