Helt mirakuløst holdt Kystbanetoget sig på skinnerne da det hamrede ind i gravemaskinen med op imod 100 kilometer i timen.

Af Niels Berg

Kystbanetog hamrede ind i gravemaskine: Banedanmark sjuskede med sikkerheden

Murer Mads Jessen Jensen april 19/20 20-25.000 win 1752360

Efter at have undersøgt Kystbanetogets kollision med en gravemaskine sidste år retter Havarikommissionen skarp kritik af Banedanmarks forvaltning af sikkerhedsreglerne.

KYSTBANEN: Ifølge Havarikommissionens rapport om Kystbanetoget kollisionen med en gravemaskine på strækningen mellem Klampenborg og Skodsborg i november sidste år, så skyldtes ulykken, at stationsbestyreren tog fejl af hvilket spor, der skulle spærres.

Hverken stationsbestyrer eller SR (sikkerhedsrepræsentanten, red.)-lederen overholdt reglerne for kortvarige sporspærringer og at der derfor “formelt og reelt” ikke var tale om en sporspærring, selv om sporet faktisk var spærret, skriver Havarikommissionen.

Derfor, konkluderer Havarikommissionen, blev de sikkerhedsmæssige barrierer, der skulle hindre ulykker i sådanne situationer, sat ud af kraft.

Farlig vane

Det er drøje hug til Banedanmark, som foretog sporarbejder på strækningen om morgen den 14. november 2017 og som forårsagede at en gravemaskine blev efterladt på skinnerne, da Kystbanetoget proppet med 500 passagerer kom hamrende med 90 til 100 kilometer i timen i retning fra Helsingør mod København.

Der skete skader for op imod 10 millioner kroner.

Ifølge Havarikommissionens rapport havde Banedanmark udviklet en “kutyme” for ikke at etablere og dække sporspærringer korrekt. Det skulle blandt andet skyldes at sikringsanlægget på kystbanen er nedslidt.

På den baggrund anbefaler Havarikommissionens undersøgere at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen blandt andet sikrer at Banedanmark fører tilsyn med – især kortvarige – sporspærringer og sørger for, at sikkerhedsbestemmelserne bliver overholdt af SR-arbejdsledere, stationsbestyrere, vagthavende og trafikale driftsansvarlige, så toggang og prioritering af entreprenørernes arbejde på intet tidspunkt medfører at sikkerhedsbestemmelser bliver tilsidesat,

Skal stramme op

Kommissionen mener desuden, at Banedanmark bør vurdere om bestemmelserne om anvendelse af kortvarige sporspærringer skal ændres, således at kortvarige sporspærringer ikke må anvendes, når sporet bliver spærret, for eksempel af en gravemaskine, som skal ind på sporet.

Ingen mennesker kom alvorligt til skade ved ulykken og toget holdt sig overraskende nok på sporet. Gravemaskinens fører slap også med livet i behold, da han sprang af maskinen i tide.

Føreren kom dog lettere til skade, og ni voksne og tre børn blev kørt på skadestuen for at blive undersøgt for blandt andet piskesmældslæsioner. Flere passagerer bad dog om krisehjælp efter den dramatiske hændelse.

Artiklen sidst ændret: 22. november 2018 11:24

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Hans Andersen, Venstre topbanner 10/5-5/6 1754928, 5

Job i Nordsjælland

Hans Andersen, Venstre side logo artikel mm 10/5-5/6 1754928 22-25/5 Tryghed
Rasmus Ebbe 388428, 25.000 win win 19/4 18-april 19. 15-20.000 1/4 ’19 1 år frem
Entreprenørfirmaet TS 381440 april 19/20 10-15.000 win win 175173
Tikøb dæk 19/20, 20-25.000 win win 1752517
Hans Andersen, Venstre topbanner 10/5-5/6 1754928, 5

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu