(Foto: Bjrake Ørsted/Ritzau Scanpix/Lars Johannessen)

Af Victor Kuhlman

Uenigheden var stor til pendlermøde

Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side

Onsdag var der informationsmøde om S-tog på Kystbanen, arrangeret af Pendlerklubbens talsmand, Michael Randropp.

CHRISTIANSBORG: Det helt store samtaleemne i forbindelse med Kystbanen de sidste to måneder har været, om S-tog skal erstatte Øresundstog på strækningen. Det er pendlertalsmanden Michael Randropp, som først fremlagde ideen til et borgermøde på Fredensborg Rådhus, og onsdag eftermiddag havde han inviteret til informationsmøde på Christiansborg.

Her fortalte han om fordele og ulemper ved S-tog på strækningen, mens de omkring 30 tilhører kunne komme med spørgsmål og kommentarer.

En af dem, var Andreas, der præsenterede sig selv som daglig pendler.

– Jeg synes, det er skønt, at der bliver tænkt ud af boksen. Det er vigtigt at holde øjnene på bolden, for det vigtigste er uden tvivl, at vi får tog, som kører til tiden. Jeg står dagligt på stationen og tænker, hvor elendigt det fungerer. Rejseplanen er ikke opdateret, og toget er forsinket, sagde Andreas.

Han forklarede, at han gerne vil have S-tog på linjen, da alternativet lige nu er for ringe.

– Jeg har aldrig selv tænkt, at man kunne indføre S-tog, men hvorfor ikke?. Om jeg skal stå op eller ligge ned i toget er ligegyldigt så længe, det kører til tiden, sagde Andreas.

Pendlerne bakker ikke op

Michael Randropp brugte begyndelsen af mødet på at fortælle om de fordele, der ville være ved at skifte til S-to. Man kan blandt andet standse ved flere stationer, få togdrift hele døgnet og siddepladser til flere rejsende. Derudover skal dem med handicap ikke bestille tid i forvejen, og så vil rettidigheden gå fra mellem 70 og 80 procent, som den er nu, til omkring 97 procent, fortalte ham.

De fleste, som var mødt op, havde dog svært ved at se, hvordan projektet skulle kunne blive til virkelighed.

En af dem var pendleren Jesper, der fortalte, at han havde været med i pendlerklubben siden dens begyndelse.

– Jeg er i tvivl om, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre, så det bliver økonomisk rentabelt for samfundet. Derudover tror jeg ikke, at mange pendlere bakker op om forslaget, og det bekymrer mig lidt. Jeg tror, at vores pendlertalsmand er trådt lidt ved siden af denne her gang, sagde Jesper.

Et andet fremmødt medlem af Pendlerklubben var Torben Gamst-Johansen, der samtidig er stationrepræsentant i Espergærde.

– Flere personer er blevet slettet fra KystbanenLive-gruppen på Facebook, så det er svært at få en dialog om S-tog op at køre. Jeg tror, jeg taler for mange, når jeg siger, at det ikke vil fungere med S-tog på Kystbanen. I min optik vil det være mere nærliggende at slå Kystbanen sammen med Nivå-togene, så vi får det system til at fungere, forklarede Torben Gamst-Johansen.

Der skal gøres noget

Flere af de fremmødte udtrykte deres tilfredshed med ideen, og en af dem var dagens ordstyrer. Det var Christian Holm Donatzky, som er formand for By-, Plan- og Miljøudvalget.

– Jeg synes, ideen er rigtig dårlig, og der er flere årsager til det. De tog vi har på Kystbanen nu, er en arbejdsplads for rigtig mange mennesker. Jeg har svært ved at se, at vi kan få den samme komfort i S-tog. Når man er forsinket, er det bedre at sidde i et Øresundstog end i et S-tog. Derudover har vi virkelig dårlige erfaringer med at skifte operatører, og jeg tror at omlægningsperioden vil være lang og besværlig, sagde Christian Holm Donatzky.

Han forholdt sig samtidig til problematikken omkring en kommende HH-forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, der vil være noget nær umulig at gennemføre med S-tog.

– Dem jeg har talt med, er ikke med på ideen, og det gælder både byrådsmedlemmer og borgere. Der skal gøres noget ved Kystbanen, men jeg tror ikke, at S-tog er den rigtige vej at gå, sagde Christian Holm Donatzky.

Pendlerne bliver spurgt

Michael Randropp sluttede mødet af med at takke de fremmødte, og sagde, at det var spændende at høre de kritiske røster. For ham er det vigtigste, at der kommer en bedre rettidighed på Kystbanen.

– Hvis der er et bedre alternativ, så lad os få det frem. Jeg er blevet bedt om at kæmpe for, at vi får flere tog til tiden, og den eneste måde, det kan lade sig gøre lige nu, for et overskueligt budget, er med S-tog, fortalte Michael Randropp.

Med det seneste informationsmøde håber han, at så mange pendlere som muligt har hørt om ideen med S-tog.

Næste skridt i processen bliver at lave en undersøgelse over, hvad pendlerne gerne vil have.

– Der er ingen grund til at være talsmand for noget, som folk ikke er enige i. Derfor skal bolden nu ud til pendlerne efter nytår, så vi kan finde ud af, hvad folk vil have. Det er en lang proces, og jeg vil hade, hvis jeg i aviserne om 10 år stadig skal læse om forsinkelser på Kystbanen, fortalte Michael Randropp.

Artiklen sidst ændret: 13. december 2018 12:33

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Rasmus Ebbe 388428, 25.000 win win 19/4 18-april 19. 15-20.000 1/4 ’19 1 år frem

Job i Nordsjælland

Din særlige pleje 396263, 1754223, 15-20.000 win maj 19/20
Forsyning 375774 1729995 15-20.000 win juni 19/20
Berner Pedersen, maj 19/20,  15-20.000  win ordre 1752756, skift juni
Autoflex Autopartner 383167, 1754257 15-20.000 win, maj 19/20
AH modegarn  maj 19/20, 25-30000 win 1753379, skift maj, juni

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu