QM2 tiltrak mange besøgende til Helsingør fra oplandet. De kørte til byen for at se det berømte skib og det kunen mærkes hos byens butikker.

Af Kirsten Moth

Der skal være flere tilbud til krydstogtgæster i Helsingør

Jumbo Personal Computer, order nr. 1725098. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. side/logo

Helsingørs rammer og mange muligheder skal udnyttes bedre, så flere krydstogtturisterne får lyst til at blive i byen, fortæller Helsingør Havnes krydstogtkoordinator Birgitte Bergman.

TURISME: Et tættere samarbejde mellem Helsingørs forretninger, museer, restauranter, havnen, turistorganisationer og flere andre turisme-aktører skal sikre, at krystogtturisterne i Helsingør fremover får skræddersyet en række tilbud, når de går i land i Helsingør. Byens rammer skal udnyttes bedre, så krydstogtturisterne i højere grad vælger oplevelser i Helsingør fremfor at tage på udflugter ud af byen. Derfor er det nu tanken at etablere et krydstogt-netværk for at skabe nye typer af samarbejder og få nye ideer på bordet.

Flere på museerne

– Vi skal have flere ind på M/S Museet for Søfart, Madmarkedet, Bymuseet og ud i butikkerne. Vi skal også have turisterne ind i byens smukke baggårde og måske ned i byens ældste kælder hos antikvitetshandler Max Guttmann. Vi har så mange muligheder i vores by. Og budskabet er simpelt hen, at jo mere man står sammen om anløbene hos byens handlende, attraktioner og så videre, jo mere vi byder gæsterne velkomne, jo mere får vi alle ud af det, siger Birgitte Bergman, krydstogtmanager for Helsingør Havne.

Sammen med Helsingør Kommunes havnechef, Jesper Schrøder, skal hun i næste måned til to internationale messer for at markedsføre Helsigør som destination og for at skabe kontakter inden for branchen. Cruise Baltic-mødet er et netværk, hvor 29 havne i Nordeuropa brandes overfor den internationale krydstogtbranche, heriblandt Helsingør. Krydstogtmessen Sea Trade Med finder ligeledes sted i september med deltagelse fra Helsingør.

City drøfter krydstogtgæster

Også Helsingør City har krydstogtturismen på dagsordenen og er indstillet på en tættere dialog med relevante partnere.

– Blandt andet vil vi gerne drøfte med blandt andre turistorganisationen Visitnordsjælland, hvad de har af tanker og hvad de kan forvente af byen, blandt andet af indkøbsmuligheder, siger formand for Helsingør City, Jens Clemmensen.

Han fremhæver besøget af det berømte Queen Mary2 som det krydstogtanløb, der denne sommer har skabt mærkbar opmærksomhed for Helsingør.

– Med de små skibe når vi dårligt at opdage, at de har været her. Med Queen Mary2 kunne vi mærke, at der var flere mennesker i byen. Det skyldes især de mange mennesker, der kom til Helsingør fra et stort opland for at se det store skib. Det skabte virkelig opmærksomhed. Så lige netop med et skib som Queen Mary2 er der en dobbelt effekt, siger Jens Clemmensen.

Helsingør anløbes denne sommer af endnu to krydstogtskibe, henholdsvis den 2. oktober, hvor Princess Pacific gør et kort ophold og igen den 7. oktober, hvor den mindre Vestland Classic Nordstjernen, kommer.

Næste sæson 2019 er der indtil videre planlagt fire anløb.

Artiklen sidst ændret: 20. august 2018 23:00

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Prøvestenen. Kundenr 373163, Ordre 1725089, 40.000 visninger, ikke win-win Top

Job i Nordsjælland

Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo
mestergartneren side+logo 25.000 win win 1. april og 1 år frem
Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger logo
Helsingør Bistro, 398962, 1724216, 20.000 visninger side
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu