Annette Winding har taget tid på, hvor længe hun nu er om at komme frem og tilbage til Sundhedshuset. (Foto: Lars Johannessen)

Af Pernille Hermann

Ældre savner deres bus til og fra Sundhedshuset

Mestergartner april og 1 år frem. 19/20 15-20.000. win win 17xxxx

Mange mærker, at det nu kun er Strandvejsbussen, der kører bagom bykernen.

HELSINGØR: Det er ikke kun de manglende køreplaner ved stoppestederne, der generer buspassagererne i Helsingør. Flere brugere af linje 390R mellem Helsingør og Helsinge har klaget deres nød til Helsingør Dagblad, fordi bussen nu kører direkte til stationen i stedet for rundt om bykernen. Det koster både tid og besvær for de dårligt gående.

Omvej med ventetid

Annette Winding bor i bunden af Mads Holms Vej, men har alligevel svært ved at klare turen med rollator hen til Sundhedshuset og Bycentret. Tidligere kunne hun stå på bussen lige uden for døren og blive kørt til stoppestedet på Trækbanen på tre minutter. Nu tager det 15-25 minutter med ventetid og skift hen over vejbanen.

For at komme til Sundhedshuset må Annette Winding nu tage bussen ned til stationen, hvor der er ti minutters ventetid, før hun kan komme med linje 802 til Trækbanen. Hun kan også skifte på Kongevejen, men rejsens længde bliver den samme: 15 minutter, og det går endda.

Retur kan man nu kun komme fra Trækbanen til stationen med linje 388, hvorefter der er 14 minutters ventetid på linje 390R. Samlet rejsetid 26 minutter.

Nye indkøbsvaner

– Det lyder måske ikke af ret meget, men det er en stor forringelse, og mange af os ældre kommer hyppigt i sundhedshuset til kontrol, eller for at få taget blodprøver. Sidst, jeg selv skulle hjem, var der 40 minutters ventetid på bussen, og så blev jeg siddende og ventede i Sundhedshuset for at holde varmen, fortæller Annette Winding.

De fleste af sine indkøb lægger hun nu i Prøvestenscentret, hvor hun kan komme direkte til og fra med buslinje 801A på Kongevejen. Det er blevet for besværligt at stige om med rollator og indkøbsposer, synes hun.

Bussen holder og venter

– Jeg hører også andre ældre i bussen snakke om, at bussen tit holder længe og venter ved stoppestederne ude på ruten for at få køreplanen til at passe. Det gør det jo dobbelt irriterende, at vores busforbindelse skulle ødelægges, for at bussen kan nå toget i Helsinge, siger Annette Winding.

Det samme mener norske Greta Soleglad, der bor ved Kongevejen og også savner muligheden for at komme nemt rundt om bykernen til Sundhedshuset, supermarkederne, Hamlet og Kulturværftet.

– Jeg klarer mig lige, men det er da ubegribeligt, hvorfor alle vores bybusser skal køre direkte ad Kongevejen til stationen, når der nu er så mange, der har brug for at komme bagom bykernen, siger hun.

Skift uden køreplaner

Byrådsmedlem Lene Lindberg bor i Gurre og er fast bruger af linje 390R. Også hun hører mange klager fra ældre medpassagerer, hvoraf flere ikke har andre muligheder, da de ikke længere har kørekort.

– Og her er også et eksempel på, at det kan have stor betydning, når Movia fjerner køreplanerne for stoppestederne. Uden mobiltelefon har man ingen mulighed for at finde ud af, hvilke busser der kører hvorhen, når man stiger om. Det er altså ikke en måde at behandle borgerne på – hverken ældre eller yngre, siger hun.

Små justeringer

390R er en regional buslinje, som regionen betaler for, mens kommunerne driver de lokale buslinjer. Beslutningen om at afkorte ruten har Helsingør Kommune derfor kun fået til efterretning, selv om turen hele vejen rundt om bykernen var et vigtigt element i det lokale busnet.

Ingeniør Carina Botoft er den, der sagsbehandler busserne hos kommunen, og hun oplyser, at Movias køreplanlæggere er blevet bedt om at se på mulighederne for at tilpasse køreplanerne bedre til hinanden, så der bliver mindre ventetid ved skift.

Ingen lette løsninger

Under alle omstændigheder kommer det til at påvirke busserne, når Kystbanen omstiller fra tre til fire tog i timen fra december 2020. Men det er svært at tro på, at linje 390R får sin gamle rute tilbage.

– Problemet er koncentreret i myldretiden, hvor folk har haft svært ved at nå toget i Helsinge. Men det er vigtigt at have den samme rute hele dagen. De steder, hvor den er splittet op, er der erfaring for, at både chauffører og kunder let kommer til at huske forkert, forklarer Carina Botoft.

Artiklen sidst ændret: 19. februar 2019 16:37

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Helsingør Svømmehal, Ordre 1725841 kunde 655501, 25.000 visninger top

Job i Nordsjælland

Mestergartner april og 1 år frem. 19/20 15-20.000. win win 17xxxx
Skydeselskabet 373553 april 19/20. 10-15.000 win win. 1751627
Kaiser april 19/20 15-000 win banner. 4 forskellige ældre sky, flæsk logo, aften midt/bund, smørrebrød side  175163520.
Silverline 24/7-24/7 19. 20.000 win win 1731324 logo
Skydeselskabet 373553 april 19/20. 10-15.000 win win. 1751627

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu