Af Helsingør Dagblad

Klumme: Feriefornemmelser på jernhesten

Backe vin 374334 1725521 7/5 og 1 år frem  Visninger pr. md. 25.000 delt i 2 mat. Vin logo og top. Gin sky og side

Ulrich Koch Borrits, 30 år, giver hver uge 60 U-14 piger og drenge og 1. holdsdamerne håndboldglæde med hjem. Ulrich træner håndboldtalenter fra Idrætsklasserne og er lærer på 10.klasseskolens idrætslinje.

Klumme: Måske læste du med sidste gang? Kalenderen viste juli, termometeret viste 30o, og jeg var så småt ved vejs ende på mine 4 ugers sommerferie. På trods af diverse klassiske ferieaktiviteter som Tour de France på divaneseren og lækre ture til stranden, var det som om, at jeg ikke havde den... feriefornemmelsen!

Med tre dage i kalenderen uden aftaler, besluttede jeg derfor at smide telt og oppakning på cyklen, med målet om at cykle Sjælland rundt. Kom, tag med mig tilbage på turen, i bedste fald risikerer du at få lidt feriefornemmelse, på trods af at du nok også er startet på arbejde igen.

Tirsdag morgen kl. 7.00. Uret ringer. Jeg sætter mig ind på sofaen, og indtager den sædvanlige skål havregryn med mælk, som i dagens anledning toppes med rosiner. Dunkene fyldes, tænderne børstes, og det sidste pakkes. Jeg er klar!

Kl. 8.03 træder jeg de første tråd i pedalerne. Kursen er sat mod Gilleleje, dernæst Frederiksværk, for så at ramme Frederikssund. Jeg kender ruten ud og ind, da jeg kører den ofte. Benene er friske og vinden er i ryggen, alt er godt. Da jeg efter ca. 70 km ankommer til Frederikssund, er det tid til første stop. Her aflægger jeg besøg i Netto, hvor enhver cykelferies vigtigste proviant ryger i kurven - NUTELLA! Dunkene fyldes med vand, og der styres mod sydvest. Nu begynder ferien for alvor, da jeg begiver mig ud på, for mig, ukendt asfalt.

Følelsen af ferie begynder at indfinde sig, på trods af at vinden efterhånden har vendt sig imod mig. Masser af nye steder gør indtryk, og et par hurtige timer senere, vælger jeg at holde pitstop i selveste Ugerløse. Ja, jeg er i den grad kommet på landet! Der handles i den lokale brugs. Her er 2 liter discountsodavand billigere end 2 liter vand, så jeg fejrer de knap 110 km med sodavand i dunkene - det er sgu da ferie! Da jeg sætter mig for at spise min elskede Nutella, opdager jeg hurtigt, at jeg er havnet i en by, eller rettere sagt, en landsby, hvor alle kender alle. Folk stopper op, snakker og spørger ind til hinanden. Ikke nok med det, de tager også imod folk, de ikke kender! Beviset; En mand der har været inde og købe is, byder mig en. Det er forbandet god stil, og én af de helt store oplevelser på min tur - tænk hvis alle havde lige så meget blik for andre mennesker som ham. Så ville verden være et bedre sted at leve i!

Resten af dagen flyver der ud af, og før, jeg ved af det, er klokken blevet 19.30. Efter 188 km og mere end 10 liter væske, er jeg endt på en hyggelig campingplads i Skælskør. Efter flere mislykkede forsøg lykkes det mig at låne to 5'ere af et hold campister til et aldeles tiltrængt bad. Teltet sættes op, og efter et smut på pizzeria, er det blevet sengetid.

Onsdag går stærkt, omend den er en smule smertefuld... Nej, mellemkødet er ikke ligefrem super tilfreds med gårsdagens 8,5 times sadelgnideri!

Oplevelser er der dog masser af; vilde harer nær Hårslev, déjà vu til håndboldture i Næstved og imponerende udsigter, men også visnede marker, der fortæller den barske virkelighed om de landmænds rædselssommer. Dagen ender i landlige Vollerslev, hvor jeg overnatter hos et hold venner.

Torsdagen skyder jeg i gang med Vedbæk Strand som mål. Her skal jeg mødes med min søster og kusine. Turen går nu fra at være på landet, til at nærme sig byen. Marker bliver til bygninger, fred og ro skiftes ud med biler og folk på farten. Omvendt møder jeg på de relativt få timer, mange flere der er ude at motionere, end jeg har gjort de to foregående dage. "Det er interessant at se, hvor stor forskel der er på os danskere, taget i betragtning af hvor lille et land vi er", tænker jeg, imens jeg passerer en lastbil med det mest geniale slogan, jeg har set længe. Den ejes tydeligvis af en blomsterbinder, eftersom der på siden står skrevet: "Spar money, køb blomster hos Johnny!"

Jeg når frem til Vedbæk i god tid og når at have lidt tid for mig selv, inden søster og kusine kommer. Feriefornemmelsen er nu helt klar og tydelig. Jeg har været væk fra det kendte, oplevet personer, handlinger og erfaringer, jeg sent vil glemme - det er, for mig, lige sådan ferien skulle fornemmes.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

• Søg i vores arkiv

Den gode tone

• Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt