Af Kirsten Moth

De var med til at bygge Funchal

Silverline 24/7-24/7 19. 20.000 win win 1731324 side artikel

- Det var et skib, der fyldte hele byen med stolthed. Det er sejlet forbi et par gange i løbet af årene ude på Sundet. Så får jeg tårer i øjnene, siger en af de tidligere værftsarbejdere i Helsingør. De blev glade, da de læste i HD, at skibsentusiaster ude i verden har fået den idé, at det smukke, klassiske skib bør tages hjem til Helsingør og blive en aktiv del af Kulturhavnen.

HELSINGØR HAVNE: - Vi har jo set den sejle forbi et par gange ude på Sundet. Så må jeg indrømme, at jeg får tårer i øjnene.

De tre herrer er det levende, aktuelle bevis på, at det var et ikonisk skib, Helsingør Værft søsatte i 1961 som det første dansk byggede krydstogtskib.

Den pensionerede elektriker Jørn Knudsen, 81, maskinarbejderen Ole Jens Nielsen, 75 og kontormanden Flemming Rønne, 77. Alle var de ansat på Helsingør Værft og hver på deres måde med til at bygge det berømte skib Funchal i slutningen af 1950'erne frem til 1961 ved søsætningen.

Et særligt skib

Nu er der fra international side peget på, at Funchal, der angiveligt er til salg i Lissabon, kan blive en unik mulighed for at få et hotelskib, måske en slags flydende museum, i Helsingør, bygget af byens egne sønner i den maritime historie, som byen igen er ved at levendegøre i nutinden, med M/S Museet for Søfart, det maritime værksted Hal 16 og Sundtoldsmarkedet.

- Vi vidste alle, da vi begyndte at arbejde på det, at skibet var og blev noget særligt. Lige som da vi byggede skibe til Saddam Hussein og til de arabiske oliesheiker. At følge det, dag for dag, hvordan det tonede op, det var ret fantastisk. I særdeleshed var det specielt at se det færdigt, efter mange, mange måneders arbejde. Alle medarbejderne blev inviteret ombord, da det var færdigt. Det samme gjorde alle medarbejdernes familier, der stod i kø nede på kajen. Skolebørnene havde fået fri fra skole.

- Der var en kæmpe opmærksomhed omkring skibet.

- Det var i krydstogt-æraens barndom, og derfor kom skibet også til at betyde noget særligt for os allesammen. Det gør det stadig, for vi er faktisk meget stolte af, at det stadig sejler, og i dag vurderes som et af verdens smukkeste, gamle passager-linere. Det giver byen en utrolig stolthed. Normalt har et skib jo en kortere levealder, siger Jørn Knudsen, der som 14-årig kom i lære som elektriker på Helsingør Værft i 1952.

Siden arbejdede han uafbrudt på Værftet til dets lukning i 1983, kun afbrudt af militærtjenesten i marinen, hvor han fik en uddannelse som røgdykker. Den fik han senere stor glæde af som frivillig brandmand.

I dag er han frivillig medarbejder på Værftsmuseet i Helsingør. Her fortæller han som rundviser blandt andet om skibet Funchal og viser billeder af det.

1.264 arbejdstimer

I det gamle sort-hvide kvartalsblad, HSM Helsingør fra oktober 1961, opbevaret af museet, kan man på de gulnede sider læse om værftets aflevering af Funchal til det portugisiske rederi Empresa Insulana de Navegacao med billede af blandt andet den portugisiske præsident på skibet i Helsingør.

Den pensionerede maskinarbejder, Ole Jens Nielsen, der også er frivillig rundviser på Værftsmuseet, mindes tydeligt, at han brugte helt nøjagtigt 1.264 arbejdstimer på Funchal.

- Det er det skib, jeg har arbejdet længst på, og det var som lærling, fortæller han.

Efter han var udlært, tog han ud og sejlede på langfart og var kun hjemme i Helsingør og arbejdede på Værftet i kortere perioder ad gangen.

Dyr drift

Flemming Rønne var den sidst ansatte på Helsingør Værft inden lukningen, idet hans ansættelse blev overført til HV Turbo, der opstod af Værftet. Han er som medlem af styregruppen også en af initiativtagerne til Værftsmuseet. I dag holder han styr på museets ca. 20 frivillige.

Ideen med at få Funchal til Helsingør som hotelskib og som en levende dokumentation for byens værftshistorie synes de godt om. Om ideen er realistisk, er de dog mere i tvivl om.

- Der har tidligere været den slags ideer fremme med andre skibe. Færgen Kong Frederik Den Niende forsøgte den tidligere, nu afdøde Metalformand, Georg Poulsen (Fællestillidsmand på Helsingør Værft, red.) at redde og få til Helsingør. Også færgen Sjælland var på tale som restaurantskib.

Har ét museumsskib

- Men dengang blev det i hvert fald alt for dyrt. Ikke mindst driften og vedligeholdelsen løb op i store summer, vurderede man. Men selvfølgelig er det en anden tid, og man vil måske kunne udføre ideen og drive skibet på en helt anden måde i dag. Flot ville det være og en kæmpe stolthed for byen. Den er en del af Helsingørs dna. Det ville være et enormt scoop at få den til Helsingør. Man kan også forestille sig, at det kan blive en rigtig god arbejdsplads i havnen.

De tre tidligere værftsarbejdere er dog enige om, at slots- og kulturstyrelsen krav og restriktioner, hvad angår Kronborg, nok udgør en af de største udfordringer for et sådant projekt, næsten uanset hvor i eller ved havnen, Funchal ville blive placeret.

- Indtil videre må vi glæde os over, at fregatten Peder Skram, der også er bygget på Helsingør Værft, ligger på Holmen som museumsskib og er vældig godt besøgt. Det er vi stolte over.

Byggeprisen for Funchal var på byggetidspunktet godt 41,6 millioner kroner.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 1. september 2018 17:26

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo
Franci, 1720789, 345901, 20000 visninger logo/side
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
https://www.kunstnershoppen.dk/
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725098. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu