Af Helsingør Dagblad

Klumme: Liv på alle stationer ønskes

Cahetu 395194 1723549 logo 25.000 win win 18/4 18-april 19

Michael Randropp, 47 år, bor i Humlebæk. Han er egentlig boligrådgiver og brænder for at skaffe de bedst mulige forhold til de mange pendlere, han hver dag deler transportform med. Hans store ønske er at gøre en positiv forskel ved at være med til at sikre, at så mange som muligt kommer glade til og fra arbejde.

DSB har skrevet i deres rapport, at fra 2030 skal de være subsidiefrie. Det betyder, at DSB ikke længere modtager penge fra staten. For at DSB skal kunne være en virksomhed, som skal vinke farvel til mange milliarder, kræver det selvfølgelig, at der findes besparelser alle steder. Denne spareøvelse er sat i gang. Det er i den seneste tid blevet meget synligt for os alle.

For passagerer på Kystbanen er det helt umuligt at undgå at lægge mærke til, at stationerne på netop Kystbanen er blevet meget stille. 7-Eleven gav liv på stationerne, lukkede deres aktiviteter på stationerne en efter en. Først lukkede kiosken på Nivå Station. Herefter Rungsted, Espergærde og så Humlebæk station.

Men det var ikke kun kioskerne, der lukkede. Kioskerne havde mange funktioner. 7-Eleven var også hjælp til billetkøb, køb af pap-periodekort og information. Rejsende på 1. Klasse kunne hente den gratis vand eller kop kaffe som er inkluderet i prisen. Eller få informationer om, hvornår toget kører. Man kan ikke længere få udleveret en trykt køreplan. Og så har man fra DSBs side ikke valgt at hænge en køreplan op på perronerne.

Jeg ved godt, at man har rejseplanen digitalt – på pc’en eller på telefonen, men kommer du udefra og er turist, skal du på forhånd vide, at Rejseplanen eksisterer. Og så er der stadig passagerer, brugere af den kollektive trafik, som ikke har en smartphone. Har man ikke sådan en, når man står på en station på Kystbanen, er man lidt på den. For hvor er det lige på stationen, man kan få oplysninger om fremtidige afgange, hvis man ikke har en smartphone på sig?

Men en ting er en kiosk, hvor man kan få billetter, kaffe og information. En bemandet station giver også en vis tryghed. Man er ikke helt alene i verden.

Tomme stationer er … tomme stationer, der står og runger i hverdagen. Bygninger, der råber efter, at ”nogen” skal tage dem i brug. Der er mennesker på stationerne hver dag. Næsten døgnet rundt. Det må give mulighed for innovative mennesker, der har den interessante forretningside.

De er der da også. Menneskene, der kan se stationerne som en mulighed for at skabe noget nyt. En ny funktion til en ny tid. Man ser da også, at nogle af stationerne genåbner. Ret kort tid efter 7-Eleven-kæden lukkede deres aktiviteter på stationerne.

På Nivå station er der åbnet en kebab forretning. På Espergærde station har den gamle oprindelige stationsbygning i årevis været omdannet til kontorer, og kiosken på centersiden er genåbnet. Den gode nyhed her er, at forpagteren af Espergærde Stations kiosk vil åbne en kiosk på Rungsted Station også. Snart vil en ny forpagter åbne kiosk på Humlebæk og Snekkersten stationer.

Ud over dette er der på Rungsted Station også åbnet en kunst- og vinbar, og på Vedbæk Station kommer en cafe. Vi kan slet ikke få nok af spændende initiativer.

Artiklen sidst ændret: 3. oktober 2018 09:42

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Photocare, Kunde nr. 69693, Ordre nr. 1725519, 25.000 visninger top

Job i Nordsjælland

Louise Klinikken, Ordre 1725086, kunde 397931, 25.000 visninger logo/side
Madam Sprunck/Strejf 220955, 1725351, 25.000 visninger logo/side
Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo
Viridis 25.000 visninger fra 1/5. Kunde 369687 ordre 1724844 logo/side
BAAGØ, 127683, 1724217, 40000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu