Af Jacob Henriques

Klumme: Kampen med mit indre klimasvin

Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger side

Rolf Lund er 61 år og har undervist på Laborantuddannelsen. Rolf øver sig på at blive forfatter, er engageret i frivilligt arbejde i HSOK, Ungdommens Røde Kors og på Stubben. Interesser: Orienteringsløb, madlavning og udsatte grupper i samfundet.

Klumme: Jeg har været ude at flyve to gange i år. En tur til Mallorca og en tur til Manchester. Begge ture var ren fornøjelse, og jeg kunne have cyklet til Frederikssund i stedet for.

Der var mange biler i Manchester. Det var som om, det meste af området omkring byen var asfalteret med 6-8 sporede motorveje med tilhørende udfletninger. Alle spor fuldstændigt pakket med biler. I lufthavnen landede et fly ca. hvert andet minut. Et helvede på jorden. Få timer derfra lå Lake District, som var rejsens mål, et helt andet paradis.

Jeg har googlet lidt på mine synder. En flyrejse til Manchester i en Airbus 320 kræver ca. fire tons brændstof, hvilket giver 5.000 liter. Flyet var fyldt helt op med 180 passagerer. Det er 28 liter per person. Hvis jeg nu havde kørt i bil til Manchester var ruten gået ned gennem Tyskland, Belgien, Holland – over kanalen og så turen uden om London og op til Manchester. 1.613 km, hvis man regner fra København. Vores lille bil kører 20 km/L, så i brændstof havde turen kostet 81 liter benzin. Med tre personer i bilen kunne vi belaste klimaet på nogenlunde samme måde som flyet. Jeg rejste alene til Manchester.

I 1992 udkom min Kogebog for fattigrøve. Prisen på et gråt klippekort var steget fra 190 kroner til 215 kroner på bare to år, det vil sige, man på det tidspunkt pludselig skulle betale 21,5 kroner for en tur fra Gilleleje til Hvalsø. Sjovt nok blev jeg samme år bilejer. Jeg har fundet min kørebog fra 1992 og benzinprisen lå på det tidspunkt omkring 5,6 kroner pr liter. Forleden kørte jeg i tog fra Christianshavn til Helsingør, hvilket kostede 65 kroner, tre gange så meget, som det kostede i 1992. Her i 2018 er toggangen stadig så upålidelig, at jeg lægger en halv time til, for at være sikker på at nå frem i tide.

Vi har haft forskellige regeringer, som har haft alle muligheder for at påvirke priserne på transport, forbedre den kollektive trafik eller tænke på CO2-udledninger. Betalingsringen fik en krank skæbne, måske skulle man have kaldt det for klimaringen? Den nuværende regering har gjort det relativt billigere at købe en stor og benzinslugende bil. Lavere afgifter til elbiler? Glem det! I de kommende år er afgifterne stigende. Kollektiv transport er for fattigrøvene, som til gengæld kan glæde sig over, at prisen på junkfood er uændret. Jeg håber, det kommende valg bliver en konkurrence om hvem, der er grønnest og ikke om håndtryk og tøjregler.

Havde flybilletten kostet det tredobbelte, var jeg blevet hjemme. Jeg havde ikke valgt at køre turen i stedet for og brugt to døgn hver vej med tilhørende overnatninger. Økonomi kan få mig til at ændre adfærd. En cykeltur til Frederikssund havde helt sikkert været dejlig, men trods alt en anden oplevelse end bakkerne i Lake District, den engelske regn i mit ansigt og et besøg på en pub.

Nu ser jeg lige, at jeg kan komme til Athen for 146 kroner, hvis jeg både er ligeglad med klima og arbejdsmiljø. Denne gang siger jeg nej tak.

dagens e-avis

køb adgang til vores e-avis

  • Søg i vores arkiv
  • Nem og hurtig adgang
  • Læs os på farten
  • Tag os med på ferie

e-avis adgang

KUN kr. 20,00

Artiklen sidst ændret: 5. september 2018 11:10

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Job i Nordsjælland

rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Madam Sprunck, Kunde nr. 220955, Ordre nr. 1725351, 25.000 visninger logo/side
Rasmus Ebbe 388428 1723690 logo  25.000 win win 19/4 18-april 19
Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu