Louis Vincent Hochmut og Nicoline Jellev Madsen står sammen med resten af medlemmerne af Unges Talerør i Helsingør bag en række anbefalinger til et bedre skoleliv til kommunens politikere, embedsmænd og skoleledere. Foto: Lars Johannessen

Af Tine Zedeler

Elevråd vil have færre karakterer og kortere skoledage

Slå nogle af timerne sammen, indfør morgensamling og vent til 9. klasse med at give karakterer. Det er nogle af de forslag kommunens fælles elevråd, Unges Talerør Helsingør, står bag. Forslagene skal præsenteres for skolerne ved kommunens fælles skoleledermøde i næste måned.

HELSINGØR: Unges Talerør i Helsingør har i kølvandet på kommunens seneste sundhedsprofil, som viser Helsingørs færre otttendeklassesselever er glade for at gå i skole end landsgennemsnittet, sat spot på, hvad der kan skabe en bedre skoledag hos eleverne. Det er der kommet en række forslag ud af, som blev præsenteret på det seneste børne- og uddannelsesudvalgsmøde.

– Politikerne lyttede med stor interesse til det, vi fortalte. En af de ting vi kom ind på, er, at der er mange elever, der føler sig pressede i skolen, fortæller Louis Vincent Hochmut, formand for Unges Talerør i Helsingør. Til daglig går han i 9.q på Skolen i Bymidten, også kaldet Byskolen.

En erfaring som Nicoline Jellev Madsen, der også er medlem af Unges Talerør og går i 9. p på Byskolen, kan nikke genkendende til.

– Jeg har kammerater og veninder, der får stress og bliver sindssygt kede af det i skolen, også selv om de plejer at få gode karakterer. Der er et forventningspres, fortæller Nicoline med henvisning til de karakterer, der bliver givet i skolen, som ifølge Unges Talerør fylder for meget i skoledagen.

Vent med karakterer

Et af elevernes forslag lyder på, at skolerne skal ændre den nuværende måde at give karakterer på og vente med at give dem til tre måneder inde i 9. klasse.

– Det er alt for tidligt at få karakterer fra syvende klasse. Det er med til at give et højt stressniveau. I stedet vil vi hellere have flere mundtlige og skriftlige udtalelser om, hvordan vi kan forbedre os, siger Louis.

– Vi kunne godt tænke os, at det var obligatorisk, at vi fik at vide hver gang, hvordan vi kan gøre det bedre næste gang, siger Nicoline. Karaktererne i 9. klasse skal heller ikke stå alene, men skal ledsages af en understøttende skriftlig udtalelse, og så skal standpunktskaraktererne gives mundtligt, for eksempel i forbindelse med en skolehjem-samtale, foreslår eleverne.

Indfør morgensang

Et andet forslag lyder på at styrke fællesskabet i skolerne. Det skal gøres ved at indføre morgensamling med morgensang, som nogle af eleverne har erfaring med.

– Vi havde en lærer i udskolingen, som vi havde morgensamling med hver mandag hvor vi sang morgensang. Det gjorde vi sidste år. I starten syntes jeg det var lidt mærkeligt og tænkte “Åh, skal vi nu det igen”. Men det var simpelthen så hyggeligt, at vi så hinanden. På vores skole er vi meget adskilt af bygninger, fortæller Nicoline.

– Nu hilser vi på hinanden. Det gjorde vi ikke før i tiden. Et lille “hej” betyder meget i forhold til at skabe tryghed og trivsel, forklarer Louis.

Man kunne også kombinere morgensang med morgenmad, lyder elevernes forslag.

Fordel afleveringerne

Unges Talerør anbefaler også at mindske lektiepresset. Det skal ske ved at lærerne bliver bedre til at koordinere afleveringerne, så de ikke ligger oven i hinanden.

– Vores oplevelse i dag er, at afleveringerne tit klumper sammen. Vi kunne godt tænke os, at lærerne blev lidt bedre til at fordele dem i løbet af året, siger Louis.

– Det er sindsygt svært at sidde en søndag aften og have en halv time til at lave en opgave, man skal aflevere om mandagen, fordi man ikke har haft tid før, påpeger Nicoline.

Kortere skoledage

Et andet forslag lyder på at gøre skoledagene kortere. Det skal ske ved at slå nogle af timerne sammen – som for eksempel i fagene dansk og samfundsfag.

– Vi har alt for mange timer. Der er rigtig mange, der er pressede i forhold til fritidsaktiviteter og stresser ud ad døren, når de har fri, siger Louis.

Helsingør Kommunes sundhedsprofil viser, at kun 71 procent af Helsingørs ottendeklasser altid er eller for det meste er glade for at gå i skole, mens landsgennemsnittet er på 77 procent.

Kort om Louis og Nicoline

Louis Vincent Hochmuth er 16 år og går på Skolen i Bymidten, hvor han går i 9.q. Han bor i Helsingør og er udover at være aktiv i kommunens fælles elevråd Unges Talerør i Helsingør (UTH)også formand for elevrådet på skolen.

Nicoline Jellew Madsen er 15 år gammel, bor i Helsingør og går i 9.p på Skolen i Bymidten. Hun er også medlem af UTH og er valgt som næstformand i elevrådet på Skolen i Bymidten.

Artiklen sidst ændret: 23. april 2019 15:16

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Ser du overvægt som et samfundsproblem?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu