Af Victor Kuhlman

Lokal forfatter i nyt samarbejde: ”Vil skabe de bedste forudsætninger for børn ramt af kræft”

Nsnet.dk – læs online

Emilie Melgaard Jacobsen fra Helsingør er en del af et nyt initiativ med med Kræftens Bekæmpelse, der starter mandag.

HELSINGØR: Hvert år får 450 danske børn og unge konstateret kræft, mens 6.000 børn årligt oplever, at deres mor eller far rammes af sygdommen.

Det er disse børn og unge, som ni kendte danskere sætter fokus på i en hel uge under hashtagget #KræftErIkkeForBørn.

De ni danskere er alle influencers – forstået på den måde at de hver især producerer indhold om et eller flere emner til deres kanaler på de sociale medier, og hver især har flere tusinde følgere.

Influencerne, som er med i indsamlingsugen, tæller alt fra skuespillere til livsstilsbloggere og radioværter.

En af dem, som har sagt ja til at medvirke, er Emilie Melgaard Jacobsen fra Helsingør, der blandt andet er kendt for sine populære søvnmeditationer og børnebøger om Natbjørnen Tjugga.

– Jeg har skabt Natbjørnen Tjugga med et ønske om at hjælpe børn med at falde til ro og styrke deres selvværd igennem kærlige bekræftelser. Både bøgerne og lydmeditationerne med Tjugga har fokus på at skabe tryghed til alle børn.

– Det gælder også børn der gennemgår svær sygdom eller på anden måde er berørt af forandringer. Jeg har selv relationer inde på livet, der har eller er berørt af kræft. Derfor er jeg glad for, at jeg kan støtte op om Kræft er Ikke for Børn, så vi sammen kan skabe de bedste forudsætninger for børnene, forklarer Emilie Melgaard Jacobsen.

Indsatsen skaber håb

Kristine Kayser er et af de 450 danske børn og unge, som hvert år rammes af kræft.

Kristines sygdom er uhyre sjælden og kun få læger kender til den, der fik familien til at svæve i uvished i seks måneder.

Familien glæder sig derfor særligt over, at ni kendte danskere har valgt at stå bag indsatsen, fortæller Kristines mor, Dorte Kayser.

– Som en familie, der har været igennem et hårdt sygdomsforløb, er det rørende og dejligt at se, at kendte danskere udnytter deres stærke stemmer for unge som Kristine og familier som os. Hvis det kan hjælpe til at stille en tidligere diagnose, eller hvis et barn kan få hurtigere behandling og dermed færre bivirkninger og senfølger, så giver det rigtig god mening. Det skaber håb for en lysere fremtid, når man selv har stået midt i den magtesløse situation med et sygt barn uden at kunne gøre noget, siger Dorte Kayser.

Penge til tre afgørende indsatsområder

For at hjælpe unge som Kristine og deres familier har Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med de ni kendte danskere iværksat en uge, hvor der indsamles midler til børn og unge ramt af kræft.

For selvom fire ud af fem børn overlever kræft i Danmark, er behandlingsforløbet hårdt, og efterfølgende får mere end halvdelen af børnene senfølger, som kan vise sig i form af vækstproblemer, nedsat evne til at sætte børn i verden, hjerteproblemer eller psykiske følger.

Mandag den 17. juni lyder startskuddet på initiativet og kampagneansvarlig i Kræftens Bekæmpelse, Lise Atzen Bjerregaard, glæder sig til at skyde ugen i gang.

Hun er stolt over, at hele ni kendte danskere har valgt at stå sammen i den gode sags tjeneste.

– Vi involverer ofte kendte personer i kampagner og til indsamlinger. Det nye her er, at ni kendte danskere bliver ambassadører og sammen skaber en ny indsamlingsuge, hvor de benytter deres egne kanaler og rækker ud til deres følgere. Én sælger ud af klædeskabet, én bager kager og andre laver en podcast i den gode sags tjeneste. Vi er meget beærede over, at influencerne sætter en hel uge af til at samle så mange penge ind som muligt til formålet, siger Lise Atzen Bjerregaard.

Udover Emilie Melgaard Jacobsen er sundhedsekspert Michelle Kristensen, influencer Cathrine Widunok Wichmand, kogebogsforfatter Ditte Julie Jensen, influencer Irina Olsen, podcastværterne David Mandel og Jasper Ritz samt skuespillerne Jens Sætter-Lassen og Molly Egelind på spring for at skyde ugen i gang.

På siden www.kræfterikkeforbørn.dk kan man følge de ni kendtes aktiviteter og sjove påfund.

Kræft hos børn

– 170 børn under 15 år og 280 mellem 15 og 24 år rammes hvert år af kræft

– 4 ud 5 børn under 18 år overlever kræft i dag

– De mest almindelige former for kræft blandt børn er kræft i blodet, lymfesystemerne og hjernen

– Børn rammes i vid udstrækning af andre kræftformer end voksne. For langt de fleste tilfælde af børnekræft kender man ikke årsagen til, at kræftsygdommen opstår

– Behandlingen er typisk meget intensiv og består af kemoterapi i høje doser og hos nogle børn også af operationer eller stråleterapi, der giver mere end halvdelen af børnene senfølger.

Hvad går pengene til?

Pengene, der samles ind kampagnen, er øremærket til tre vigtige indsatsområder: Forskning, forebyggelse og patientstøtte.

På forskningsområdet går pengene blandt andet til Kræftens Bekæmpelses egne forskere, som arbejder med problemstillinger omkring børn med kræft.

På forebyggelsesområdet går pengene til at forebygge, at børn og unge senere hen i livet får kræft.

Det tredje område er patientstøtteområdet, hvor der ydes støtte til kræftramte børn og unge og deres familier.

Artiklen sidst ændret: 17. juni 2019 10:34

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Malerfirmaet Nordkysten  top 26/3-18-31/3-19 win win 1721580+81+82

Job i Nordsjælland

Bybornemann april 19/20 10-15.000 1751645 win win
Malerfirmaet Nordkysten april 19/20 15-20.000 win win 1752452
Advodan april 19/20 15-20.000  win 2 banner 1753420
Jobo bilcenter, 374274, 1724821, 20000 visninger logo/side
Snevig april 19/20 15-20000 win win 1751730

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu