Af Pernille Hermann

Kystbanen og HH-tunnel er værd at kæmpe for

Silverline 24/7-24/7 19. 20.000 win win 1731324 side artikel

Ti lokale folketingskandidater blev holdt til ilden af lokale beslutningstagere.

HELSINGØR: Det lokale ledernetværk “Vi samler hele Helsingør” skød tirsdag morgen valgkampen i gang på Hotel Marienlyst. Ti folketingskandidater fra Helsingørkredsen og hele Nordsjælland kom med hver deres mærkesager, og det samme gjorde deltagerne i salen.

Der viste sig hurtigt en fælles interesse for at koncentrere debatten om udvikling af infrastrukturen – fordi det trækker så meget andet med sig. HH-tunnelen især for erhvervslivets skyld, Kystbanen for alles. Og direkte forbindelse til det nye hospital, når det en dag står klar.

Vores egen “mafia”

En håndsoprækning viste, at selv i dette forum af lokale beslutningstagere er det under halvdelen, der er overbeviste om fordelene ved en fast HH-forbindelse. Til gengæld var der bred opbakning til Morten Messerschmidts forslag om at få gang i en nordsjællandsk “trafik-mafia”, der kan holde de lokale folketingsmedlemmer til ilden.

Også miljø og klima og flere lokale uddannelsestilbud havde bred opbakning i salen, mens kulturen og det generende serviceloft over kommunernes forbrug blev sparket til hjørne i denne omgang.

Erkan Özden, nyhedsvært på DR-tv, styrede debatten og fik gennemført kun ét minuts taletid til hver af politikerne, inden de blev sendt ud i direkte dialog med deltagerne i små grupper.

Bagefter fik paneldeltagerne yderligere tre minutter til at tale om deres mærkesager. Her er et kort resume, som også er baseret på snakken med grupperne fra salen – i alfabetisk orden efter partibogstav:

Trafikale forbindelser

Henrik Møller (A-Socialdemokratiet) talte varmt for “gode forbindelser” og erklærede sig for en HH-tunnel, imod S-tog på Kystbanen og med krav om direkte forbindelse til det kommende supersygehus i Hillerød.

– Hvis ikke vi får den tunnel, kommer al udvikling til at foregå syd for København. Det seneste trafikforlig viser, at der mangler lokal repræsentation i Folketinget, sagde han.

Pas på Øresund

Camilla Kampmann (B-Radikale) lagde alle sine æg i kurven med bæredygtig udvikling. Hun talte for oprettelsen af en havpark i Øresund og om at gøre Nordsjælland til det område i Danmark med største biodiversitet og mest genbrug i en cirkulær økonomi.

– Øresund har brug for beskyttelse. Der er stadig sandsugningstilladelser frem til 2021, påpegede hun. Og supplerede Kystbanens trængsler med drømmen om højhastighedstog mellem alle store byer i Europa, så færre vil flyve.

Tekniske uddannelser

Erik Lund, tidligere borgmester i Allerød (C-Konservative) ville både styrke Kystbanen og udvide motorvejene og opfordrede til at tænke mere regionalt end lokalt.

– Mine mærkesager er uddannelse og HH-forbindelsen. Måske kunne vi få en satellit til DTU heroppe, sagde han og tilføjede, at bedre infrastruktur gavner både erhvervsliv, turisme og uddannelser.

– Vi skal både have en fast HH-forbindelse og ordentlig tilslutning til den fra hele Nordsjælland – også selv om det vil koste noget natur. Og så skal serviceloftet altså følge med den demografiske udvikling.

Der er meget galt her

Ulla Kokfelt (D-Nye Borgerlige) argumenterede for partiets økonomiske politik og stramme udlændingepolitik.

– Hvis vi fjerner hele “integrations-industrien” og fjerner selskabsskatten og de afgifter, der hæmmer vækst, bliver der råd til andre ting. Helsingør Kommune skal holde helt op med at få flygtninge i arbejde, og vi vil fjerne statens tilskud til de muslimske friskoler, sagde hun.

Satsning på kvalitet

Søren Søfelt (E-Klaus Riskær Pedersen) er læge og sundhedsordfører for det nye parti og vil blandt andet arbejde for længere åbningstider i det nye sundhedshus.

– Vi gør op med blokpolitikken, og mine mærkesager er nærhed i sundhedsvæsenet med flere praktiserende læger, og bæredygtigt havmiljø, sagde han.

– Vi vil satse meget mere på omstilling til økologiske kvalitetsvarer, der kan sælges i hele verden. Pengene skal blandt andet komme fra en omlægning af skattesystemet, så alle betaler skat der, hvor de tjener pengene, sagde han.

Boliger og transport

Lucas Antonio Madsen (F-SF) foreslog en “hub” for erhvervsuddannelser i Helsingør.

– Her er fantastiske omgivelser, som også er attraktive for unge udefra. Men her mangler ungdomsboliger, og togene skal køre meget oftere for at lokke folk væk fra København, tilføjede han.

Én eller to tunneler

Maybritt Kattrup (I-Liberal Alliance) sidder allerede i Folketinget som erhvervsordfører og har fokus på mobilitet og vækst.

– Trafikken skal ikke bare gå uden om Helsingør, sagde hun – og det udløste et spørgsmål fra salen om, hvorfor LA’s transportminister kun taler om en biltunnel fra Espergærde, men glemmer en togtunnel fra Helsingør.

– Vi har allerede private investorer, der står klar, og så må vi arbejde for den bedste løsning, lød svaret.

Et brandingproblem

Morten Messerschmidt (O-Dansk Folkeparti) lancerede sit forslag om en lokal trafikmafia og pegede på hele Nordsjællands brandingproblem.

– Det betyder blandt andet, at vi skal sende penge til andre kommuner, sagde han og fremhævede partiets forslag om mere nærpoliti i hele landet.

Byer mellem fingrene

Thomas Bak (V-Venstre) bor i Kokkedal og vil gerne gøre op med Fingerplanen for at tillade udbygning af de mindre bysamfund uden for fingrene. Og så bemærkede han, at en hastighedsopgradering af Kystbanen vil koste mindre end en omfartsvej i Mariager.

– Generelt skal vi have færre restriktioner, så vi får et Danmark for dem, der kan og vil forsørge sig selv. Jeg kan godt forstå, at folk flygter herop fra krigsområder, og vi skal give starthjælp, men ikke vedvarende månedlige ydelser, sagde han.

Klima og ny teknologi

Julie Herdal Molbech (Å-Altrnativet) vil have bæredygtig mobilitet tænkt ind i alle politiske beslutninger som en grundlæggende værdi.

– Med de nye teknologier er vi nødt til at tænke forfra på mange områder, så vi ikke planlægger fremtidens løsninger ud fra fortidens trafikbilleder. For eksempel skal værdien af en HH-tunnel vejes op imod el-drevne færger, og vi er nødt til også at tænke klimaforandringerne ind i alle projekter, sagde hun.

Netværkets næste møde den 18. juni er med bormester Benedikte Kiær i den varme stol. Det skal handle om erhvervslivet og foregår hos Trelleborg på Industrivej.

Artiklen sidst ændret: 11. april 2019 12:44

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Gl. Humlebæk kro. april 19/20 15-20.000 1752756 Påske, nyt mat start 27/5

Job i Nordsjælland

Rasmus Ebbe 388428, 25.000 win win 19/4 18-april 19. 15-20.000 1/4 ’19 1 år frem
Nsnet.dk – læs online
Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753426, alt bestilt 2x
Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753426, alt bestilt 2x
HF Byg HF Materiel 353825, 1753684 15-20.000 win  maj 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu