Af Jacob Henriques

Klumme: Så er det tid til at udfordre vanerne

Mestergartner april og 1 år frem. 19/20 15-20.000. win win 1751634

Louise Manstrup kan noget med mennesker. Til daglig er Louise forstander for SPUC (Socialpædagogisk Udviklingscenter) i Helsingør, hvis hun da ikke læser master i Public Governance på CBS. Louise bor i Ålsgårde.

Ahhhh – et nyt år er godt i gang. Måske er det ved at blive en vane, at det nye år indledes med en ordentlig storm med alt hvad det medfører af diverse ødelæggelser.

I de sidste måneder af 2018 oversvømmedes facebook med alt, hvad man kunne drømme om og ønske sig af juleknas, gran og gaver. Det er vist også blevet en vane. En vane?

Michael Pedersen fra CBS taler om, at vanerne er en slags automatisk og ubevidst adfærd, som afhænger af signaler i omverdenen, og som vi gentager over tid. For eksempel bider nogle negle, når de er nervøse eller bare keder sig. Vi har rutiner for, hvordan vi møder på arbejdet. Nogle henter en kop kaffe som det første, andre tjekker lige deres mails hjemmefra for så at være nærværende, når man er på jobbet og så videre.

Mange af vores vaner foregår ubevidst og fordelene ved vores ubevidste vaner er, at de økonomiserer med vores kræfter. Når vanen først er etableret i vores system, behøver vi ikke at tænke over vores handlinger. Vi gør det bare. Vaner og rutiner giver os en stabilitet og en genkendelig struktur i hverdagen. Vanen bestemmer for os.

Netop fraværet af beslutninger er så nyttigt ved vores vaner. Når du først har en vane, behøver du ikke beslutte dig for, hvad du vil gøre. Vanen beslutter for dig, så du kan lægge dit fokus andetsteds. På den måde tilbyder vaner dig muligheden for, at du ikke behøver improvisere og være kreativ hele tiden. De skaber ro og konsistens i en verden, som aldrig står stille, så du ikke behøver reflektere eller udøve selvkontrol hver gang, en ny situation opstår.

Man kan dermed konkludere, at vaner er forbundet med gentagelig adfærd over tid. Vaner kan tage beslutninger og udøve selvkontrol for os. Vanernes grundlæggende kendetegn er også, at enhver erfaring man har gjort, og enhver oplevelse man har haft, forandrer én, og at denne forandring, hvad enten vi ønsker det eller ej, påvirker kvaliteten af de efterfølgende erfaringer.

En af de vaner jeg har tillært mig gennem årene er at spise alt for meget mad fra efterårsferien og helt hen til 1. januar. Maden er rigeligt suppleret med et eller flere glas herlig vin. Jeg nyder hverdagen og gør også gerne hverdagen til en fest med lækker mad og vin. Når vi så rammer de sidste julefrokoster i december, er jeg så fuld af mad, drikke og en god portion overvægt, at jeg glæder mig til at indtage min nye vane i det nye år.

Du har sikkert gættet hvad det er, og ja, jeg er en af de efterhånden rigtig mange mennesker, der holder HVID MÅNED i januar. Hvid måned er en slags fastemåned, hvor jeg kommer mig efter efterårets madgilde. Det er mig selv, der sætter rammerne for, hvad der må indtages, og jeg indtager således hverken fedt, sukker eller alkohol.

Når nu vanens magt er så stor, som jeg netop har beskrevet, at den tager beslutninger og selvkontrol for mig, kræver det både mod og viljestyrke at gøre noget andet end det, jeg plejer at gøre. Indrømmet – de første par dage er absolut de sværeste. Jeg har jo en herlig vane med lige at nyde et glas vin eller spise en portion ekstra mad, alt i mens min krop kæmper en nærmest umulig kamp med at passe tøjet i garderoben.

Nu her halvvejs inde i min hvide måned er jeg straks mere fortrøstningsfuld og kan se, at min krop stille og roligt har vænnet sig til at være afgiftet. Det er så også nu, jeg, vanen tro, overvejer, om jeg ikke også lige skal snuppe en hvid måned i hele maj, så kroppen også er klar til at passe badetøjet og det noget lettere sommertøj.

Vaner er ikke så lette at ændre på uden en beslutning om at gøre noget helt andet end det, min automat-­refleksvane plejer at gøre.

Jeg vil derfor bruge resten af januar til at beslutte mig for, om 2019 er det år, jeg indfører en hvid maj måned og undværer kølig hvidvin på terrassen efter en lang arbejdsdag eller et køligt glas hvidvin på havnen en smuk forårsdag.

Hvad med dig – hvornår har du sidst reflekteret over dine vaner, og om der skal justeres lidt her eller der???

Artiklen sidst ændret: 17. januar 2019 10:03

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Multiflyt maj 19/20, 15-20.000 win win 17xxxx

Job i Nordsjælland

Rasmus Ebbe 388428, 25.000 win win 19/4 18-april 19. 15-20.000 1/4 ’19 1 år frem 1752372
Berner Pedersen, maj 19/20,  15-20.000  win ordre 1752756, skift juni
Borgerkroen 379696, 1754488 10-15.000 win juni 19/20
Secomondo 500007, 1755712, 15.-20.000  win maj 19/20
Borgerkroen 379696, 1754488 10-15.000 win juni 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu