Af Kirsten Moth

“Hvor ligger turistkontoret”?

Handelsbanken april 19/20, 20-25.000 win win 1752365

Det er første sommer uden et egentligt turistkontor til de mange tusinde gæster, der besøger Helsingør. Nogle turister leder forgæves efter turistkontoret, men tal viser, at det bliver færre og færre, der eftersprøger denne form for service. Den nye trend er, at vi alle skal være med til at levere det gode værtsskab.

TURISME: – Hvor ligger turistkontoret?

Spørgsmålet bliver af og til stillet denne sommer i Helsingør af nogle af de mange tusinde gæster fra ind- og udland til lokalt boende. Gæsterne efterlyser personlig vejledning til områdets mange attraktioner.

De kan ikke finde byens turistkontor. Hvilket heller ikke er så mærkeligt. Det blev nemlig nedlagt sidste år og ertattet af dét, man kalder Turistinspiration, beliggende i receptionen på Kulturværftet i havnen.

Her kan man finde kort og foldere om Kulturhavnen, M/S Museet for Søfart, Kronborg og de mange andre seværdigheder i Helsingør-området.

Her er også forslag til byvandringer på egen hånd og attraktioner, der ligger ude omkring i regionen.

Informationerne er også tilgængelige, hvis man klikker sig ind på blandt andet turistorganisationen Visitnordsjællands hjemmeside.

Politisk beslutning

Det var en politisk beslutning ved sidste års budgetforhandlinger, der medførte, at turistinformationen blev flyttet fra det bemandede kontor i Toldkammeret til Kulturværftet, hvor turisterne allerede befinder sig og hvor der er længere åbningstider.

Men nye tal viser dog allerede, at der i andre kommuner i Visitnordsjællands område, blandt andet Fredensborg og Gribskov, er et dalende besøgstal på turistkontorerne, der stadig drives i andre nordsjællandske kommuner.

– Det er for tidligt at evaluere på denne nye form for turist-service, som er indført i samarbejde med Helsingør Kommune. Trenden er, at turistinformation foregår mere og mere digitalt, hvilket også er en national udmelding. Man skal ikke have kompetente medarbejdere siddende på et turistkontor, hvor spørgsmålene mest går på, hvor det nærmeste toilet er, siger direktør i Visitnordsjælland, Annette Sørensen.

Alle er værter

Som alternativ til de mere traditionelle turistkontorer bærer alle et ansvar for turistformidling eller det gode værtsskab, som det også kaldes.

– Jeg vil da bestemt hellere spørge en lokal om, hvor man skal gå hen og spise og hvad man skal opleve. Svaret vil være mere autentisk. Det praktiserer jeg altid selv, når jeg rejser, siger Annette Sørensen.

Hun pointerer, at flere steder i Helsingør formidler turistinformation, blandt andet hoteller og Helsingør Camping.

Artiklen sidst ændret: 9. august 2018 15:30

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Hans Andersen, Venstre topbanner 10/5-5/6 1754928, 6

Job i Nordsjælland

Handelsbanken april 19/20, 20-25.000 win win 1752365
Smoke n Steam  1751732, 15-20.000 win  maj 19/20
Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510
KV-Revision, 280954,  1752052, 15-20.000 visninger win maj 19/20
Casper Andersson  24/5  18 – 24/5 19 25.000 1726606 top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu