Af Tine Zedeler

Rådgivningstjeneste for børn og unge giver andre kommuner baghjul

Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger side

Helsingør Kommune er en af de mest besøgte chatkommuner i Danmark.

HELSINGØR: SSP’s rådgivningschat for børn og unge er en stor succes. Således er Helsingør Kommune kommet på landkortet som en af de mest besøgte chatkommuner. Siden opstarten første februar i år har Helsingør haft mere end 320 børn og unge i alderen fra 9-25 år igennem chatten, hvilket er næsten dobbelt så mange, som den kommune, der kommer tættest på.

– Vi får flere henvendelser end rådgivningen i Aarhus,. fortæller Mikkel Müller, leder af SSP, Helsingør.

SSP-lederen oplyser, at successen bunder i, at det er lykkes at udbrede kendskabet til chatrådgivningstjenesten.

– Vi har været dygtige til at promovere tilbuddet til skoler og uddannelser og lagt information ud på elevintra. fortæller Mikkel Müller.

Indsatsen får ros af Center for Digital Pædagogik, som i samarbejde med SSP står for chatten.

– I er den kommune, der har haft allerflest igennem chatten i år. Det skal i være rigtig stolte af. I har fra starten taget mediet meget seriøst og investeret det, der skal til for at lykkes, nævnter Anni Marquard, initiativtager og centerleder, Center for Digital Pædagogik.

For pinligt

De problematikker de unge logger på med, er alt fra kærestesorger, selvmordstanker, sex, til ikke at føle sig forstået af sine forældre, eller føle sig god nok samt generelle spørgsmål om livet.

Fordelen ved chatten er, at det er det medie, de unge er på. Samtidig er der også en fordel ved ikke at skulle give sig til kende – enten via telefonen eller ved at møde personligt op, forklarer Mikkel Müller.

– Tidligere havde vi en anonym rådgivning, hvor de unge kunne møde op. Det var der ikke særlig mange, der gjorde. Det vi fik at vide var, at ” det var for pinligt”. Fordelen ved chatten er, at vi henvender os på en platform, hvor børnene og de unge er i forvejen, forklarer Mikkel Müller.

Skal bredes ud

De positive erfaringer fra Helsingør skal bredes ud til andre kommuner.

– Vi er blevet inviteret til at fortælle om vores indsats for at udbrede kendskabet, fortæller Mikkel Müller.

Han oplyser, at skoler og uddannelsesinstitutioner blandt andet har stillet deres digitale platforme til rådighed, så chatten kun var et klik væk.

SSP Helsingør benytter cyberhus.dk som som indgang til den lokale chat.

To dage om ugen i tre timer, er det medarbejdere og frivillige fra rådgivningstjenesten Headspace, HelsingUng og SSP-konsulenter der betjener chatten. De øvrige dage betjenes rådgivningen af personer tilknyttet den landsdækkende chat.

Den lokale chat er åben mandag fra klokken 15-18 og torsdag fra klokken 17-20.

Artiklen sidst ændret: 1. oktober 2018 15:48

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19

Job i Nordsjælland

Apperupvej e-mægler 397432 – logo side artikel 40.000 win
BAAGØ, 127683, 1724217, 40000 visninger side/logo
AH modegarn 39169 1723845 logo 40.000 win win 1. maj 18-1. maj 19
Skydeselskabet  Kunde nr. 373553  Ordre nr. 1725347, 20.000 visninger logo
Euronics  win win top  30.000 16/4- 18-april 19 1723144

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu