Af Tine Zedeler

Lommefilm skal ændre på drukkulturen

rafn-woldsen, Ordre 1725631,  kunde 275797, 25.000 visninger side

Det er fint at sætte fokus på drukkulturen blandt unge, mener flere af de elever, der i går deltog i en lommefilmworkshop på Helsingør Gymnasium.

HELSINGØR: Drik mindre-oplev mere. Sådan lyder budskabet i Kræftens Bekæmpelse og Trygfondens landsdækkende filmkonkurrence, hvor 1.g’ere fra 28 gymnasier skal give deres kreative bud på en ny festkultur.

Torsdag var det eleverne fra Helsingør Gymnasium der brugte skoledagen på at optage en 45 sekunder lang lommefilm, hvor de kom med deres egen tolkning og formidling af budskabet om at drikke mindre og opleve mere. Et budskab som flere elever godt kan nikke genkendende til.

– Det er fint at få en snak om. I fredags var jeg til en privat fest i forbindelse med afslutningen på grundforløbet, hvor der var seks, der brækkede sig og gik hjem tidligt, fordi de blev for fulde. Det var superærgerligt, siger Mikkel Anberg, 1.g.

Et godt budskab

Også Emilia Lanzuolo, som er i gang med sit første år på Helsingør Gymnasium er enig i, at det er et godt emne at sætte fokus på.

-Det er et meget godt budskab, at man ikke behøver at drikke sig i hegnet for at feste, siger Emilia Lanzuolo, som spiller hovedrollen i den lommefilm hun sammen med andre gymnasieelever har skrevet manuskriptet til.

Forløbet med at producere lommefilmene strækker sig over en enkelt skoledag. Det er eleverne selv, der optager og redigerer filmene, fortæller Kasper B. Olesen fra virksomheden Lommefilm, som står for undervisningen af eleverne i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden.

-Det er et meget present emne, som rammer lige ned i elevernes hverdag. Mit indtryk er, at eleverne tager budskabet til sig, og det at de formidler det kreativt betyder, at budskabet bliver bearbejdet på en anden måde, end hvis det kun havde været en almindelig informationskampagne, siger Kasper B. Olesen.

– Vi tror på dialog og samskabelse frem for løftede pegefingre, siger Christina Schiøth, projektleder i Kræftens Bekæmpelse og Trygfondens alkoholkampagne “Fuld af liv”.

Teambuilding

Også uddannelsesleder Sofie Ljungbo Jensen er begejstret for lommefilmkampagnen, som samtidig er en god måde at ryste eleverne sammen på.

-Det på et rigtig godt tidspunkt, hvor eleverne lige er blevet delt op efter studieretning. De har så kort tid at lave filmene i, at det også fungerer som en slags teambuilding, siger uddannelseslederen.

Fire gymnasier i Nordsjælland deltager i kampagnen, herunder også Espergærde Gymnasium.

Det er fjerde år i træk filmkonkurrencen afholdes, og første gang Helsingør Gymnasium er med.

Artiklen sidst ændret: 9. november 2018 10:02

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Top

Job i Nordsjælland

Petersen ure-smykker, 373613, 1724569, 25.000 visninger logo
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725098. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. side/logo
Holmen, 1723975, 12.000 visninger logo
Rusmiddel 1727211, 25.000 vis 29/5 18-29/5 19 side artikel logo
HF Byg 353825 1723481 top 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu