Benedikte Kiær, konservativ borgmester: "Det her er slet ikke interessant for Helsingør Kommune og vi skal ikke bruge tid på at forholde os til det. Frem for alt fordi det ikke er os, der træffer en beslutning."

Af Jesper Munch Nielsen

Kiær: Kinesisk HH-tilbud er uinteressant for Helsingør

Nsnet.dk – læs online

Helsingør-borgmester pointerer, at kommunen ikke har deltaget i møder eller har interesseret sig for tilbud fra Kina-virksomhed.

HELSINGBORG: Borgmester Benedikte Kiær understreger, at Helsingør Kommune ikke på nogen måde er blandet ind i et omtalt tilbud fra et stort kinesisk firma om at anlægge en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Firmaet, der har tætte forbindelser til det kinesiske styre, henvendte sig til Region Skåne i Sverige, som til møder med China Railway Tunnel Group også har haft repræsentanter for Helsingborg Kommune ved bordet.

– Men i Helsingør Kommune har vi ikke været med til nogle møder. Vi har intet med det firma at gøre. Vi aner ikke, hvad det er for nogen, og det skal vi heller ikke, siger den konservative Kiær.

Fint HH-samarbejde

China Railway Tunnel Group kom på eget initiativ med et tilbud til svenske myndigheder i 2017.

I marts 2018 afleverede virksomheden en 35 sider lang redegørelse om projektet til Helsingborg Kommune. Den rapport fik Helsingør Kommune efterfølgende tilsendt af Helsingborg Kommune.

– Vi har et fint HH-samarbejde. Så når der sker noget på dansk side på HH-fronten, så fortæller vi om det. Og når der sker noget på svensk side, så orienterer de os om det. Derfor er vores embedsmænd også blevet orienteret af Helsingborg Kommune om denne henvendelse fra det kinesiske firma, siger Kiær.

Spild af ressourcer

Politikerne fra Kiær og nedefter er dog ikke blevet orienteret. Det var der ingen grund til, mener borgmesteren, som er tilbage efter afsluttet barsel om få dage.

– Jeg havde overhovedet ikke hørt noget. Og det er helt naturligt. For det her er slet ikke interessant for Helsingør Kommune, og vi skal ikke bruge tid på at forholde os til det. Frem for alt fordi det ikke er os, der træffer en beslutning. Det er den svenske og danske regering, der bestemmer, om der i det hele taget skal bygges en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Det er også de to regeringer, der bestemmer hvem, der i givet fald skal bygge, og hvordan forbindelsen skal drives. Det er slet ikke en beslutning, der ligger hos os, så det ville være spild af ressourcer hos embedsmændene, hvis vi skulle til at behandle sådan en henvendelse, konstaterer Benedikte Kiær.

I øvrigt håber Helsingør-borgmesteren, at det bliver danske og svenske pensionskasser, som melder sig på banen, hvis der skal bygges en HH-forbindelse, som skal drives af private.

Artiklen sidst ændret: 29. november 2018 13:42

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Kaiser april 19/20 15-20.000 win banner. 4 forskellige ældre sky, flæsk logo, aften midt/bund, smørrebrød side  1751635

Job i Nordsjælland

3T  textil 374063 25.000 win win 27/8 1 år frem 1733128
Borgerkroen 379696, 1754488 10-15.000 win juni 19/20
Bybornemann april 19/20 10-15.000 1751645 win win
e-mægler 397432 40.000 win. Skift til Wilstrup 20/12. Skift 22/3
Din særlige pleje 396263, 1754223, 15-20.000 win maj 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu