Af Helsingør Dagblad

Klumme: To be or not to be …”ude i den store verden”

https://www.kunstnershoppen.dk/

Dagens klummeskribent er Michael Falkesgaard Lagoni, 46 år. Han bor i Espergærde. I 2015 åbnede han caféen Lagoni Kaffebar. Han er desuden bestyrelsesmedlem i Helsingør Handel og sidder i byrådet for De Konservative.

Klumme: Borgerne i Helsingør har med garanti fulgt udviklingen af vores egnsteater, Hamletscenen, de sidste 10 år! Eller har vi nu det?

I et smukt hus beliggende i helt særlige rammer ved Kronborg Slot arbejdes der intenst på, at vi skal forstå, hvor stor en betydning 200 års teater historie kan få for vores by.

Jeg tror ikke helt, vi har forstået, hvor stor en markedsføringsværdi Hamlet/Shakespeare har ude i den store verden. Hvis vi kort tager en tur til Kina og spørger en tilfældig person: “Har du hørt om Holbæk i Danmark”, vil de fleste nok ryste på hovedet.

Hvis vi derimod spørger, om de har hørt om Hamlets Castle i Elsinore, er chancen markant større. Historien om Prins Hamlet er kendt ude i verdenen.

Vi kender jo godt lidt til historien her i Helsingør. Vi skal ikke starte fra scratch - vi starter med at have en relativ høj kendskabsgrad. Vi ved godt, at William Shakespeare har skrevet Hamlet, der foregår på Kronborg. Vi ved, at det er historien om den danske prins Hamlet og hans tragiske skæbne.Vi ved måske også, at historien også er inspireret af den danske sagnhelt Amled og vores smukke slot. Vi ved måske ikke, at det er det stykke drama, der er det mest opsatte i hele verden, at stykket altså ikke alene er kendt derude i verden. Det er rigtig meget kendt!

Vi har sporadisk arbejdet med at få kædet ”Hamlet, his castle” og Helsingør sammen. Vi er meget langt fra. I vores by arbejder vi hver især med at suboptimere vores egne små forretninger - nogle gange føles det som om, vi bor i Mexico City - de fleste går i hver deres retning.

Vi skal fremadrettet arbejde med en fælles fokuseret indsats. Der bør afsættes langt flere økonomiske midler til markedsføring af Elsinore på den internationale scene. En ting er midlerne, og midler skal der til. Men vi skal samtidigt forsøge at tilegne os viden om Hamlet og hans historie. Og så få gjort historien til en del af Helsingørs og alle helsingoraneres historie.

Vi skal i fremtiden leve at turisterne i langt højere grad end tidligere, og derfor skal vi ud på til store verden. Vi har et unikt produkt, og alle mennesker rejser efter at opleve det unikke.

Det er ikke mange Helsingør-borgere, der har oplevet opførelsen af Hamlet på Kronborg men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ud og “brande” Elsinore på den internationale scene.

Vi skal jo begynde et sted. Vi kunne jo indledningsvis udvikle og undervise de ældste skoleklasser og ungdomsuddannelserne i kommunen i Hamlet. Kæde historien sammen med vores by. Kæde historien, opsætningen og turisme i forhold til vores by sammen. Tænke kultur, markedsføring/branding og kommercielle by-aktiviteter sammen med hjælp fra eleverne.

Jeg mener klart, vi skal “to be...” ude i den store verden.

Vi skylder os selv en mere tydelig vision for markedsføringen af vores elskede by i fremtiden

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 16. august 2018 14:05

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

Viridis 25.000 visninger fra 1/5. Kunde 369687 ordre 1724844 logo/side
rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side
Malerfirmaet Nordkysten side+logo 26/3-18-31/3-19 win win 1721580+81+82
https://www.kunstnershoppen.dk/
Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu