Af Jesper Munch Nielsen

Politikere kræver flere svar om ny haveaffaldsordning

Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo

Der er lagt op til, at kommunen godkender ændret haveaffalds-system, men først skal Forsyning Helsingør afklare flere tvivlsspørgsmål.

HELSINGØR: For politikerne i Helsingør er det helt fint, at Forsyning Helsingør skifter ordning, så borgerne fremover ikke får afhentet haveaffald på fire faste datoer om året, men i stedet bliver en del af ‘vi ringer, Forsyningen henter’-system. Men før Helsingør Byråds udvalg for by, plan og miljø godkender den nye ordning, skal Forsyning Helsingør komme med svar på en række spørgsmål fra politikerne.

– Vi vil gerne sende det her i høring, men først skal vi altså have nogle svar fra Forsyning Helsingør på nogle uklare ting. Vi vil vide, hvad Forsyning Helsingør mener med, at borgerne kan få øget antallet af afhentninger. Det er meget løst beskrevet. Vi vil vide, om Forsyning Helsingør vil hente haveaffald, der bare bliver stillet frem. Og vi vil vide, hvordan Forsyning Helsingør har tænkt sig at informere borgerne, siger Christian Holm Donatzky, radikal politiker og formand for udvalget for by, plan og miljø.

I nærmeste fremtid

Der er grundlæggende flertal i udvalget for at godkende bestille-ordningen til haveaffald. Den flugter nemlig med en storskraldsordning, som politikerne allerede har godkendt, at Forsyning Helsingør indfører i løbet af første halvår 2019.

Efter nytår skrotter Forsyning Helsingør det nuværende storskraldssystem med faste afhentningsruter på faste dage, hver tredje måned for en husstand, hvor skraldebilerne er på hjul uanset, om der er storskrald at samle ind på en bestemt vej. Med det nye system for storskrald kan borgerne i stedet kontakte Forsyning Helsingør og bede om en afhentning, og så vil forsyningen give borgeren melding om en afhentningsdag i den nærmeste fremtid.

Hvad med naboen?

Samme system vil forsyningen gerne indføre med haveaffald, som også i dag bliver afhentet fire gange om året. Men i et bilag har Forsyning Helsingør antydet en mulighed for, at borgerne kan få flere afhentninger end de nuværende fire uden at forklare det nærmere, og derfor ønsker politikere mere information-

– Og hvad sker der, hvis en borger har bestilt afhentning og lægger haveaffald ud på fortorvet, og en nabo så bliver inspireret og også lægger ud. Bliver det taget med?, spørger Christian Holm Donatzky.

Undgår forgæves kørsel

Forsyning Helsingør har forklaret, at en fordel ved en bestille-ordning er, at man undgår forgæves kørsler med store og halvtomme biler.

Borgerne skal tilmelde sig ordningen digitalt eller telefonisk og kan derefter bestille afhentning af storskrald og haveaffald på dage, som Forsyning Helsingør giver mulighed for.

Artiklen sidst ændret: 11. oktober 2018 19:37

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Forsyning 375774 25.000 win til og med juni ´19. 1729995

Job i Nordsjælland

KV-Revision, Kunde nr. 280954,  Ordre nr. 1725350, 40.000 visninger logo
Living Invest, Kundenr 280833, Ordrenr 1725103, 25.000 visninger side/logo
Apperupvej e-mægler 397432 – logo side artikel 40.000 win
Bruuns rengøring logo  25.000 april 17 og 1 år frem win win 1722013
Hornbæk Dyreklinik, Kunde nr. 397804, Ordre nr. 1724863, 30.000 visninger

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu