(Foto: Lars Johannessen)

Af Victor Kuhlman

Movia: “Kunderne får kontrollen tilbage”

Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger side

Den 3. december kørte busserne på Sjælland ind i den digitale tidsalder.

TRAFIK: De fleste, som kører med bussen, har prøvet det.

Man står ved busstoppestedet og spejder efter bussen uden at vide, om den kommer til tiden eller hænger fast i trafikken.

Det problem forsøger Movia nu at komme til livs, da de fra mandag den 3. december erstattede busstoppestedernes trykte trafikinformation med en, der er liveopdateret.

Det betyder information i realtid til buspassagererne på hele Sjælland.

– Når vi går væk fra tryk, er det for at give en bedre service til kunderne i den kollektive transport.

– Vi kan nu give alle kunder på hele Sjælland liveopdateret information om, hvornår bussen faktisk kommer, fortæller Camillia Struckman, der er kommunikationsdirektør i Movia.

Movia har fået installeret realtidssystemer i alle busser, der giver passagererne her og nu information om, hvornår bussen ankommer til stoppestedet – også hvis den bliver forsinket.

Kunden får kontrollen

Det er langt bedre information end den, en trykt køreplan kan give.

– Vi giver kontrollen tilbage til kunderne, som hurtigere kan træffe beslutning om, hvorvidt de vil vente på os, hvis vi hænger fast i trafikken, eller vil gøre noget andet, siger Camilla Struckmann.

Kunder uden smartphone og ikke-digitalt stærke kunder har fortsat mulighed for at få oplysninger om, hvornår bussen kører ved at kontakte DOTs kundeservice per telefon.

Mobilen er mest brugt

Flere danskere går på nettet via mobilen end via computeren.

Ifølge tal fra Kantar Gallup Index Danmark brugte 68 procent i 2017 dagligt nettet fra mobil og 62 procent brugte dagligt nettet fra en almindelig computer, hvilket de også har bemærket hos Movia.

– Vi kan se, at passagererne har taget de digitale ydelser til sig. De planlægger rejsen digitalt via Rejseplanen, og mange køber billetten digitalt for eksempel i DOTs apps eller rejser på rejsekort, fortæller Camilla Struckmann.

Hun forklarer, at deres kunder allerede er meget aktive på mobilen, og at Movia vil følge med udviklingen.

– Samtidig kan vi være det med en bedre og mere pålidelig service, siger Camilla Struckmann.

Kunder uden smartphone og ikke-digitalt stærke kunder har fortsat mulighed for at få oplysninger om, hvornår bussen kører ved at kontakte DOTs kundeservice pr. telefon.

Hvor og hvordan man kan få liveopdateret trafikinformation vil stå på alle 14.500 stoppesteder på Sjælland.

Vick

Artiklen sidst ændret: 5. december 2018 15:10

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Multiflyt 24.5 18-24.5 19 25.000 win win 1726605 top

Job i Nordsjælland

HF Byg 353825 1723481  logo 40.000 win win 1. maj 18-1.maj 19
Cafe Hammermøllen Logo, side og artikkelbanner
mestergartneren side+logo 25.000 win win 1. april og 1 år frem
Jumbo Personal Computer, order nr. 1725099. Kunde nr. 177805. 80000 visninger. Side/logo
Ivar Jensen, K-nr. 1720262,  Ordrenr. 1725507, 30.000 visninger top

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu