Af Kirsten Moth

Fire borde foran butikken – så steg omsætningen med det samme

Tikøb dæk 19/20, 20-25.000 win win 1752517

– Helsingør kan være en svær by at drive forretning i, fortæller iværksætter Michael Slass, der er medindehaver af burgerbaren Rumbles i Helsingør, Valby og København. Efter det første år i Helsingør har der været én dyr kvajert for iværksætterne.

HELSINGØR: Fire borde med stole foran butiksfacaden og omsætningen steg øjeblikkeligt.

Dette er en af de erfaringer, Michael Slass,28, og Emil Weigaaard-Hansen,40, har gjort sig efter det første år med den populære burgerbar Rumbles i Stjernegade i Helsingør.

De to iværksættere søsatte deres første Rumbles i Sydhavnen i København i februar sidste år. Nu sælger de også burgere både i Valby og Helsingør. Mere nøjagtigt over 10.000 burgere bliver langet over en af de tre diske hver måned. I Helsingør bliver der solgt flest.

I Kina

Tidligere på året har iværksætterne været i Kina, hvor de ønsker at åbne flere nye Rumbles. Det nye skud på stammen bliver en realitet i foråret, hvor den første kinesiske Rumbles åbner i Guangzhou, fortæller Michael Slass, der kommer fra Hornbæk.

Konceptet hedder gode, friske råvarer til en rimelig pris og smarte lokaler.

– Meningen var, at vi allerede nu skulle have været i gang i Kina, men vi har været nødt til at undersøge markedet lidt grundigere. Vi har fået stort hjælp fra Væksthuset, der støtter danske firmaer i at komme ind på det kinesiske marked. For os er det oplagt, for derude kender de kun McDonalds og Kentucky Fried-kæderne. Den måde, vi gør det på, er jo anderledes. I Kina kommer vi heller ikke til at sælge så mange okseburgere, det bliver mere kylling, fortæller Michael Slass.

Efter en tur til Kina er det gået op for ham, at kineserne generelt er helt vilde med Danmark.

– Jeg har hørt, at de blandt andet har kopieret en modelby af Randers, fortæller han.

Oppe – nede – på vej op

At valget faldt på Helsingør som stedet for en ny Rumbles for et år siden skyldes dels, at Miachael Slass er vokset op i området. Dels at han synes, Helsingør er på vej den rigtige vej.

– Jeg har selv set, da Helsingør var oppe – og helt nede – og nu på vej op igen. Vores koncept passer til byen nu. Også prismæssigt. Helsingør er ikke en by, hvor man kan sælge burgere til 200 kroner stykket.

En by med mange regler

En af lektierne fra det første år i byen er også, at Helsingør kan være en svær by at drive forretning i.

– Der er mange regler. Vi oplevede blandt andet, at vi havde fået lavet et nyt skilt, som vi havde sat op ude foran butiksfacaden. Vi ligger et sted, hvor vi let bliver overset, så derfor ville vi gøre noget for at fremme vores synlighed. En dag fik vi besøg af parkeringsservice, der bad os fjerne skiltet, fordi det var 15 centimeter for højt. 15. centimeter! Det kostede nogle tusind kroner at få lavet et nyt, fortæller Michael Slass.

En ommer med køkkenet

En anden væsentlig dyrere erfaring ligger ude i burgerbarens køkken. Det blev for et år siden købt så billigt som muligt. Og det var en ordentlig kvajert, som Michael Slass betegner den beslutning.

– Det fungerede slet ikke til formålet. Det var nærmest et “hjemmekøkken”. I mellemtiden har vi stort set skiftet det hele ud. Så vi har lært, at det ikke er en god idé at investere i det billigste udstyr. Og vi har lært, at vi aldrig nogensinde igen åbner en forretning uden at have en god facade, siger Michael Slass, der ud over borde, stole og skilte nu også har fået sat en stor, grøn markise op.

Netværk er for de to iværksættere et must og en af de anbefalinger, de sender videre til andre nyetablerede.

– Vi er med i en del netværksmøder. Det er vigtigt, for man kan ikke gå og lære alt selv. Det vil tage alt for lang tid.

Artiklen sidst ændret: 10. december 2018 13:39

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510

Job i Nordsjælland

Handelsbanken april 19/20, 20-25.000 win win 1752365
Tikøb bager  april19/20 10-15.000 win win 1751624
Skydeselskabet 373553 april 19/20. 10-15.000 win win. 1751627
Advodan april 19/20 15-20.000  win 2 banner 1753420
CPH Motorcykler, 501308, 1755176, 10-15.000 win maj 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu