Det er ikke fair at hævepriserne for Kystbane-pendlerne, mener pendlernes talsmand, Michael Randropp. (Arkivfoto)

Af Pernille Hermann

Højere Kystbanepriser er ikke spor “fair”

Prøvestenen logo/side/artikel banner

Michael Randropp ryster på hovedet af argumenterne for prisforhøjelser. De hjælper måske andre steder, men rammer igen Kystbanen.

HELSINGØR: “Alt imens stiger trafikken markant på Helsingørmotorvejen”.

Sådan lyder den helt korte kommentar fra Kystbanens pendlertalsmand, Michael Randropp, efter at DSB torsdag udsendte sit årsregnskab med særlige bemærkninger om den manglende stabilitet på Kystbanen:

“Vores kunder på Kystbanen har været særlig ramt af utilfredsstillende drift. Kystbanen har været delvist lukket på grund af sporrenoveringer og andre arbejder, og der har tillige været problemer med materiellet. Hertil kommer, at forsinkelser fra Sverige har en stor negativ påvirkning af punktligheden – især på Kystbanen.

Vi er meget opmærksomme på udfordringerne på Kystbanen og iværksætter løbende sammen med Banedanmark og de svenske operatører initiativer for at forbedre punktligheden.”

– Man skal lige huske, at DSB’s erkendelse kommer samtidig med, at der er varslet prisforhøjelser på de længere togture, herunder Kystbanen, siger Michael Randropp.

Det bliver dyrere

– Oveni vil nogle blive ramt af, at der også bliver pillet ved zonegrænserne de steder, hvor grænsen går midt igennem en station, tilføjer han. Her har det hidtil været sådan, at man altid fik stationen med på sin rejse. I fremtiden kommer zonegrænsen til at ligge enten før eller efter stationen.

Ikke spor fair

– Trafikselskaberne skriver på deres fælles hjemmeside Dinoffentligetransport.dk (DOT), at det sker for at få “en enkel og fair pris” for de kunder, der bruger skiftende transportmidler til de berørte stationer. Lige som vi sidste år skulle betale mere for at få mere fair priser på hele Sjælland.

– Men der er ikke noget fair ved at blive ved med at hæve priserne for Kystbanens kunder, der lever med store uregelmæssigheder og betaler mere end andre med tilsvarende afstande. Det er at sende endnu flere over i bilerne, siger Michael Randropp.

Et pendlerkort fra Helsingør til København stiger fra midt i januar fra 1600 til 1700 kroner om måneden.

Artiklen sidst ændret: 9. november 2018 08:00

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
BAAGØ, 127683, 1724217, 40000 visninger top

Job i Nordsjælland

Nsnet.dk – læs online
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Rexbriller, Kunde nr. 285695, Ordre nr. 1725517, 30.000 visninger logo
Malerfirmaet Nordkysten side+logo 26/3-18-31/3-19 win win 1721580+81+82
Lynhjem  Kunde nr. 34254  Ordre nr. 1725515  Antal visninger: 30.000 Top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu