Af Kirsten Moth

Drømmen går i opfyldelse: Amalies møde med baby-havskildpadder

Apperupvej e-mægler 397432 – logo side artikel 40.000 win, Skift til Wilstrup 20/12. Skift 22/3

Amailie Pociot og hendes familie holder i dette afsnit jul ombord på skibet Freedom og dykker med flaske på koralrev i Vestindien.

SEJLADS: Da vi var kommet ud ad flyet og gik i lufthavnen, føltes det sjovt, for alle reklamerne og skiltene stod på dansk. Det første sted vi tog hen, da vi var kommet til Danmark, var min mormor, som vi skulle spise morgenmad hos. Og det var rigtig dejligt med en dansk morgenmad med brød fra den lokale bager. Da vi så havde spist morgenmad, tog vi hen til det hus, vi havde lånt. Da vi kom, var det hundekoldt, så vi skyndte os at tænde op i brændeovnen.

Vi var hjemme i ca. to en halv uge. De fleste af dagene gik med legeaftaler, og at besøge familie og venner. Villads og jeg besøgte også vores klasser. I min klasse blev jeg budt velkommen med både banner og balloner. Jeg blev så glad! Og det var rigtig dejligt at se dem allesammen igen.

Så skulle vi til lufthavnen igen for at flyve til Caribien. Først skulle vi mellemlande i Manchester, og så videre til St. Lucia. Da vi ankom til St. Lucia, skulle vi først checke ind på et hotel i Rodney Bay, hvor min far stod og ventede på os. Da vi så ham, løb vi hen og krammede ham.

Båden pyntet op

Vi boede på hotellet i 3 dage.

Men vi var der egentlig ikke så meget, for vi var mest nede på Freedom. En af dagene var vi dog på en stor strand, med en stor hoppe-ting-ting ude i vandet. Så jeg, Villads og far købte billetter til det, og det var rigtig sjovt. I havnen var der nogle små, sjove både, helt dækket ind i palmeblade, som sejlede rundt og solgte frugter.

Så var det jo snart jul, så vi pyntede hele båden op til jul. Noget af pynten var taget med hjemmefra, og noget var købt undervejs.

Næste sted vi tog hen hed Marigot Bay. Det var en hyggelig lille bugt, med en lille strand med masser ad palmer. Vi tog hen til den lille strand (mig, Villads og Phillip svømmede, mens mor og far tog gummibåden). Stranden var hyggelig med helt klart vand, og små boder der solgte sodavand. Men ellers var der ikke så meget i den bugt.

Næste sted hed Wallilabou Bay på øen Saint Vincent. Lige så snart vi havde lagt til ved bøjen, kom der en masse “Boat Boys” hen for at sælge os alt muligt, og vi var nødt til at købe noget ad dem for at slippe af med dem. Men vi tog ind til land, og der var egentlig rigtig hyggeligt.

Pirates Of The Caribean

I denne her bugt var noget af “Pirates Of The Caribean” blevet optaget, og sjovt nok, så sagde alle de der Boat Boys, at de havde været med i filmen. Men vandet omkring båden var så klart, at det var et rigtig godt sted at snorkle.

Og da vi svømmede rundt mellem korallerne og tangen, dukkede der lige pludselig en søslange op, som snoede sig rundt i tangen. Jeg blev egentlig ikke så bange for den, som jeg troede jeg ville blive, hvis jeg så en søslange.

Næste dag havde vi besluttet os for at gå op og se et vandfald (og bade i det). Uheldigvis gjorde vi det lige præcis på den varmeste dag, vi var i bugten. Så det føltes rigtig hårdt. Men da vi kom frem, blev jeg en lille smule skuffet, jeg ved ikke med de andre, men jeg gjorde, for det var godt nok et lille vandfald. Men det var rigtig rart at få en dukkert.

Koralrev

Næste sted hed Bequia. Det var en hyggelig ankerbugt med klart vand, og gode strande. Og vi blev budt velkommen af en havskildpadde, der lige stak hovedet op og sagde hej!

En af de første dage i Bequia, havde vi besluttet med Vixen (vores nye gode sejlervenner fra Næstved), at vi skulle ud og snorkle lidt på et koralrev. Vi sejlede derud med gummibåden og hoppede i. Hold da op det var flot! Farverig koraler, farverige fisk, endda også en moræne! Det var nok den fedeste snorkle tur, jeg nogensinde har haft på denne her tur!

Juleand på dåse

Tiden gik, og lige pludselig var det jo juleaften! Så vi havde inviteret Vixen over og holde jul på Freedom. Det blev egentlig en rigtig god aften. Vi fik kartofler og and (anden var dog på dåse). Og vi fik mange gode gaver. Men af dem var mig og Villads ihvertfald special glad for noget. Det var et bubble maker kursus, hvor vi skulle prøve at dykke med flaske!

Vi kom ud til et lille PADI center. Vi kom ud i vandet i en lille “kravlegård”, hvor vi fik Scuba-udstyret på. Vores instruktør, fortalte os om hvordan tingene fungerede, og hvordan vi skulle gøre med dem. Da vi kom ned under vandet, var det helt fantastisk at trække vejret. Vores instruktør (Cathy), viste os en øvelse, hvor man tager regulatoren ud ad munden, og putter den ind igen (i tilfælde af, at man taber den).

Vi fik lov til at svømme rundt – så længe vi blev inde i kravlegården. På et tidspunkt blev jeg dog så optaget af, at følge efter en flot fisk, at jeg kom til at svømme et par meter ud ad kravlegården, ups. Men vi svømmede rundt i ca. 45 min. før vi kom op. Det var rigtig sjovt at prøve.

Baby-havskildpadder

Næste dag skulle vi ud på en tur rundt på øen. Det var sammen med Vixen, og en anden båd, der hedder Notorius (de er fra Helsingør). Vi kom ud og så en masse udkigsposter, en lille fiskerby og et lille hval-museum. Og så kom vi ud til det, jeg havde glædet mig allermest til. Et havskildpadde center! Vi kørte ind på en lille gårdsplads, hvor vi blev budt velkommen med en lille hundehvalp, der kom farende imod os. Da vi kom ind, var der en hel masse bassiner med havskildpadder i. Så var der to små, med virkelig, VIRKELIG mange små baby havskildpadder!

Da vi gik ud igen, så vi at der gik ind hel masse geder rundt på en stor mark, så dem gik vi også over og kiggede på. Da det var blevet tid til at gå, sagde jeg lige hurtigt farvel til den lille hundehvalp, eller hurtigt kan jeg ikke ligefrem sige. Men da de andre vinkede mig hen, og jeg lige havde rejst mig, kom der en hel flok hunde løbende imod mig, og jeg råbte bare ud i et stort “NÅRRHHHHHHH!!!”, og jeg ville gå hen for at kramme dem, men de andre kaldte på mig, så jeg var nød til at gå tilbage til bilen.

Nytårsbadning

Da det var blevet nytår, var vi en hel flok danskere, der havde aftalt at holde nytår sammen.

Vi var sammen med Pumba, Vixen, Macumba, Notorius og Miraculix. Vi fik en masse god mad, dansede, og bare hyggede os. Da klokken var ved at blive 00.00, stod jeg og Villads ude på gummibådsbroen, fordi vi havde besluttet os for, at når klokken blev tolv, hoppede vi i vandet. Det var rigtig sjovt at hoppe i (selvom det var en lille smule uhyggeligt, fordi vandet var så mørkt).

Vi havde jo allerede taget Bubblemaker – kurset i at dykke. Og vi havde allesammen (også børnene fra Vixen) plaget om at få et Open Water Diver – certifikat. Til sidst sagde de voksne, at siden vi var så glade for at tage det BubbleMaker – kursus, måtte vi gerne få et Open Water Diver certifikat.

Dykning på koralrev

Den første dag på kurset lavede vi nogle øvelser og kom ud på et rigtig dyk (faktisk på det koralrev vi allerede havde snorklet på). De andre dage gik bare mest med at lave teori, lidt øvelser i vandet, og komme ud på nogle dyk. Kurset tog ca. fem dage, og vi skulle bestå en teoriprøve på engelsk. Men vi klarede heldigvis prøverne og øvelserne, som kurset krævede. Den sidste dag på kurset, skulle vi dog ikke lave nogle øvelser, der skulle vi bare ud på et dyk, men på et andet sted end der, hvor vi ellers havde dykket. Det sted hed “Moon Hole”, hvor der lå lidt ruiner. Men det var rigtig hyggeligt for denne her gang var Phillip også med nede og dykke.

Næste dag (efter ca. to en halv uge i Bequia) sejlede vi til et sted, der hed “Tobago Cays”. Det var en ankerbugt med helt vildt klart vand, sådan HELT VILDT KLART VAND! Og da vi kom, var der rigtig mange havskildpadder, der svømmede rundt imellem bådene! Mere om det i næste afsnit.

Amalies sejlerberetninger

Familien Pociot fra Hornbæk slap fortøjningerne i Hornbæk Havn i sommeren 2018 og stævnede ud mod realiseringen af deres livs drøm: at sejle ud i verden på deres sejlbåd Freedom.

Amalie, der lige er fyldt 11 år, skriver fra den lange sørejse om sine oplevelser, set i børnehøjde.

Helsingør Dagblad har bragt en række sejlerberetninger, der er skrevet af Amailie. I denne tager hun os med til Vestindien, hvor Freedom nu befinder sig.

Artiklen sidst ændret: 12. februar 2019 15:00

Den gode tone

• Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt