(Foto: Linda Kastrup)

Af Victor Kuhlman

Pendlertalsmand vil reformere Kystbanen

Petersen ure-smykker, 373613, 1724569, 25.000 visninger logo

Pendlerklubbens talsmand vil sige farvel til regionaltogene og goddag til S-togene.

KOKKEDAL: En af paneldeltagerne var Pendlerklubben Kystbanens talsmand Michael Randropp, der har været med i foreningen i de sidste 10 år. Han mener ikke, at der er plads til de tog, som regeringen vil have til at køre på samme strækning og er træt af problemerne med Kystbanen.

– Regeringen prøver at presse tog ind i systemet, og det kan ikke lade sig gøre.

– På Kystbanen har vi Danmarks højeste pris per kørt kilometer, togene er overfyldte, og den dårligste rettidighed. Trafikinformationen er mangelfuld, sagde Michael Randropp.

Han fortalte, at rejsetiden på strækningen er blevet forlænget med tre minutter sidste år, og at det er uklart, hvordan togene skal vedligeholdes. Derudover var han ikke tilfreds med den nye aftale, som transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen netop har underskrevet.

– Transportministeren har netop underskrevet en aftale med svenskerne, som betyder, at trængslen omkring hovedbanegården, Nørreport og Østerport vil fortsætte med at skabe forsinkelser.

– Når først broen kommer mellem Helsingør og Helsingborg og toglinjen skal kobles op på det system, risikerer man at blande lokaltrafik med landstrafik, og det er problematisk. Derfor må vi have en drastisk løsning, sagde Michael Randropp.

Ind med S-togene

Selv om Michael Randropp har brugt de sidste 10 år på at kæmpe for en bedre Kystbane, er han nået til den konklusion, at kystbanen ikke kan fortsætte, som den er i dag.

– Jeg tror ikke på regionaltogene, som vi har dem i dag. Derfor vil jeg gøre, hvad jeg kan for at få S-tog på kystbanen, siger Michael Randropp.

Han forklarer, at man kan koble sig op på de eksisterende Ss-togsystemer, som det der stopper i Klampenborg. Det vil kunne sørge for en rettidighed på mindst 90 procent, der er væsentlig bedre end i dag.

– Kystbanen er i dag en underskudsforretning. Det koster to milliarder at omlægge til S-tog, og det vil være en bedre forretning for DSB.

– Det bliver billigere for pendlerne og togene kan køre hele døgnet. Selv om det er trist, at sige farvel til regionaltogene, må det være konsekvensen, siger Michael Randropp.

Artiklen sidst ændret: 12. oktober 2018 15:44

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Tagsjakket  top 26/3 18-31/3 19 win win 1721578

Job i Nordsjælland

Malerfirmaet Nordkysten side+logo 26/3-18-31/3-19 win win 1721580+81+82
Skydeselskabet  Kunde nr. 373553  Ordre nr. 1725347, 20.000 visninger logo
Betina Grønbæk 1730237 280920 40.000 win 5/7-18-5/4-19
Låsesmeden, 279278,1724845, 25.000 visninger Logo
HF Byg 353825 1723481 top 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu