Flere toge kan paradoksalt nok betyde færre buser i Helsingør. (Arkiv: Lars Johannessen)

Af Pernille Hermann

Færre Helsingør-busser i sigte på grund af Kystbanen

Tikøb dæk 19/20, 20-25.000 win win 1752517, ferie 31+32

Kvartersdrift på Kystbanen sætter kommunen og buskunderne i kattepine: Skal der så flere eller færre busser på linje 802?

TRANSPORT: Et rigtig svært spørgsmål rammer i dag politikerne i Helsingør Kommunes udvalg for By, Plan og Miljø:

Når nu Kystbanen går over til at køre hvert kvarter i stedet for hvert tyvende minut, skal der så køre flere eller færre bybusser for at passe til toget?

Det var let nok at sige, at selvfølgelig skal der være busser til alle togene. Men det vil koste 1,6 millioner ekstra om året på et tidspunkt, hvor hele byrådet er i gang med en ekstra spareøvelse i utide.

Halvtimesdrift

De 1,6 millioner svarer til to ekstra busser, som er nødvendige for at kunne køre hvert kvarter bare i myldretiderne. Resten af dagen skal de kun køre hver halve time – altså mindre end i dag – og aften og søndage kun en gang i timen.

Hvis busserne skal køre hvert kvarter hele dagen og hver halve time om aftenen – lige som linje 801A – vil det koste hele 4,5 millioner kroner ekstra. Kommunen betaler i år et driftstilskud til linje 802 på cirka 8 millioner, så det er over 50 procent oveni.

Omvendt frister en besparelse på 1,3 millioner kroner, hvis man vælger den modsatte løsning og går over til halvtimesdrift hele dagen. I forvejen kører linje 802 kun to gange i timen på halvdelen af ruten, mellem Espergærde og Prøvestenscentret.

Nye kunder i sigte

Det er dog ikke så ligetil at nappe den besparelse med en rask beslutning. I dagsordenen bliver der gjort opmærksom på, at både Kommuneplanen og kommunens mobilitetsplan vægter gode skiftemuligheder højt for at gøre det attraktivt at benytte den kollektive trafik – og så er der flere hundrede nye boliger på vej, netop på 802’s rute gennem Espergærde.

Linje 802 er desuden den ene af de tre tungeste bybusruter i Helsingør. De andre er linje 801A, der kører hvert kvarter mellem Prøvestenscentret og Helsingør Station via Vapnagård, og linje 803 mellem Hellebo Park og Snekkersten.

Der er allerede sparet

Linje 802 betjener stort set alle andre boligområder mellem Esrumvej og Kongevejen og videre ud ad Klostermosevej og Agnetevej til Espergærde.

Hvad dagsordenen imidlertid ikke gør opmærksom på er, at der er i de senere år er skåret grundigt ned på Helsingør Kommunes busudgifter.

Dels fordi linje 801A fik halveret sin rute, da hospitalet lukkede, dels fordi der ikke længere kører natbusser, og dels fordi der for nogle år siden blev skåret kraftigt ned på landbusserne, så flere af dem holdt helt op med at køre om aftenen og i weekenden.

Det sidste hang sammen med, at Helsingør Kommune indførte muligheden for at køre Flextur fra dør til dør mod betaling. Det er blevet mere populært end forventet, blandt andet fordi Flextur også bliver brugt som billig taxi i byområder med dårlig dækning af bybusnettet.

Artiklen sidst ændret: 13. maj 2019 11:04

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Din særlige pleje 396263, 1754223, 15-20.000 win maj 19/20

Job i Nordsjælland

Brødsnedkeren april 19/20 10-15000 win win 1751633, skift 29/5
Berner Pedersen, maj 19/20,  15-20.000  win ordre 1752756, skift juni
BAAGØ,  maj 19/20 15-20.000  win 1753557
Divino 372881 1756411 15-20.000 win juni 19/20
Multiflyt maj 19/20, 15-20.000 win win 17xxxx

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu