Af Helsingør Dagblad

Passage: Kongekajens kongerige

Tikøb dæk 19/20, 20-25.000 win win 1752517, ferie 31+32

Vi har sendt to anmeldere ned til børne­slaraffenlandet på Kongekajen. Det viser sig, at det også er for voksne.

Reportage/anmeldelse: Leben og leg for store og små udfolder sig på Kongekajen under hele Passage Festival. De yngste har indtaget Tombs Creatius’ interaktive legeplads Monster Colors, og her bliver opfattelsen af, at børn i dag knapt gider andet end lynhurtige spil på tablets manet til jorden. Festivalstemningen er ikke til at tage fejl af, og vi slentrer ned af kajen i et kongerige af det skæve og skøre.

Vi begynder i det største telt midt på pladsen.

Her viser belgiske TOF Theatre, at dukketeater også er en teaterform for det ældre og mere hårdføre publikum, der genkender kritisk verdenshistorie og kan aflæse beruselsen af at sniffe lim.

I forestillingen ”I Værkstedet” forsøger Angela Malvasi og Yannick Duret ivrigt at gøre en dukke færdig, og arbejdet er bestemt ikke for sarte sjæle. Publikum skal have nerver til at opleve en sand motorsavsmassakre ske for øjnene af dem, når dukken udstyret med hobbyknive, save og hækkesakse, tager sagen i egen dukkehånd. I flyvende fnug fra flamingoklodser går den hovedløse og dikterende dukke til angreb på sine dukkeførere, og historien udvikler sig til et manipulerende og tyranniserende trekantsdrama.

”I Værkstedet” skubber grænserne for, hvad dukketeater er og kan.

Vi er fnisende og lige dele forbløffet og forfærdet, da vi sætter i firspring mod kajens næste forestilling. Her bliver vi mødt af store smil og højlydt latter, da børn og voksne forlader ”Toni Ronaldinos” skrumpet cirkustelt.

Forestillingen er ultrakort, og vi undrer os over, hvad der kan være blevet gøglet, som er så morsomt. Inden vi bliver lukket ind, puster sprechstallmeisteren til vores allerede høje forventninger med løftet om et originalt cirkusshow, præcis som cirkus ”burde være”. Og ”Toni Ronaldino” viser sig at være cirkus vendt på hovedet, som det i virkeligheden burde være, og tager fusen på dig og dit medpublikum på den mest banale måde. Mere kan vi ikke afsløre, men ligesom vores forgængere stryger vi ud af teltet i højt humør og en oplevelse rigere.

De hemmelige rejser

Hvis ”Toni Ronaldino” formåede at skabe forventningsfuld glæde, er det med lidt mere ængstelighed, vi venter på at få en solotur med ”The Trip”. Set fra køen er det et totalt mysterium, hvad det er for en oplevelse, der venter os. Folk ser glade ud, når de rejser sig fra briksen, der få minutter forinden har rullet dem ind i den lillebitte cirkusvogn med trykmåler, slanger og blinkende knapper, så helt uhyggeligt kan det da heller ikke være. Inden det bliver vores tur, skriver vi under på en tavshedserklæring – så der er ingen spoilers at hente her.

På briksen er der ingen vej tilbage og ingen ven eller kære mor at støtte sig til. ”The Trip” er uden tvivl ment som en tiltrængt livsindsprøjtning, man ikke vidste, man havde brug for, men det er med blandede følelser, vi kommer ud på den anden side. Mysteriet omkring selve rejsen står nok tilbage som det mest opløftende ved denne ellers velment konstruerede kunstoplevelse.

Finurlig verden

”Avion Papier” er eftermiddagens sidste stop og kajens absolutte forestillingsperle. Her er det ikke nødvendigt at opbygge spænding eller skabe mystik for at give en ærligt og ægte oplevelse. Med poetik som i Antoine de Saint-Exupérys udødelige klassikere ”Den lille prins” er forestillingen et uimodståeligt tværkunstnerisk pragtstykke af animerede kortfilm, live musikkomposition og objektteater. Med en papkrone på hovedet byder Arthur Delaval os ydmygt velkommen ind i sin finurlige verden. Her jonglerer han mellem mekanisk legetøj og miniatureinstrumenter i skabelsen af et stemningsfyldt soundtrack til animationsfilmen, som breder sig ud over skærmene, videre ind i dinglende syltetøjsglas og hvirvelvindssvævende papirsflyvere rundt i hele campingvognen.

Kompagni Collectif La Méandre eksperimenterer med rummet og forvandler de ganske få kvadratmenter til et overvældende smukt og rørende univers. Med ”Avion Papier” sender Arthur Delaval en papirflyver i hjerterne på os med en rørende forestilling, der hylder kærligheden, fantasien og taler til barnet gemt i os alle.

Forestillingsudbuddet på Kongekajen er et sandt kongerige fra det søde og skæve til det helt skøre.

Artiklen sidst ændret: 5. august 2019 11:16

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Frøsø april 19/20, 15-20.000 win win 1752468

Job i Nordsjælland

3T  textil 374063 25.000 win win 27/8 1 år frem 1733128
Din særlige pleje 396263, 1754223, 15-20.000 win maj 19/20
Fliserensning.dk april 19/20 15-20.000 win 1753334, skift 3/5, 2/7, 1/8
Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753436, alt bestilt 2x
Murer Mads Jessen Jensen april 19/20 20-25.000 win 1752360

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu