Af Pernille Hermann

Tissepenge går til et godt formål

Nsnet.dk – læs online

Café Tower får penge ind til Scleroseforeningen på flere måder – og har også selv gevinst ud af det.

HELSINGØR: I en god sags tjeneste er der god brug for kreative ideer, når det gælder om at skaffe penge. Her må man sige, at det går strygende for Scleroseforeningens lokalafdeling.

Vi har allerede flere gange skrevet om formanden Laila Rohde Mortensen, der kører rundt i naturen og samler pantflasker i sin kørestol – og om både virksomheder og private, der nu samler flasker sammen til hende.

I dag kommer så historien om restauratør Ilham Kilic i Café Tower i Helsingør Bycenter. I snart 8 år har Scleroseforeningen haft både cafémøder og husstandsindsamling hos ham, og så er der altid kaffe og te til indsamlerne.

Men Café Tower har også sin egen indsamlingsbøtte. Den står på bardisken, og der ryger drikkepengene i – til Scleroseforeningen. Desuden er der kommet et lille skilt op på toiletterne:

“Er du ikke spisende gæst, må du meget gerne benytte toilettet, hvis du betaler 5 kroner i den grønne indsamlingsbøtte, som står på disken. Hver en krone går til forskning i slerose” står der på skiltet.

– Cafeen ligger jo lige over for Bycentrets legerum til børn, så mange børn og voksne vælger at bruge Café Towers toiletter frem for Bycentrets, der ligger længere væk, forklarer Laila Rohde Mortensen.

– Personalet vælger også, at deres drikkepenge ryger i samme bøtter. Det er sørme fantastisk, siger hun.

Rene toiletter

Ilham Kilic tilføjer, at han også har valgt at donere al sin engangspant til Scleroseforeningen, så alt i alt er det nu blevet til knap 2500 kroner siden starten i september.

– Det er dejligt at se, at nok 90 procent af dem, der kommer udefra for at bruges toiletter, også følger opfordringen til at betale. Vi står jo ikke vagt ved toiletterne, men de fleste putter penge i bøssen, fortæller han.

Det med betalingen har fået en del børn og forældre til at vælge de gratis toiletter midt i Bycentret i stedet. Og det har faktisk løst et problem for cafeen, bemærker Ilham Kilic.

– Før havde vi op til 50 brugere udefra om dagen, og så var det svært at holde toiletterne rene og pæne dagen lang, så vi fik klager fra vores spisende gæster.

– Nu er der kun ti eller tyve om dagen, og problemerne er holdt op.

Artiklen sidst ændret: 23. juli 2019 14:29

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510

Job i Nordsjælland

Scan Rejser  374263, 1751636,  win 1, aug 19/20
Lynhjem Kunde nr. 34254 Ordre nr. 1753330 Antal visninger: 15-20.000side/logo
Handelsbanken april 19/20, 20-25.000 win win 1752365
Multiflyt maj 19/20, 15-20.000 win win 17xxxx
Berner Pedersen, maj 19/20,  15-20.000  win ordre 1752756, skift juni

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu