I forestillingen ”Flugt” er det publikum, der skal på arbejde, når barndomsminder graves frem af fugtigt sand eller lyses op på teltdugen over os.

Af Helsingør Dagblad

Passage: Er behovet for frihed menneskets egentlige flugt?

Meny april 19/20 25.000 IKKE win  random 1763673

Med den interaktive forestilling ”Flugt” provokerer Teater Bæst nænsomt forholdet til vores egen og andres flugt gennem sensorisk medbestemmelse

Anmeldelse: Teater Bæst tager afsæt i samfundsdebatter og får publikum i tale om det, de fleste forsøger at undgå eller helt flygter fra at tale om. Det er derfor med en vis usikkerhed og nervøsitet, at et intimt publikumstal på fire, træder ind i de autentiske militærtelte af samme type som dem, der var tiltænkt de potentielle flygtningestrømme efter synet af desperate, men viljestærke menneskemængder langs de danske motorveje i 2015.

I forestillingen ”Flugt” er det publikum, der skal på arbejde, når barndomsminder graves frem af fugtigt sand eller lyses op på teltdugen over os. Gennem et interaktivt format understreger Teater Bæst, at alle mennesker har en historie at berette, og publikum får løbende mulighed for at fortælle deres egen.

Eja Due, kunstnerisk leder og skuespiller, tager imod publikum med åbne arme og med en fløjlsblød stemme, der kontrastfyldt knaser i de høretelefoner, som publikum er udstyret med. Lyden skaber et auditivt vakuum i forestillingens 80 minutter og tvinger ørerne til at lytte godt efter.

Hun repræsenterer den psykiske flugt og skildrer følelsen af afmagt over ikke at kunne gøre en forskel i en tid, hvor verdenshavene stiger og døde flygtningebørn driver i land.

En virkelighed, som vi ikke kan undgå at forholde os til, da vi deles op og sidder blot to publikummer mellem teltene omgivet af ophængte spejle og glas fra mobiltelefoner og tablets. Et kalejdoskop af dårlig samvittighed dannes, da der bliver skruet op for lyden, og vi hører vores egen stemme læse op af en tekst om druknede flygtningebørns ansigter, der rådner og med sanselige beskrivelser af lugten af deres organer i fordærv. Imens står vi ansigt til ansigt med ordlydens virkelige fotografier på telefonerne omkring os.

Provokation uden af moralisere

Formålet er ikke at moralisere eller dømme, men at reflektere over ordet flugt, og hvordan vi anvender og forholder os til det.

Forestillingen viser, at der er uendelige måder og årsager til at flygte. I det andet telt tegner Tin Soheili, komponist og skuespiller, barndomsminderne om en bilferie gennem Europa i sandet på et tebord.

Som 11-årig var han uanende om, at han sammen sin familie var i færd med at flygte. En flugt der selv efter mange år i sikkerhed har sat sine spor. Han bærer følelsen af flugt med sig og forsøger nu at flygte fra flugten, hvis det overhovedet er muligt.

Der veksles gentagende gange mellem teltene og mellem fortællinger. Det er ikke til at vide, om vi er vidne til fakta eller fiktion. Skiftene bliver en nænsom provokation, for bør jeg have skyldfølelse over min indre privilegerede flugt? Kan min flugt sidestilles med andres? Kan jeg tillade mig at ønske mig væk til en anden verden, blot for at flygte fra den virkelighed, som flygtningekrisen er en del af?

Budskabet er klart, hvis du ikke flygter fra noget, er du enten uanende om din virkelighed eller indhentet af den.

”Flugt” af Teater Bæst kan opleves flere gange på Gummistranden både fredag og lørdag.

Artiklen sidst ændret: 2. august 2019 13:31

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510

Job i Nordsjælland

Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510
Frøsø april 19/20 , 15-20.000 win win 1752468
Louise Klinikken, 397931, 1754223, 10-15.000  win maj 19/20
Snevig april 19/20 15-20000 win win 1751730, skift 8/8
Murer Mads Jessen Jensen april 19/20 20-25.000 win 1752360

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu