(Foto: Bjrake Ørsted/Ritzau Scanpix/Lars Johannessen)

Af Helsingør Dagblad

Klumme: Den kollektive trafik er afsporet under valgkampen

Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side

Michael Randropp, 47 år, bor i Humlebæk. Han er egentlig boligrådgiver og brænder for at skaffe de bedst mulige forhold til de mange pendlere, han hver dag deler transportform med. Hans store ønske er at gøre en positiv forskel ved at være med til at sikre, at så mange som muligt kommer glade til og fra arbejde.

Jeg har sat mig til at skrive 3 dage inde i valgkampen. Der er allerede drøftet mange emner, og der er lovet rigtig mange spændende ting. Lige fra at nogle kan gå tidligere på pension, til at den første finanslov skal være børnenes finanslov. Og det er klart for enhver, at selvfølgelig skal der tænkes på alle.

Men hvor bliver debatten om den kollektive trafik af? Hvem tænker på den? Der kommer nogle små sporadiske udmeldinger om, at man vil have fokus på enkelte lokalstrækninger. Men ellers sker der ikke noget indtil videre. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det overhovedet kommer til at ske? De seneste to folketingsvalg har den kollektive trafik fyldt meget, og der var endda et parti, som ville kæmpe for en prissænkning på billetterne på 40%. Det blev vist på store reklameskilte.

Men denne gang er der helt stille. Det er meget mærkværdigt, når man tænker på, at så mange partier taler om grøn omstilling. Meget mærkeligt, at den kollektive trafik ikke indgår i denne plan.

Måske er det fordi, politikerne ikke syntes, det er interessant at hælde flere penge i den kollektive trafik? Men gør man ikke det, så vil det i hvert tilfælde ikke være den kollektive trafik, som kommer til at bidrage til den grønne omstilling.

DSB står til at miste al tilskud frem mod 2030. I dag – tre dagge inde i valgkampen, den 9. maj 2019 – har DSB offentliggjort sit regnskab, og det viste et DSB, som har opnået en bedre rettidighed, men også et DSB som igen må erkende, at de har mistet markedsandele. Priskonkurrencen er stor, så ved at man fjerner flere penge fra DSB hvert år i tilskud, samtidigt med at der løbende udliciteres og dermed forringer mulighederne for stordriftsfordele, kan det kun medføre forringelser over for kunderne, hvilket vil sende endnu flere andre steder hen. Nogle vil sikkert tænke: Lad nu markedskræfterne bestemme! Det vil jeg ikke være dommer overfor, men i stedet slå fast, at jo mindre markedsandel DSB har i forholdt til bilismen, desto længere kommer vi bagud med vores grønne omstilling. Toget er trods alt den grønneste transportform.

Bane Danmark mangler også penge til deres projekter, og de må skære hist op pist, hvilket gør, at de passagerer, som vælger at rejse med DSB, ikke får de faciliteter, som ellers vil have gjort, at flere passagerer kommer frem til tiden. Det er jo ikke tilfredsstillende, at det stadig kun er cirka otte ud af ti, som kommer frem til tiden i et land, som har haft togdrift i over 100 år.

Så er der varslet Metro-tillæg, som kommer, så snart den nye cityring åbner. Din offentlige transport er i disse dage ude med en charmeoffensiv, hvor teksten lyder: Bedre bus, tog og Metro for dig. Men man glemmer at fortælle, at når Cityringen åbner, skal alle pendlere betale et fast månedlig kvalitetstillæg på 80 kr. Uanset hvilken metro, man vælger, og rejser man på rejsekort, skal man betale et kvalitetsgebyr som trækkes automatisk, når man tjekker ind i metroen. Vælger man den forkerte stander, betaler man ikke kvalitetstillægget, men så vil man blive præsenteret for en afgift, hvis man bliver kontrolleret. Hele miséren er et resultat af ringe politisk arbejde fra begge fløje.

Er der mon nogle politikere, som vågner op, inden det er for sent? Jeg tror det ikke. Så kære landspolitikere. Når man først har afsporet den kollektive trafik, er den ikke til at få rentabel igen, så det er nu, I skal slå til, før den kollektive trafik er helt afsporet.

Artiklen sidst ændret: 14. maj 2019 12:18

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Louise Klinikken, 397931, 1754223, 10-15.000  win maj 19/20

Job i Nordsjælland

Multiflyt maj 19/20, 15-20.000 win win 17xxxx
CPH Motorcykler, 501308, 1755176, 10-15.000 win maj 19/20
Bybornemann april 19/20 10-15.000 1751645 win win
Forsyning 375774 1729995 15-20.000 win juni 19/20
Nybolig april 19/20 10-15.000 win 1753046

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu