Af Jacob Henriques

Klumme: Det bimler og bamler…

Apperupvej e-mægler 397432 – logo side artikel 40.000 win

Tino Jønsson, født i 1967 på det gamle hospital i Fiolgade, helsingoraner, ildsjæl, selvstændig erhvervsdrivende og initiativtager til bl.a. Netværkene Vi samler hele Helsingør, Erhvervsnetværket Helsingør og Hr & Fru Helsingør Netværket. Gift med Pernille, 3 børn, Rebecca og Frederik på 19 og Josephine på 22 år.

Du kender det sikker godt Det er en af de dage, hvor det vælter ind med mails, og der er mange, der ringer … troede faktisk, at dagen ville være en rolig dag, hvor jeg skulle gennemgå og sætte den sidste lille ”krølle” på min nye hjemmeside… men nej!

På et tidspunkt, kunne jeg godt mærke, at det var tid til at tage et break. Og så var det, jeg klikkede ind på den businessrelaterede hjemmeside LinkedIN.

DET FØRSTE INFORMATION, der faldt mig i øjnene, syntes jeg er enkel, genial og næsten gratis. Den kunne vi pænt låne og udvikle på i hele Helsingør.

På siden var der et opslag fra en af mine relationer, der havde været på besøg i det Nordjyske, nærmere bestemt i Hirtshals. Her havde han på vej ud af en butik, oplevet en klokke, ja en klokke, sådan en rigtig fysisk skibsklokke og sammen med den et tilhørende skilt med teksten:

”Har du fået GOD SERVICE? – så gi´ et ring med klokken…”

TÆNK, hvad det ville give af positiv larm i gader og centre, hvis alle butikker i hele Helsingør havde en sådan klokke. Man kunne måske ligefrem forestille sig forskellige klokker, med forskellige lyde. Vi kunne indtage pladsen som ”Byen, der ringer service ind”. Byen, hvor folk fra nær og fjern ville komme til, for at opleve den gode service.

Ja ja, måske tænker du, at du ikke får den gode service hver gang, du handler lokalt? Det gør jeg heller ikke hver gang, men for det meste gør jeg. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at klokkerne måske ville afstedkomme, at der netop kom endnu højere fokus på høj kundeservice. Det vil sige: Hvor der ringes, der handles.

Nå ja, det var igen en af de der billige idéer, hvor jeg bare postulerer, hvad andre skal gøre uden selv at stå til ansvar! Men for den da: Jeg er sikker på at denne idé, sammen med idéerne fra tidligere klumme om Glas-gang-broen mellem Torvet og Kulturværftet og gratis sejlads med Sundbusserne nok skal tiltrække endnu flere turister, som er med til at skabe flere job, gøre os endnu mere attraktive for nye indbyggere og så videre og så videre …

Måske vi ligefrem via dette initiativ og fokusområde også kan være med til at ”lokke” en uddannelse til byen, som har fokus på detailsalg og kundeservice? Måske … ved det ikke … men jeg er ret sikker på, at hvis vi ikke gør noget, så ”får” vi ikke noget.

NÅ! Væk fra LinkedIN og tilbage til opgaverne. Frikvarteret er forbi.

Telefonen ringer, og det er en, der ønsker, at jeg sætter ham og hans projekt på agendaen til et netværksmøde. Formålet var ganske enkelt og klart: At profilere ham og hans projekt. Projektet lød spændende, så jeg anbefalede ham at melde sig ind i netværket for den vej igennem at skabe tillid til de øvrige i netværket og via det profilere sig og projektet. Tak, men nej tak, lød svaret. Det ønskede han ikke.

Så var det min indre dialog bimlede og bamlede: Hvordan kan det være, at der er nogen, der forventer, at de kan komme på ”scenen” og profilere sig over for et netværk, hvor de ikke selv er med til at bidrage? Hvordan kan det være, at de tror, at jeg, som netværks-facilitator, giver frit lejde til at profilere sig selv over for medlemmerne, som jo netop mødes for at skabe netværk og relationer.

Hmmmmm, jeg ved det ikke – måske de kun ser det fra en side, deres egen, eller er det fordi, de er så passionerede om deres idé. Jeg vælger at tro, det er det sidste, for i min verden er det den forkerte etik, moral og strategi, men vi er jo heldigvis så forskellige.

Lidt senere samme dag, jeg læste om service-klokken på LinkedIN, sendte jeg opslaget videre som inspiration til Kim Backe fra Backe Vin i Bjergegade. Han tog ideen op. For et par dage siden hvor jeg var en tur i City, kunne jeg på afstand høre klokken og smilede bredt – og selvfølgelig skulle jeg lige ind og se til Kim og tænk, der var godt fyldt med kunder.

Artiklen sidst ændret: 6. oktober 2018 11:16

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger Top

Job i Nordsjælland

Apperupvej e-mægler 397432 – logo side artikel 40.000 win
rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side
Låsesmeden, 279278,1724845, 25.000 visninger Logo
Franci, 1720789, 345901, 20000 visninger logo/side
Scandlines auto bizz

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu